Mostanában ismét hallatják hangjukat a S.T.A.L.K.E.R. készítői, köztük Bolsakov, és az ukrán fejlesztő a fenti érdekes kijelentéssel szolgált, nem sokkal azután, hogy egy interjúban jelezte, hogy a játékuk 2007 márciusában már tényleg meg fog jelenni.
A keleti csoda?
Az új évezred első évei az oroszok és kelet-európaiak számára gyümölcsöző korszaknak számítottak. Rengeteg játékprogramot fejlesztettek – igaz, ezeknek csak egy része került kiadásra. Hasonlóan más vállalkozásokhoz, ebben a régióban a játékfejlesztés is kevesebbe került, mint Nyugat-Európában – leginkább az olcsó munkaerő miatt. A legtermékenyebb persze maga az orosz játékipar volt (már eleve az ország mérete, illetve az orosz szoftverfejlesztés múltja miatt is), de például Lengyelországnak és kis hazánknak sem kellett panaszkodnia. Az alacsony költségek mellett a rövid fejlesztési ciklus is közrejátszott: a kiadók örömmel fogadták, hogy egy-egy cím piacra dobásához nem kell hosszú éveket várniuk.
Az ukránoknál viszont a GSC Game World kis üdvöskéje, a Cossaks című izometrikus történelmi stratégia aratott először igazán kitörő sikert. A Cossacks több kiegészítőt és egy második részt is megélt, így a sorozat összesen öt részből állt. Nálunk pedig a Digital Reality Imperium Galactica sorozatával sikerült betörni elsőként igazán a nemzetközi piacra.
„The winds of change”
Az idők azonban megváltoztak és az új technológia kihívásoknak úgy látszik a régi „sztahanovista” gyártási ciklus már nem tud megfelelni, és a hosszan húzódó fejlesztések már korántsem olyan olcsóak, mint régen. Az új érában már sokkal összetettebb motort, látványosabb effekteket kell egy adott programba belepréselni, és mindezt hibamentesen: gondolom, mindenki emlékszik rá, hogy bizonyos orosz játékok (például a Sea Dogs, vagy a Pirates of the Caribbean) mennyire elképesztően bugosak voltak, ezt pedig már manapság nem engedheti meg magának egy rangos kiadó.
Nyílván hasonló okokból is húzódik többek között a S.T.A.L.K.E.R. fejlesztése, melynek költségei már nagyjából annyiba kerülnek, mint egy akármilyen nyugati bestseller játéké. Bolsakov ezzel a megállapításával mondjuk – gondolom – némileg haza is beszél, azt sugallva a THQ-nak, hogy ne lepődjön meg rajta: jobban ki kell nyitnia a pénztárcáját, ha a nagyon várt ukrán FPS-ből igazán sikeres terméket akar piacra dobni…
Még keletebbre?
Persze a nyugati kiadók számára az „alacsony büdzsé” szóösszetétel mindig is mágikusan hangzott, és ha Kelet-Európában nem találják meg a számításukat, akkor még inkább kelet felé „orientálódnak”. Indiában és Kínában a munkaerő még olcsóbb és koránt sincs arról szó, hogy ezekben az országokban ne tudnának megfelelni a technikai kihívásoknak. Elég csak a Splinter Cell: Pandora Tomorrow-ra gondolni, melynek single player részét szinte teljes egészében a Ubisoft Sanghaj készítette és a Double Agent nagy részét is nekik köszönhetjük. Emellett rengeteg engine-t fejlesztenek itt titokban szorgos kezek, úgyhogy Kelet-Európának össze kell szednie magát, ha versenyben akar maradni…