Néhány hete jelentette be a Bluehole, hogy az eddig kizárólag in-game valutáért vásárolható ládák mellé a gamescom idejére bevezetnek egy más típusú lootboxot is, amihez 2,5 euróért lehet kulcsot váltani. Ezekbe a dobozokba "értékesebb" dolgok kerültek, előnyt azonban egyáltalán nem, sőt, sokszor inkább hátrányt jelentenek, hiszen rózsaszín miniszoknyáról és citromsárga esőkabátokról van szó.
Néhányan azonnal kikeltek magukból, és még mindig azt harsogják bele az éterbe, hogy "Nem erről volt szó!". A legtöbben azzal érvelnek, hogy Brendan Greene, vagyis PlayerUnknown az Early Access indulásakor azt mondta, további monetizációt csak a hivatalos rajt után vezetnek majd be, erre már most beerőltetik a ládákat. Greene azzal védekezett, hogy csak egy időszakos dologról van szó, mert szeretnék tesztelni a rendszert, ugyanakkor korábban már azt is a rajongók tudtára adta, hogy ő a CS:GO-s jól bevált ládanyitogatós módszerben hisz, így valószínűleg a végleges változatban nem is lesznek ingyenes ládák.
A zúgolódó tömeg persze minden fronton támadja a játékot, aminek az lett a következménye, hogy a szinte kizárólag pozitív értékelések helyett mostanában szinte csak negatívokat kap a PUBG Steamen, így az utóbbi időszak átlaga is beesett a "Vegyes" besorolásba. Attól persze nem kell félni, hogy ez nagyon visszaveti majd az eladásokat, a PUBG tábora azóta is elképesztő ütemben nő, de azért így mégsem néz ki olyan jól a dolog, mintha makulátlan lenne a mérleg. A legtöbben egyetértenek azzal, hogy a játék egyébként jó, de hát mégis mit képzelnek a fejlesztők, miért hazudnak az arcunkba, meg egyébként is, hogy van pofájuk pénzt kérni valamiért, amit adhatnának ingyen is.
Bevallom őszintén, nekem sem a CS:GO-s modell a kedvencem.
Ez tényleg egy zsákbamacska. A Dota 2-ben például a fizetős ládák mellett vannak konkrét szettek, amiket egyben meg lehet venni, ez már rögtön egy jobb opció. Aztán ott van az Overwatch-féle rendszer, ahol a lootboxokat ingyen is nyitogathatjuk, ha eleget játszunk, ha pedig fel akarjuk gyorsítani a folyamatot, fizethetünk is. Nyilván az Overwatch egy teljes árú játék, így ott mindenki azonnal leszurkolja a 60 eurót, ezért is lehet egy kicsit engedékenyebb a Blizzard.
Ettől függetlenül hosszútávon ezek a dolgok tartják életben a játékokat, ezekből fizetik a fejlesztőket és egyéb költségeket. Sokan kiszámolták, hogy ha eladtak 5 milliót a játékból 30 dolláros áron, akkor az már 150 millió dollár, ami nyilván nem kevés pénz, de azért a játékfejlesztés és kiadás nem ilyen egyszerű. 30%-ot rögtön eltesz a Valve, csak azért, hogy eladta a játékodat, a bevétel 5%-át elviszi az Epic, mert az Unreal Engine 4-et használod, és még sorolhatnánk. Persze nyilvánvalóan nem kell kenyéren és vízen koplalnia a csapatnak, elég szépen keresnek a játékkal, a konzolos megjelenés pedig újabb löketet ad majd a pénzes csillének, ha azt akarjuk, hogy sok-sok évig a lehető legmagasabb szinten tartsák a játékot és ne egyetlen fejlesztő kalapálja a kódot (igen DayZ, rólad van szó), akkor bizony szükség van az extra bevételre. Azt is fölösleges ismételgetni, hogy "De miért hülye kalapokat csinálnak, amikor lagolnak a szerverek?!", mert az egyikért a network engineer, a másikért meg a grafikus felel, utóbbi pedig éppenséggel ráér, miután már elkészült a játék.
Persze lehet, hogy én vagyok a konformista, amiért nem lázadok fel a rendszer ellen, ami fizetős ládákat akar lenyomni a torkomon. De hát nem is akarja lenyomni. Senkit sem köteleznek arra, hogy vegye meg ezeket a cuccokat, nem lesz előfizetési díj vagy hasonló, ráadásul kizárólag kozmetikai cuccokról van szó, amik semmilyen előnyt nem jelentenek. Ez pusztán egy lehetőség azok számára, akik szeretnének extra dolgokat a játékba és hajlandóak is fizetni érte. Nálam most 170 órát mutat a Steam, és ha lesz valami ami megtetszik, örömmel fogok fizetni érte (persze a józan ész határain belül). Sajnos bármennyire is szeretnénk (és vannak erről meggyőződve sokan), a világban semmi sincs ingyen.