Biztosan léteznek olyan eltévelyedett lelkek, akik sosem látták a Gyűrűk Ura filmtrilógiát. Emellett biztosan vannak olyanok, akik sosem olvasták a könyvtrilógiát, amely (valljuk be) sokkal teljesebb képet ad Középfölde életéről, arról a küzdelemről, amely a sötét erők ellen folyik. S az csak egy „apró" részlet, hogy az Egy Gyűrűt le kell dobni egy hegy forrongó gyomrába - azért a sötétség és a fény erői épp elég sokat harcolnak a végkifejletig. Magyarán ember, elf, törpe, hobbit, goblin, ork és sok más faj hullik rendesen. Nem lesz ez másképp a LotRO-ban sem (engedjétek meg, hadd rövidítsem így).
Üssük fel a könyvet!
A LotRO a regény alapján készült: a filmmel kapcsolatos licencei, vonatkozásai nincsenek, aki ezt várja, annak előre szólok: április 24-ig még van ideje elolvasni a trilógiát. A játék a Gyűrű szövetsége idején játszódik, miután Frodó és társasága elhagyta a Megyét. Örömmel közlöm mindenkivel, hogy az ismert szereplők jó részével személyesen is lehet majd találkozni: például a törpök kezdő missziójánál egy filmszerű vízióban maga Gandalf ment meg minket egy, a barlangba betörő troll elől, akit ott helyben kővé is változtat: ettől kezdve turistalátványosságként bárki megtekintheti a Deep Silver nevű bányában. Mivel a játék nemcsak a Gyűrűk Ura, hanem A babó (The hobbit) jogaival is rendelkezik, a kalandos kedvű játékos például Bilbó kalandjainak helyszínét is meglátogathatja, és a kővé vált trollokat is megszemlélheti. Apropó filmszerű vízió - mivel a játék a regény időszakában játszódik, bizony találkozhatunk a Gyűrűt keresgélő Nazgûlokkal is; ilyenkor úrrá lesz rajtunk a félelem: ezt egy érdekes effekttel oldották meg, hiszen a képernyő úgy kezd hullámzani, mint amikor a valós életben kapja el az ember a rettegést. Amint a Nazgûl megfelelő távolságra kerül, a rettegés, amely megbénítja a játékost, megszűnik. Jópofa dolog, kétségtelen. Ráadásul, ha meghalunk, akkor is elfog minket a rettegés - 10 percig hullámzó képernyőn nézhetjük a világot. Ilyenkor érdemes egy közeli városba bemenni, tárgyakat eladni-venni, játszani ugyanis igen nehézkes így. Arról nem is beszélve, hogy a rettegés nem tesz jót a harci morálnak. Szerencsénkre azonban nincs „corpse-run", nem kell visszaszaladni a testünkhöz, ha elpatkoltunk: egy közeli kőkörben automatikusan magunkhoz térünk - sok a kőkör, ezt már Tolkien is megírta, a Turbine fejlesztői pedig okosan végrehajtották.
Eriador, álmaim földje
Amennyiben valaki Középfölde térképét tanulmányozza, a főbb tájegységek közül máris szemébe ötlik Eriador, ahol a Megye is található - na itt játszódik a játék. Ha a játékon belüli térképen kizoomol az ember, feltűnik például Gondor és Rohan is, ám ezek a területek, még ha annyira jellemzően hozzá is tartoznak a Gyűrűk Ura-„mítoszhoz", nincsenek benne a játékban. Szerény véleményem szerint „egyelőre", ugyanis abszolút adja magát egy rohani vagy gondori (vagy egyéb) kiterjesztés lehetősége. Mordorról mint fő célpontról nem is beszélve: mekkora fíling lenne Gollamot belelökni a fortyogó lávába - hümm. Eriador az egyik legjobban kidolgozott területe Középföldének: Tolkien sok helyszínt kitalált, rengeteget leírt, megjelenített, sőt ezek történelmét is megírta - így nem volt annyira nehéz dolguk a designereknek. Vagy mégis? Ugyanis a játék szempontjából nem maradhattak a térképen üres foltok - jól is nézett volna ki, ha egyszer csak beérünk egy területre, ahol a „Tolkien ezt nem találta ki" tábla fogad. Mivel a regényben Eriador minden részén nem járhattak Frodóék, elő kellett hívni a kreativitást. Minthogy azonban szegény Tolkien már nem él, és a hitelességet mindenáron meg kell őrizni, így a Tolkien Enterprises segítségével készültek el az új, a történetbe és a környezetbe egyaránt
beleillő helyszínek. Tehát amerre Frodóék jártak Eriadorban, azt mi magunk is mind meglátogathatjuk: Tarisznyádi-Zsákos Lobélia például Bilbó háza előtt vár minket egy küldetéssel, ahonnan épp le lehet látni arra a nagy fára, amely körül Bilbó „búcsúpartija" zajlott. Szóval a helyszínek a lehető leghitelesebbek, minden ott van a helyén, ahogy azt kell, és még ezek „mögött" is minden ott van a helyén. Ebből a szempontból aggódásra semmi ok, bár már előre látom azokat a tradíciókhoz és a milliméteres pontossághoz ragaszkodó puristákat, akik biztos belekötnek majd az élő fába is. Előre szólok: engem ez magasról nem érdekel... :)
Tűzoltó leszel vagy katona?
