Hirdetés

Videojáték egy iskolai mészárlásról - emiatt kattant be a tömeggyilkos?

|

A gyilkos gépén találtak egy "School Shooting" nevű játékot, melynek készítője is megszólalt az ügyben.

Hirdetés

Adam Peter Lanza ügyében, aki 2012 decemberében 26 emberrel, köztük húsz gyermekkel végzett a Connecticut állambeli Newton egyik iskolájában, lezárult a nyomozás, és nyilvánosságra hozták az eredményekről készült beszámolót. Ebben, bár Lanza otthonában és a gépén összesen negyvennégy videojátékot találtak, közöttük több igen erőszakos témájút, a gyilkosság lehetséges kiváltó okai között nem tüntették fel a játékokat. Kiemelték viszont, hogy komoly mentális problémái voltak, hozzáfért több, az édesanyja által vásárolt fegyverhez, és jártas is volt kezelésükben. Emellett sok anyagot találtak korábbi sorozatgyilkosokról és iskolai lövöldözésekről, látszólag ez a téma is rendkívüli módon vonzotta Lanzát.

Ez viszont nem mindenkit győzött meg arról, hogy a videojátékoknak nincs köze ehhez a gyilkossághoz, vagy más erőszakos cselekményekhez általában. Vannak, akiket nem érdekel, hogy legtöbbet a Dance Dance Revolutionnel játszott egy helyi moziban, ugyanis az egyik a negyvennégy játékból a "School Shooting" címet viselte, ami komoly médiavisszhangot kapott az Államokban. A Kotaku felvette a kapcsolatot Michael Sedenskyvel, a nyomozást végző szerv egyik jogászával, hogy kiderítsék, miféle játék is lehet ez.

Először azt hitték, egy 2012-es Half-Life 2 modról van szó, a több korábbi iskolai vérengzést alapján készült School Shooter: North American Tour 2012 a szóban forgó játék, ám Sedensky ezt cáfolta. Végül a játék készítője megkereste a gamer oldalt, és elmesélte, hogyan készült a "School Shooting". Jacob, aki vezetékneve elhallgatását kérte, most tizennyolc éves, nagyjából öt éve készítette egy barátjával a School Shootingot. Elbeszélése szerint ekkoriban igen problémás tinédzser volt: gyakran voltak konfliktusai tanáraival, iskolája igazgatójával, leginkább graffitijei, durva csínyei és tréfái miatt.


Így nem meglepő, hogy gyakran kapott felfüggesztést büntetésként, és egy ilyen alkalommal, mikor hazaküldték őt és barátját, kezdtek el dolgozni a játéknak aligha nevezhető alkotáson. Ez volt ugyanis amiért fontosnak tartotta Jacob, hogy nyilatkozzon: a School Shooting nagyjából egy hétig készült, be soha nem fejezték, végső állapotában is alig játszható vagy irányítható. A Game Maker segítségével összetákolt, iskolára emlékeztető labirintusban irányítja a játékos felülnézetből a Doom sorozat főhősét. Mozdulatlan áldozatai egy rajzfilmsorozatból vett karakterek, akiken piros firkált vonalak jelentek meg, ha eltalálta őket. Ennek ellenére sok a jelentéssel foglalkozó médium komoly játékként, vagy modként tálalta a School Shootingot.

Jacob egyébként a redditen olvasott a jelentésről, amiben a játék mappaszerkezetét is részletezték, erről ismerte fel saját egykori alkotását. "Kezdtem kiakadni. Nem lehetett semmilyen más játék" - emlékezett vissza. Jacob egyébként soha nem találkozott Adam Lanzával, és nem is ismerte, így kérdéses volt, hogyan kerülhetett el hozzá a játék. Sejtése szerint arról a linkről tölthette le Lanza, amit még 2009-ben a Super Columbine Massacre fórumában tett közzé (ez egy RPG Makerben készült játék volt, ám a Schhol Shootingnál sokkal komolyabb, és nagyrészt a média bűnbak-kereséséről és más videojátékokról szólt, semmint az 1999-es lövöldözés újraéléséről).

És hogy mit érez, tudván, hogy kihez jutott el a School Shooting? "Nem bántam meg, hogy megcsináltam, mert soha nem gondoltam volna, hogy ez lesz. Nem hittem, hogy bármennyi esélye van, hogy az egyik legnagyobb iskolai lövöldözés elkövetője az én játékommal játszott. Valószínűleg csak egyszer játszott vele, aztán csak ott kallódott a gépén."

Reméljük, ez is eljut szélesebb közönséghez, és nem kezdődik újra a boszorkányüldözés. 

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)