A Gothic 3 fejlesztése során valami elromlott a piranhák és a JoWooD fejesei között, hiszen a kiadó más csapatra bízta a negyedik rész fejlesztését. Igaz, ehhez az is kellett, hogy az eredeti trilógia alkotói átigazoljanak a Deep Silver-hez. Azóta is lelkesen dolgoznak Risen címre keresztelt szerepjátékukon, amiből már láthattunk egy hangulatos rendermozit, egy kalapnyi koncepciórajzot, de PC-s képet még egyet sem. A hagyományos karácsonyi interjú kérdéseire adott válaszokból egyebek mellett az is kiderül, mikor kapjuk őket kézhez.

- A kiadó döntésétől függ, hogy a PC és az Xbox verziók egyszerre, vagy néhány nap, hét, hónap különbséggel jelennek-e meg.
- A fejlesztés jelenlegi stádiumában nincs szignifikáns eltérés a két változat grafikája között.
- Egy darabig még várnunk kell az első PC-s képekre, de azt ígérték, hogy már nem sokáig.
- A fejlesztés üteme jól halad, minden mérföldkövet időben teljesítettek.
- Még rengeteg hibakeresés és a játékelemek alapos polírozása vár a gárdára, így nem tudják megsaccolni, milyen konfiguráció szükségeltetik majd az élvezhető futtatáshoz.
- Már a harmadszorra dolgozzák át a harcrendszert. (Sokat kritizált pont volt a Gothic sorozat esetében is.)

- Több óra játékidőt kínáló demót terveznek, de még nem tudni, hogy a megjelenés előtt, azzal egyszerre, vagy csupán később dobják majd ki.
- Később még változhat, de jelenleg csak billentyűzetről (az egeret mellőzve) is lehet harcolni.
- Egyelőre még nem merült fel olyan technikai probléma, ami megakadályozta volna, hogy valamelyik ötletüket beépítsék a játékba.
- A Gothic 2-re emlékeztet, hogy a céhek, amikhez csatlakozunk befolyásolják, mely képességeket sajátíthatjuk el.

- A mágusok, az inkvizítorok és az útonállók céhe ismert eddig.
- Nem árulták el, hogy egy, vagy több lehetséges befejezés, netán egy folytatást kívánó "nyitva felejtett" cliffhanger vár-e ránk.
- Az íj használata Gothic 3-ra emlékeztet, míg a számszeríj inkább egy FPS-ből kivágott jelenetnek tűnik.
- A (már többször átdolgozott) harcrendszer a három Gothic keverékének mondható. Legalábbis pillanatnyilag.

- Azt leszámítva, hogy hősünk már a játék elején jártas az összes fegyvertípus használatában, minden egyes képességet meg kell tanulnunk.
- A küldetések számát, komplexitását, a párbeszédek és a karakterek kidolgozottságát és mennyiségét illetően az első két Gothic szolgált példaként. Minden egyes NJK-t saját személyiséggel és egyedi vonásokkal látnak el. A fontosabb szereplőkkel többször is összefutunk majd a történet fejezetei során, s lassacskán személyesnek mondható kapcsolatot alakítunk ki velük. Attól függően, melyik céh szolgálataiba szegődünk, változnak a küldetések és a párbeszédek.
- Végre lesznek nők is a játékban, sőt, sok nő! Szerethetjük őket, gyűlölhetjük őket, együtt harcolhatunk velük a szörnyek ellen.
- Az M.I. vezérelte NJK-k lehetnek vakmerők, gyávák, netán teljesen semlegesek. Akár azt is megtehetjük, hogy odacsalogatunk valaki személyes ellenségéhez, és röhögve nézzük végig, miként ölik egymást.
- A Risen zenéjét ismételten Kai Rosenkranz (Gothic széria) írta, s most megadatik a lehetőség, hogy belehallgassunk a német zeneszerző-fenomén művébe.