Gyakran felmerülnek olyan gondolatok a játékosok és újságírók között, miszerint a játékvilág egyre inkább az online gamereknek próbál kedvezni, így még akkor is beerőltetik a többjátékos módot, ha éppen ezt semmi sem indokolja. Viszont legutóbbi kutatások szerint éppen arról van szó, hogy a multiplayer játékok aránya inkább csökkent.
Az EEDAR egyik vezetője, Geoffrey Zatkin a GDC 2013-on így elemzi a helyzetet: "láthatjuk, hogy 2006-ban, egy évvel a Xbox 360 megjelenése után, és a PlayStation 3 nyitóévében a játékok 67%-a rendelkezett online multiplayer támogatással, 58%-uk offline többjátékos mód lehetőségével, míg 28% semmit nem ajánlott, csak egyjátékos kikapcsolódást."
2012-ben már láthatjuk, hogy csupán 42% rendelkezik online, 44% offline multiplayerrel, ami kb. 14-25%-os (tehát nem elhanyagolható) visszaesés. Ezzel szemben 16%-kal nőtt az olyan játékok száma, amelyekben egyáltalán nincs többjátékos mód, a megjelent címek 41%-a volt ilyen tavaly. Érdekes összevetni ezt azzal, hogy az új generációs konzolok mennyire rámennek az online funkciókra (a pletykák szerint az új Xbox állandó netkapcsolatot is igényelhet). De a már bemutatott PlayStation 4 vízió is alapból a közösségi és többjátékos funkciókat emeli ki, ennek ellenére az ipar nem egészen így termel az elmúlt időszakban.
Úgy tűnik tehát, a külön többjátékos mód fejlesztés költséges, ráadásul egyáltalán nem garantálja, hogy megnöveli az eladásokat - kivéve, ha ez a fő attrakciója, és a lehető legjobb minőségben prezentálják.
"A többjátékos mód - ha jól csinálják - lehet a játék szíve, és gyakran ez ösztönzi a játékosokat, hogy hosszabb időre a játékkal maradjanak" - véli Zatkin. "A legjobb multiplayer játékok, mint a Call of Duty, Halo, Madden, FIFA, League of Legends, World of Warcraft, stb. fantasztikusak. Ezek mind azért sikeresek, mert a többjátékos oldaluk a legkiválóbb."
Csak azért beleerőszakolni a többjátékos módot egy játékba, hogy "legyen", annak nincs értelme. Vajon jobb játék lenne a Bioshock: Infinite, a Batman Arkham City, a Skyrim, vagy a Heavy Rain, ha egymást kergethetnénk? Nem feltétlenül. Nálunk már a Tomb Raider teszt esetében is felmerült ez a kérdés.
Arról a tényről, hogy a játékok egyre kevésbé támogatják a multiplayer módot, Zatkin ezt nyilatkozta: "Nem hiszem, hogy a játékosoknak mindez feltűnt volna. Úgy vélem, az emberek inkább jó játékokat akarnak. Nem hiszem, hogy egyetlen játékmód élvezetesebbé teszi a felhasználói élményt; ha mindenből egy kicsit beleraknak, az azt eredményezheti, hogy a játék nem túl fényes egyik területen sem. Olyan játékot akarunk, amelyek nagyszerű élményt adnak. Ha van multiplayer, az fantasztikus. Ha nincs, nos, az is lehet fantasztikus!"
Ti mit gondoltok? Mennyire fontos a többjátékos mód egy AAA cím esetében? Múlhat ezen a siker?