Miközben a Microsoft próbálja átnyomni a versenyhatóságokon az Activision-Blizzard felvásárlását, a cégnek szembe kell néznie azzal is, hogy nem fog túlságosan pozitív színben feltűnni az óriási leépítés miatt, amelyet most eszközölt. Tízezer alkalmazottól válnak meg a redmondiak, és ez az Xboxot és a Bethesdát is érinti.
A döntés legnagyobb vesztese a Halo-veterán 343 Industries lehet, amelyre állítólag teljes átszervezés vár és a szerepkörük is megváltozik: iparági pletykák szerint azoknak, akiknek nem kell távoznia, az lesz a feladatuk, hogy a Halo Infinite motorját csiszolgassák, valamint felügyeljék az új tartalmakat és játékokat, de aktív fejlesztéshez már nem lesz közük.
A helyzet tehát meglehetősen kellemetlen és egyben rosszul időzített is, hiszen nagyon fontos, hogy az Xbox részleg idén valóban mutasson valamit, ne csak ígérgessen. A feszült hangulatot a brand vezetője, Phil Spencer igyekezett oldani egy az alkalmazottaknak kiküldött e-mailben, amelyet az egyik munkatárs juttatott el a Kotakunak, így a nyilvánosság is megismerhette a tartalmát:
"Ez egy kihívásokkal teli pillanat az üzletünk életében, és az e heti intézkedések fájdalmas döntések voltak. A Gaming Leadership Teamnek olyan döntéseket kellett hoznia, amelyekről úgy éreztük, hogy termékeink és üzletágunk hosszú távú sikerét szolgálják, de e döntések következménye az egyének számára valósak. Tudom, hogy ez fáj. Köszönöm, hogy támogatják kollégáinkat a változások feldolgozásában.
Az elkövetkező hetekben számos lehetőség lesz arra, hogy választ kapjanak a kérdéseikre, [...] szoros kapcsolatban állok a ZeniMax csapataival is, hogy támogatást nyújtsak. A GLT és én vállaltuk, hogy annyira átláthatóan működjünk, amennyire az csak lehetséges. A továbblépés kihívást jelent, de bízom benne, hogy együtt átvészeljük ezt a nehéz pillanatot.
Az Xbox hosszú sikertörténetre tekint vissza, köszönhetően annak a munkának, amit a játékosok, a készítők és egymás szolgálatában végeznek. A munkájukat nagyon nagyra értékeljük és nagyra becsüljük ezekben a változásokkal teli időkben, és a munkájuk szerves részét képezi az üzleti lendületünknek. Bízom a jövőnkben, és büszke vagyok arra, hogy ennek a csapatnak a tagja lehetek, ugyanakkor tisztában vagyok azzal is, hogy ez egy kihívásokkal teli időszak, és szeretném megköszönni mindazt, amit itt tesznek."
A Kotaku szerint a levelet két nappal azután kapták meg az alkalmazottak, hogy a Microsoft bejelentette a leépítéseket. A helyzetet azonban nem mindenki fogadta békésen, a Halo Infinite vezető multiplayer dizájnere, Patrick Wren például a következőket írta Twitteren:
"Az elbocsátásoknak nem kellett volna megtörténniük, és a Halo Infinite-nak jobb állapotban kellene lennie. Mindkét dolog oka a Halo Infinite fejlesztése során a felső vezetés inkompetens irányítása, ami hatalmas stresszt okoz azoknak, akik keményen dolgoznak azon, hogy a Halo a lehető legjobb legyen."
Mindez azután történt, hogy néhány hete a ZeniMax Studios dolgozói megszavazták a ZeniMax Workers United/CWA szakszervezet megalakítását, amely az első videojátékos szakszervezet a Microsoftnál és egyelőre a legnagyobb az Egyesült Államokban. Ennek köszönhetően az elküldött munkatársak legalább bizonyos fokú védelmet kaphatnak az elbocsátási folyamat során.