Bár a könyvtrilógiában előfordul tűzeset a Megyében, tűzoltási profizmust nem fejleszthetünk ki. Aki azonban militáns hangulatú, többféle harcosként is kipróbálhatja magát. A hét választható kaszt közül ugyanis három alapvetően páncélokra és fegyverekre épül. A Guardian, ahogy a neve is mondja, nem más, mint az igazi védekező harcos - egyrészt élő vaskereskedés, ha beöltözik, másrészt képes igen hatásosan tauntolni, tehát felhívni a mobok figyelmét magára, akik ezentúl őt ütik. Ezt klasszikus MMO-kban úgy hívják, tank :). A második harcoskaszt a Champion - ő az a harcos, aki mindkét kezében fegyverrel gyakja a népet ezerrel: védekezésben nem túl jó, de gyorsan öl, nagyot sebez - a damage-warrior más MMO-kban. A harmadik harcolós kaszt a Captain, amolyan vegyes felvágott a Champion és a Guardian között - fő erőssége a csapatozásban rejlik, ugyanis buffjaival és képességeivel csapattársait tudja jobbá tenni - más MMO-kban a Captain az a harcos, aki a csapatokat, vagy a „raidet" vezeti. No persze a három fizikailag harcoló kaszt mellett ott a többi klasszikus is, csak más néven. A Burglar például tud lopakodni, ellenfeleket debuffolni, gyengíteni, mérgezni, lebénítani. Na melyik klasszikus MMO-kasztnak felel ez meg? (Kórusban lehet válaszolni - rogue!) Hogy van-e hátba döfős skillje, nem tudom - nem próbáltam, nem vagyok hátba szurkálós alkat. A Hunter, amint a neve is mutatja, más MMO-k hunter kasztjának felel meg (hihetetlen módon): ő a távható fegyveres sebzőgép, aki képes csapdákat letenni, közelharcban azonban nem olyan erős. Érdekessége, hogy az alapnyílvessző kapacitása végtelen - tehát nem kell újratölteni, a spéci nyilakat azonban igen. Van egy kedvenc MMO-m, amelyben szinte egy az egyben ilyen egy hunter... Kicsit keverték a mágus archetípussal - ugyanis a Lore-master néven futó kaszt nem egészen az a mágus, akire mi emlékszünk más MMO-kból, hiszen a területre és tömegre hatás a fő fegyvere (meg a buff és debuff), de ő az, aki bizonyos állatokkal (holló, illetve medve) baráti viszonyba kerülve petként tudja használni ezeket - mindezt tökéletesen Gyűrűk Ura módon, igen érdekes kasztot alkotva, amelyik még gyógyítani is képes. Jó kihívás Lore-masternek lenni. S jöjjön a végére legnagyobb kedvencem, a Minstrel. Ez az a kaszt, amelyet egyéb RPG-kben Bárdnak nevezünk: igazi rocksztár, ugyanis az összes „varázslata" szinte dalokból áll - nagyon jópofa, amikor harc közben varázsolunk vele, előkapja a lantját, és levág rajta egy rövid szólót. S ha valaki azt hiszi, hogy gyenge a harcban, hát nem az - dalai sebeznek, sebzést növelnek, gyógyítanak, szóval igencsak univerzális karakter.
Csak a jók halnak meg fiatalon...
