Amióta James Naismith feltalálta a kosárlabdázást, ez a sport évről évre egyre népszerűbb. Argentínától Zimbabwéig milliók és milliók játsszák. Az NBA meccseit pedig több tíz- vagy akár százmilliónyi néző is figyeli világszerte. Erre mondják azt, hogy aki a kosárlabdázásba fektet, nem kockáztat sokat. Így van ezzel az Electronic Arts is: kihozunk egy újabb NBA Live-ot, abban sok kockázat nem lehet.
Fejlesztés vs. kockázat
Maga a sport nem fejlődik túl dinamikusan: amióta a Chicago és Michael Jordan korszaka leáldozott, forradalmi újdonság kevés született. Manapság inkább az üzlet dominál (no persze ettől még félelmetesen jó játékosok pattogtatnak a ligában). Ezért is lehetett nehéz a fejlesztők számára megválaszolni a következő kérdést: "Az NBA Live 2005


Szabadstílusú szupersztárok
Már az előző "évadban" is hódító útjára indult a szabad stílus. Ebben az évben a legeslegfontosabb újítás ennek az üzemmódnak a továbbfejlesztése lett. Amíg eddig a sztárjátékosokat csak egy a talpuk alatt látható csillag jelezte, ettől kezdve a kis körbe hat különböző ábra költözhet. A leglátványosabb a Highflyer (magasan szálló), amely olyan játékosokra vonatkozik, akik hatalmas repülésekkel (másokat átugorva akár) zsákolnak, igen látványosan. Ilyen például LeBron James, Ricky Davies, Dwyane Wade stb. A Playmakerek (játékmester) olyan irányítók (avagy mai nevükön hátvédek), akik zseniálisan látnak a pályán, és trükkösen passzolva csapják be ellenfelüket, s így hozzák helyzetbe társaikat. Ilyen például Jason Kidd, Stephon Marbury és Steve Nash. A Power (erő) olyan játékosokra vonatkozik, akik hatalmas testi erejük miatt szinte megállíthatatlanok. Ezek a játékosok mind támadásban, mind védekezésben igen hasznosak lehetnek. Ben Wallace maga az élő példa erre a kategóriára, de ide tartozik még mondjuk Kenyon Martin, vagy a jó öreg Shaq is. Scorer (pontszerző), aki szinte bármikor és bárhonnan betalál, mint Kobe Bryant, Baron Davies, vagy Allen Iverson például. A Shooter (nehéztüzér) talán a második leglátványosabb szabad stílus. Ezek azok a fiúk, akik a hármas vonalon kívülről tüzelnek nagy hatékonysággal. Sokak kedvence a régi NBA-kből Peja Stojakovic, de Ray Allen és Quentin Richardson is igazi dobógép. Végül, de nem utolsósorban a Stopper (blokkoló) következik, aki, mint a nevéből is látszik, az ellenfél dobójátékosának "lesapkázásában" jeleskedik. Ezek mellett a kosárlabdázók mellett nem könnyű az élet: vagy ellopják a labdát, vagy a levegőben szerelik a dobást. Idegesítő, de a védekezésben igen hasznos. Kevin Garnett az egyik legjobb példa az ilyen játékosra, Elton Brand, Kobe és Jason Kidd mellett. Persze a felsorolt nevek csak példák: jó néhány szupersztárt találhatunk még szinte mindegyik kategóriában.
Ennyit az újdonságok világából?
Szinte mindent leírtam, ami új a játékban, hiszen ez az, ami nagyon is látszik egy perc után. Ami szintén szemet szúrhat, az az új grafikus motor, amely még hitelesebben jelenít meg minden jelenetet, irányváltást, zsákolást, s amely zseniálisan kezeli a test-test elleni ütközést (s amely egy érdekes "bakihoz" vezet – erről később). A lényege pont ez utóbbi: szemben azzal, amit az utolsó években csináltak (magyarán szinte minden szituációt megpróbáltak motion-capture-özni), most már szemmel láthatóan erre nem volt szükség, hiszen a motor magától tudja ezeket a dolgokat. Ennek ellenére rengeteg animációs fázis van, de ezek egymásba fűzése, illetve a szituációhoz alkalmazkodása szinte tökéletesen van megoldva. Például amikor egy játékos úgy tör a kosárra, hogy előtte nagy termetűek tornyosulnak, simán lepattan róluk: bénán próbálja a kosárra horgolni a labdát, és még rosszul is huppan a talajra. Mint a valóságban. Ugyanez a helyzet a védekezésnél is: mivel megfelelő lábmunkával bárkit meg lehet akadályozni abban, hogy a kosár felé törjön, így néha elég csak eléállni, hogy megálljon vagy passzoljon. Szerencsére a játékosokban még akkor is van némi mesterséges intelligencia, amikor a mi irányításunk alatt állnak: ahogy a kosársuliban tanították nekik, figyelik az embert, megfelelő testhelyzetet vesznek fel, hogy minél jobb legyen a védekezés. Sőt, ha arra repül a labda, igyekeznek azt elhalászni. Még egy utolsó megjegyzés a grafikus motorról: mindenki könnyen felismerhető, csak az a baj, hogy játék közben merev kőarccal néznek a fiúk. Na sebaj, lesz mit csinálni a 07-ben legalább.
Okos legyen, vagy szép?
Én egyértelmű választ tudok erre a kérdésre: legyen okos! S az NBA Live 06

Kapcsolódó linkek: