Ki gondolta volna mondjuk öt évvel ezelőtt, hogy az egyre színvonalasabb felhozatallal büszkélkedő konzolok és a PC mellett életképes lehet egy olyan platform is, amit kifejezetten hobbijátékosoknak szántak? Hiába is szúrja sokak szemét, a casual piac bizony erőteljes fejlődésnek indult, a kiadók és a kereskedők pedig kénytelenek alkalmazkodni a „Nintendo-effektnek" kikiáltott jelenséghez. A japánok ötlete amennyire egyszerű, pont annyira zseniális: vonjuk be azokat a rétegeket is a játékba, akik eddig messze elkerültek mindent, aminek csak köze van a virtuális szóhoz.
Ki és mivel?
És hogy nem csak a Nintendo ferdítette el a tényeket, azt a legjobban pont az értékesítést végzők tudják. Lisa Morgan, az egyik vezető amerikai játékbolthálózat alkalmazottja szerint idén máris 15%-al nőtt a női vásárlók köre tavalyhoz képest. A gyengébbik nem elsősorban a Nintendo DS két slágerterméke, a Nintendogs és a Brain Training iránt érdeklődik, ezek a programok ráadásul az idősebb korosztály figyelmét is felkeltették - mondja Lisa. Még a DS-nél is szélesebb kört ragadott meg a Nintendo Wii, erre Nick Arran, az Amazon.com fejese szolgált példával, a vásárlói körük korgörbéje az elmúlt időszakban ugyanis jelentősen kiszélesedett. És akkor jöjjön a valódi bombameglepetés: az összes jelenleg futó platformot is beleértve az Amazon.com legsikeresebb terméke tavaly magasan a Brain Trainin volt.
Holnaptól a polcon
Természetesen a nagyobb kiadók is hamar belátták, hogy egyre több pénz rejtőzik a casual gaming piacon. A Ubisoft, a Disney, és az 505 Games is exkluzív Wii és DS címeket készül kiadni a közeljövőben. A franciák például AAA kategóriás programokat ígérnek AAA kategóriás áron - Karácsonyra. Nem nehéz tehát levonni a következtetést, hogy miképpen képzelik el a jövőt a játékipar szereplői: a cél, hogy, hogy az átlagemberek a nagyobb ünnepek, szülinapok, évfordulók alkalmával, vagy csak úgy egyszerű napi kedvességből egyre gyakrabban lepjék meg rokonaikat, családtagjaikat, barátaikat és önmagukat egy-egy konzollal és a hozzávaló játékokkal. Az átalakulás tehát már megkezdődött, a piac hamarosan ténylegesen ketté válik, és ha minden jól megy, mind a casual, mind a hardcore játékosok megtalálják majd az ízlésüknek megfelelő programok széles kínálatát a boltok polcain.