Nemrég megismerhettük a PlayStation 4K, avagy ahogy a Sony egyelőre hívja, a PlayStation 4 Neo hardveres jellemzőit, ekkor viszont nem volt még teljesen egyértelmű, mit is jelent majd az erősebb vas a PS4-es játékok jövője szempontjából. Erről viszont sokkal többet elárulnak azok a szabályok, amiket a Sony küldött el a fejlesztőknek, akik már most megkapták a Neo első prototípusait. A Digital Foundry közzétette ezeket.
Kiderült például, hogy nem készül új kontroller a felújított géphez, sőt, a Dualshock 4 mellett minden más kiegészítőnek - így a jövőben érkező PlayStation VR szemüvegnek is - támogatnia kell mindkét PlayStation 4-változatot. Ehhez hasonlóan semmilyen különbség nem lesz az eddig megjelent konzolok és a Neo operációs rendszere között sem, ennek megfelelően minden adatunk (így a mentések és biztonsági másolatok is) hordozhatóak lesznek a két konzoltípus között, ahogy a frissítések és más letöltések is tökéletesen megegyeznek majd. Ehhez hasonlóan a két rendszer trophyjai között sem lesznek eltérések.
A játékokkal kapcsolatban azt kikötötte a Sony, hogy 1920*1080-as felbontás alatt egyik program sem futhat (a jelenlegi PS4-en a 900p-re való csökkentést megengedik), illetve az alap PlayStation 4-es változatoknál alacsonyabb frame rate is tiltott, azzal csak megegyező, vagy magasabb érték elfogadható. Ezzel együtt viszont konzolgyártó megtiltotta, hogy a fejlesztők olyan feature-öket építsenek egy játék Neo-változatába, ami a sima PS4-en nem működik, meglévő feature-öket viszont javíthatnak a Neón. Így például ha egy játéknak nincs osztott képernyős módja az alap PlayStation 4-en, a Neo-változatot sem bővíthetik ezzel, viszont például egy kétfős splitscreen mód négyfősre való bővítése elvileg engedélyezett az erősebb hardveren.
A feature-különbség tiltásával kapcsolatban egyébként a különböző kiskapukat is előre bezárta a Sony, így előre megtiltották a Neo-exkluzív DLC-k megjelentetését, ahogy a kiadók nem kérhetnek plusz pénzt sem az alap PS4-es játékosoktól, sem a Neo-tulajdonosoktól, hogy az ő rendszerükön is futtathatóvá tegyenek egy-egy játékot. Aminek persze valószínűleg nem örülnek a fejlesztők, így ugyanis nekik kell lenyelniük a két különböző gépre való fejlesztés pluszköltségeit. A két eltérő változat ellenére tehát a Sony egy termékként kezeli majd egy játék alap és Neo-változatát mind a digitális, mind a dobozos változatok esetében, de mindkét terjesztési forma esetében fel lesznek tüntetve a Neo-specifikus előnyök a dobozon vagy a digitális termékismertetőben - ezzel együtt a konzolgyártó nem kötelezi a fejlesztőket, hogy aktívan megpróbálják eladni a játékosoknak a felturbózott PlayStation 4-et.
A már megjelent játékok esetében engedélyezve van a fejlesztőknek, hogy egy a Sony által "előre kompatibilitási" patchnek nevezett frissítés segítségével új, Neo-specifikus fejlesztéseket adjanak ki a játékaikhoz. Erre viszont csak 2016 októberéig lesz lehetőség, onnantól a megjelenés napján meg kell lennie minden, csak a Neón elérhető előnynek. A két változat közötti különbségeknek egyébként gátat szabhat, hogy a Sony megtiltotta, hogy az online módokat is tartalmazó játékok külön szerverre tegyék az eredeti konzolon és a Neón lévő játékosokat. Ez például a frame rate miatt konkrét előnyt jelenthet az erősebb hardverrel bíró gamereknek, ami miatt lehet, hogy vissza kell fogni egy-egy játék Neo-verzióját, így megtartva az egyenlő versenyfeltételeket.
A Sony tisztázta azt is, hogy a PlayStation Network szempontjából is megegyező konzoloknak tekinti majd a PS4-et és a Neót. Így egyszerre csak egy gépen jelentkezhetünk be ugyanazzal a fiókkal, ahogy a két masina közül csak egy lehet beállítva elsődleges konzolként is. Végül kitértek arra is, hogy esetlegesen felmerülő bugok esetén a fejlesztők ideiglenesen módosíthatják a Neós változatot, hogy a jól működő, alap PS4-es kódon fusson, de a hibát ettől függetlenül ki kell javítaniuk.
Összességében tehát úgy tűnik, hogy egyáltalán nem egy klasszikus generációs ugrás lesz a két konzolváltozat között és nem hagyják hátra a fejlesztést kihagyó játékosokat sem, de azért jól észrevehető előnyöket jelenthet majd az extra hardveres erő. Mindennek a kihasználása persze nagyrészt a fejlesztőkön múlik majd, így teljesen tisztán csak később látunk majd.