Ebben a játékban, szemben más MMO-kkal (és ez lehet, hogy sokaknak rossz hír) csak a „jó" oldal képviselőivel lehetünk a játékban. Emberekkel, elfekkel, törpökkel és hobbitokkal. Slussz-passz. Semmi Urukhai, goblin vagy hasonló rossz, csúnya, gonosz és büdös (na ezt hogy fogják hitelesen modellezni?) fajjal nem lehetünk. Vagy mégis? Na erről később. Tehát a Tolkien Enterprises ragaszkodott ahhoz, hogy ahogy a könyvben a hősi, világot megmentő oldal kalandjait olvassuk, úgy a játékban is csak a világ megmentése, a fény kigyújtása, a fekete kapuk fehérre festése, orkok jó oldalra térítése lehet a célunk. Vitatkozni lehet velük, de tény - a könyv szellemiségéhez ez illik. Sokan most dúlva-fúlva sutba vágják álmaikat: nem, nem játszunk soha LotRO-val! Mi az, hogy nem zsigerelhetem ki a jó kici hobbitockákat? Akkor most halkan megsúgom: van egy jó hírem. Ugyanis a Turbine fejlesztői kitaláltak egy kafa dolgot, a Player versus Player Monster üzemmódot, amely még csak egy játékban volt, azt is csak én ismerem, meg rajtam kívül 1-2 ezren a világban. A lényege roppant egyszerű - vannak bizonyos területek a játékban, ahol a játékosok a monsterek (szörnyek, mobok stb.) bőrébe bújva harcolhatnak a valódi játékosok ellen! Ezeken a területeken a szörnyek összes képességeit kihasználhatják, saját cset- és kommunikációs csatornákat kaphatnak, hogy összehangolhassák a „munkájukat", így az MI által irányított lényekhez képest jóval effektívebben intézhetik el a játékosokat. S hogy mi ennek a haszna a fun mellett? Az, hogy monszterként is szerezhetünk olyan ismereteket, amelyeket valódi karaktereink a későbbiekben felhasználhatnak. Szóval válaszolva a bevezető kérdésre - elvileg lehetsz ork is, és irthatod a hobbitokat is akár!
Játékmechanizmus
Eddig elhangzott sok minden jó és szép, de jöjjön a lényeg - a LotRO olyan játék, amelynek készítői valószínűleg sokat WoW-ozhattak, ugyanis a felhasználói felület igencsak hasonlatos a WoW-éhoz, csak kiegészült logikusan végiggondolt újdonságokkal, amelyek még inkább felhasználóbaráttá teszik a LotRO-t. Például ha valaki bányász profizmussal rendelkezik, és be van kapcsolva a bányát kereső mágia, akkor a kis térképen nemcsak akkor látszik a bánya, ha közel vagyunk hozzá, hanem a térkép már 100 méterről, kis nyilakkal mutatja a bányászható ércek helyét. Praktikus. S még rengeteg ilyen praktikus dolog van - legérdekesebb a játékba beépített hangkommunikációs lehetőség, ami azt jelenti, hogy nem kell Ventrilo vagy TeamSpeak. A kliens támogatja a hangos kommunikációt. Ahogy a WoW-ban, itt is van aukciós ház (Solicitornak hívják), s benne egy érdekes újdonság - betehetünk tárgyat úgy is, hogy csak a saját guildünk (a játékban Kinship) tagjai vehessék meg; lehet levelezni (Mailbox), lehet utazgatni (lovakkal, nem griffekkel vagy hasonszőrű repkedő állatokkal) - ez utóbbinak nagy előnye, hogy megszakíthatjuk az utazást, ha akarjuk. Elsőre nem tűnik izginek, de ha épp két város között van a hely, ahova menni akarunk, akkor egyszerűen lovat bérlünk, és azon a helyen szállunk le, amely a legközelebb van célunkhoz. Persze a későbbiekben lehet saját lovunk is, de ahhoz burzsujnak kell lenni. Nagyon burzsujnak!
