Sokan hatalmas pozitív csalódás volt, hogy a Devolver Digital és a Lucasfilm Games összeállt az első két Monkey Island fejlesztését vezető Ron Gilberttel, hogy egy újabb epizóddal bővítsék a kalandjátékok legendás szériáját.
Az öröm mellett viszont elég sok elvárás is megfogalmazódott a hónap elején bejelentett folytatással kapcsolatban, ez pedig, mint kiderült, kifejezetten frusztrálóan hatott az alkotókra, főleg Gilbertre. A felgyülemlett indulatoknak egy blogposztban adott hangot a játékipar veteránja.
A posztban három fő témát érint Gilbert, ezek közül az első egy saját korábbi írása, amiben még 2013-ban elmélkedett arról, milyen lenne egy új Monkey Island játék, ha nekivágna a fejlesztésnek. A friss bejegyzésben igyekszik tisztázni, hogy akkori ötletei csak egy gondolatkísérlet részét képezték, és a ténylegesen megvalósuló Return to Monkey Islandet nem befolyásolják semmiben.
"Azt szeretném kiemelni, hogy ezek nem fentről érkező, és egy nagy kőtáblába vésett parancsolatok. Csak véletlenszerű gondolatok voltak egy (akkor nagyon valószínűtlen) új Monkey Island játékról"
- írja Gilbert.
Ezt követően az ötletelésbe is egy kis bepillantást engedett, rámutatva arra, hogy sokan azt várják tőle, hogy azt a folytatást készítse el, amin akkor kezdett volna el dolgozni, ha anno a LucasArtsnál maradt volna.
"Akkor az az ötlet teljes egészében annyiból állt, hogy »Guybrush a pokolba is üldözi a démoni kalózt, LeChuckot és Stan is ott van.« Ennyi. Pont ennyi ötletem volt akkor."
- áll a blogposztban az eredeti elképzelésről, amit Gilbert elmondása szerint a Return to Monkey Island kapcsán elvetettek, ugyanis a nélküle elkészült folytatások ugyanezt az ötletet ellőtték.
"Az egyetlen dolog, amit szerettem volna, hogy az új játék közvetlenül a [Monkey Island 2:] LeChuck's Revenge után kezdődjön, és ez lett az egyetlen megváltoztathatatlan tény."
- tette hozzá.
Az utolsó téma, amit Gilbert érintett a bejegyzésben, a készülő kalandjátékban használt művészeti stílusé. Úgy tűnik, többen felvetették, hogy a nosztalgiára erősen Return to Monkey Island alkalmazhatna egy retró-ihletésű pixeles látványvilágot, a Terrible Toybox feje viszont ezzel egyáltalán nem ért egyet. A blogbejegyzésben kiemelte, hogy a LucasArtsnál mindig igyekeztek az adott kor technikai színvonalának megfelelően csúcsminőséget nyújtani, ez igaz volt mind az első két Monkey Island játékra, mind a Day of the Tentacle-re (itt Gilbert kiemeli, hogy neki nem annyira tetszett a játék művészeti stílusa, de mivel nem ő vezette a projektet, ez nem is volt fontos), illetve a Curse of Monkey Islandre is. Továbbá rámutat arra is, hogy készített már pixeles játékot, most pedig más a célja, mint akkor.
"Nincs olyan cikk a Thimbleweed Parkról, hogy ne nevezzék nosztalgikus játéknak. És nem akartam, hogy a Return to Monkey Island csak egy nosztalgikus játék legyen, azt akartam, hogy továbbra is előre vigyük a Monkey Islandet, mert ez egy érdekes, szórakoztató, és izgalmas sorozat. És a Monkey Island játékok mindig ilyenek voltak."
- írja Gilbert.
A lezárás pedig egy, az egész blogposztot átívelő gondolatot erősít meg, amiben a kalandjátékok mestere arra kér mindenkit, ne próbálja meg rá és csapatára erőltetni a saját, a Return to Monkey Islandre vonatkozó elképzeléseit.
"Mikor nekivágtam ennek a játéknak, a legnagyobb félelmem az volt, hogy a Disney nem hagyja majd, hogy azt a játékot készítsem el, amit én szeretnék, de csodásan lehet velük dolgozni. Ironikus, hogy az emberek, akik nem szeretnék, hogy olyan játékot készítsek, amilyet én szeretnék, a hardcore Monkey Island-rajongók közül kerülnek ki. És ez szomorít el a kommentek kapcsán. A Return to Monkey Island egy hihetetlen hullámvasút lesz. Ülj fel, és szórakozz velünk, vagy csattogj ki a vidámparkból, mert ez nem pont az a hullámvasút, amire te vágytál. Remélem felülsz mellénk."