A fejlődési rendszer is kicsit WoW-os: szintet lépünk, automatikusan kapjuk a HP-t, a tulajdonságokat, trainernél vehetjük az új „spelleket" - eddig semmi újdonság. Most jön azonban az izgalmas rész, az úgynevezett Achievement (teljesítés, véghezvitel) rendszer. Ennek az a lényege, hogy minden területhez bizonyos feladatok tartoznak - például minden látványosság felfedezése, mesterfokú goblinirtó cím elérése, összes küldetés teljesítése, legendás helyek felderítése stb. Amennyiben egy ilyen feladatot végrehajtunk, kapunk egy Véghezvitel bónuszt - ez egy olyan permanens buff, amely három tulajdonságunkat változtatja. Általában kettőt jó irányba, egyet rossz irányba, de láttam már olyat is, amely mindhármat jó irányba viszi. Mivel területenként általában 10-12 ilyen véghezviendő feladat van, így elég sok bónuszt érhetünk el. Azonban ezeket nem lehet automatikusan felhasználni: a nagy városokban élő bárdok képesek „telepíteni" ránk e legendás teljesítményeket. Ugyanezek a bárdok tudják cserélgetni ezeket egy esetleges jobbra. S ahogy az idő halad, és egyre hősiesebbek leszünk, egyre több szabad hely nyílik meg adatlapunkon, amelyet egyre több hősi cselekedetünk eredményével tudunk feltölteni. A bárd által kivett bónusz nem semmisül meg, csak visszamegy a „gyűjtőbe": ez valami olyasmi, mint a való életben a kitüntetések, amelyeket a katonák a zubbonyukon hordanak - amit nem vesznek fel, azt sem veszítik el. Tehát bizonyos pénzösszeg fejében át lehet konfigurálni magunkat adott alkalmanként - érdekes újítás.
Középfölde, Te csodás!
Érdekes vita bontakozott ki valamelyik nap LotRO-játékosok és külsős nézők között - a játékosok szerint a grafika csodaszép, gyönyörű, minden él és mozog, a víz folyik, a madarak repkednek, a virágok nyílnak stb. A kívülállók szerint a grafika nem túl szép, a textúrák elnagyoltak stb. Mivel ez egy előzetes cikk, így nem dolgom ítéletet mondani a grafika felett, de tény, hogy hosszú órákig szoktam a játéktéren bolyongani, felfedezve a helyszíneket, rácsodálkozva a különböző tájakra, a könyvből ismert helyszínek megkeresésével vagy csak szimplán turistáskodással múlatva az időt. Sőt, a GSTV-s beszámolómban még a napfelkeltét is sikerült felvenni egy spéci, gyorsított felvétellel. Szóval valóban él és mozog minden, ami tuti hangulatot kölcsönöz a játéknak. A hangok és zenék is megfelelőek - bár sokan a film epikus szimfonikusait várták, a zene inkább könnyed, instrumentális, kelta behatású - nekem tetszik. A falvak, városok száma igencsak nagy, ezek kinézete és hangulata mind más és más - rengeteg építészeti stílus van jelen a játékban, ezek gondosan tervezetten jelennek meg, ha úgy alakul. Például a hobbitfalvak totál különböznek Breetől vagy az elf csodaépítményektől, és Thorin Termei lenyűgözőek. A küldetések fajtáiban forradalom nincs - mivel azonban ez egy erősen sztoriorientált játék (sokaknak az Oblivion ugrik be a LotRO kapcsán), érdemes végigolvasni a küldetés szövegét, nemcsak elrohanni és végrehajtani - ez MÁS MMO-kra is vonatkozik persze. Azok az instance-rajongók, akik a raideket szeretik, itt is csinálhatnak majd ilyet, max. 24 fős raid segítségével lehet majd elvileg csúcsmobokat lenyomni: szóval „instalakóknak" van remény. S majd elfelejtettem: craft (azaz kézműves) rendszer is van, ám itt önállóan nem lehet felvenni foglalkozásokat, mert az ahhoz kapcsolódók is automatikusan fel lesznek véve - például a fegyverkovács automatikusan lesz bányász és faműves is, mivel mindkét másik foglalkozás kell a fegyverek készítéséhez. Oh, és három foglalkozásunk lehet, vagyis aki fegyverkovács, az nem lehet szántóvető - ez egyébként nagyon klassz, kaja-alapanyagok állíthatók elő földműveléssel, szerintem oltári nagy móka. S ide a végére már csak az a kérdés kerüljön, amit mindenki feltett, amikor megtudta, hogy a LotRO bétájával játszom: jobb, mint a WoW? Egy két éve futó kasszasikert nehéz összehasonlítani egy béta-változattal, de azt bátran kijelenthetem, hogy a LotRO-nak nincs oka szégyenkeznie: van benne tartalom, hangulat, jól játszható, élvezetes - méltó versenytárs lehet majd alkalomadtán. De ezt úgyis a piac dönti majd el...
95%