Hirdetés

Hány menedék van a Fallout világában, és mit tudunk róluk?

|

A Vault-Tec az Egyesült Államok minden táján nyitott menedékeket, mindegyiket más céllal; összeszedtük, mit lehet tudni a túlélők búvóhelyeiről.

Hirdetés

Vault 51 (Fallout 76) - Ebben a bunkerben a ZAX szuperszámítógép mesterséges intelligenciája uralkodott Robert Baker tábornok tanácsadása mellett. A gép feladata volt kiválasztani a lehető legideálisabb felügyelőt, amit megpróbált demokratikus szavazás útján is, sikertelenül (mindenki magára szavazott), a döntésképtelenség és bizonytalanság pedig széttagozódáshoz, erőszakos eseményekhez vezetett. A ZAX különböző nehéz helyzetekkel, krízisekkel, sőt egyszer vetélkedővel állította kihívás elé a lakókat, melynek veszteseit kényelmetlen ágyakra száműzték. Aztán egyre életveszélyesebb feladatok jöttek, amiket ráadásul a ZAX aktívan manipulált is, sőt megváltoztatta a kávét koffeinmentesre, miután riadóval ébresztette a lakókat, próbálta egymás ellen fordítani őket, és tesztelni tűréshatárukat, majd ez verekedéshez, gyilkosságokhoz vezetett. Miután mindenki meghalt, Reuben Gill lett a kijelölt felügyelő, de egyedül maradt, úrrá lett rajta a depresszió és az alkoholizmus, míg végül sikerrel megszökött. Később visszatért, és rájött, hogy a menedék nem teljesen automatizáltan működött.

Vault 53 (Fallout Bible) - Minden elérhető eszközt úgy alkottak meg, hogy néhány havonta elromoljon, és bár minden javítható volt, ezzel a kellemetlenséggel igyekeztek fölösleges stresszt generálni.

Vault 55 (Fallout Bible) - Az itt élők nem jártak annyira rosszul, mint mások: tőlük csak a videókazettákat vették el.

Vault 56 (Fallout Bible) - Majdnem ugyanaz, mint az 55-ös, annyi különbséggel, hogy az itt élők egy "kifejezetten tehetségtelen" komikus felvételeit kapták meg kazettán, ez volt az egyetlen, amit nézhettek. Arra számítottak a kísérlet atyjai, hogy az itt élőknek sokkal hamarabb lesz elegük, mint az 55-ös lakóinak.

Vault 63 (Fallout 76) - A Nyugat-Virginiában elhelyezkedő menedék jelen pillanatban még nem látogatható, története nem ismert, a Fallout 76 Skyline Valley frissítése fogja megnyitni néhány héten belül. 

Vault 68 (Fallout Bible) - 1000 embert zártak be, de közülük 999 férfi volt, és csak egyetlen nő.

Vault 69 (Fallout Bible, One Man, and a Crate of Puppets) - A 68-as fordítottja: 999 nő közé küldtek be egyetlen férfit.

Vault 70 (Fallout Bible) - Ebben a menedékben a ruhagyártó gépek 6 hónap után elromlottak.

Vault 75 (Fallout 4) - A marketing szerint a Malden Középiskola alatt elhelyezkedő 75-ös menedék az ott tanuló gyerekeknek nyújtott biztonságot, ám valójában az emberi genetika tökéletesítésével próbálkoztak itt. A fiatalok, szüleik és tanáraik sikerrel lejutottak, amikor robbantak a bombák, ám a felnőtteket rögtön kivégezték. A gyerekeket arra képezték, hogy a kinti világ minden viszontagságával szembe tudjanak nézni, egyben szörnyűségekkel riogatták őket. A magas intelligenciájú és kiemelkedő testfelépítésű egyéneket 18 éves korukban felboncolták, szerveiket eltávolították és elraktározták, az okos, de nem erős gyerekeket tudósnak képezték, mindenki mást pedig meggyilkoltak. Miután egy ponton a lakók távoztak, Gunnerek költöztek be.

Vault 76 (Fallout 76) - Kontrollmenedék, ahonnan a Fallout 76 főhőse útnak indul. Az egyetemista, katonaságnál szolgáló, az amerikai társadalom értékes tagjainak tartott lakók Appalachia területének újraépítésében és a megperzseltek (Scorched) járványának elfojtásában segédkeztek.

Vault 77 (Fallout 3) - A Fallout 3-ban csak említett menedékről a One Man, and a Crate of Puppets képregényből tudtunk meg annyit, hogy mindössze egyetlen ember élt benne, aki magányában kesztyűbábokkal játszott, és mentális állapota az egyedülléttől rohamosan romlott. Miután azt hitte, a bábuk egymást gyilkolják, elhagyta a menedéket.

Vault 79 (Fallout 76) - Az amerikai titkosszolgálat itt tárolta az Egyesült Államok aranytartalékát (a 79-es az arany száma a periódusos rendszerben), ám az ezt őrző ügynökök és katonák egy reaktor szivárgásának következtében többségében vagy meghaltak, vagy ghoullá változtak.

Vault 81 (Fallout 4) - Az itt elszállásolt tudósok feladata az volt, hogy kidolgozzanak egy univerzális gyógymódot, ami minden betegségre jó, tesztjeikhez pedig a lakókat használhatták. A titkos részen tartózkodó szakértők a többiek tudta nélkül engedhettek volna szabadjára betegségeket és gyógyszereket, figyelve, mi történik. Ugyanakkor a menedék első felügyelője szabotálta a kísérleteket, mert nem akarta, hogy a rá bízott embereket kísérleti alanynak használják, majd a projektre állított három tudóst elzárta, akik a fertőző és gyógyító anyagokat nem juttathatták el emberi alanyokhoz, de állatokon tesztelhettek. A menedéket 2277-ben megnyitották, hogy élelmet, illetve a rendszerek megjavításához szükséges eszközöket tudjanak szerezni. A Fallout 4 főszereplője betérhetett az egyik lakó által később felfedezett elzárt részre, ahol rátalált az univerzális gyógyszer egy darabjára, és eldönthette, magát gyógyítja vele, vagy az egyik, egy fertőzött csupasz turkáló által megharapott ifjú lakót, Austint. A 81-es menedék egyébként aktív volt, mikor utoljára arra járhattunk.

Vault 84 (Fallout: A társasjáték) - A 84-es lakói minden évben kiszavazzák soraikból a legveszélyesebbnek tartott lakót.

Vault 87 (Fallout 3) - A 87-es menedékben is biológiai kísérletet végeztek, ahol a Forced Evolutionary Virus hatását vizsgálták. Azok, akiket ezzel oltanak be, erősebbé válnak, bőrük strapabíróbb lesz, ám mentális állapotuk változása következtében szorongóbbá, dühösebbé válnak. A tesztalanyok egy része szupermutáns lett, megszökött, és a külvilágban bolyongókra vadászik, hogy őket is mutánssá változtassa.

Vault 88 (Fallout 4) - Ezt az óvóhelyet nem fejezték be, a bombák azelőtt érkeztek, mielőtt végezhettek volna vele. Azért hozták létre, hogy különféle eszközprototípusokat alkothassanak, amiket aztán a többi menedékben is használhatnak válogatott feladatokra. 

Vault 92 (Fallout 3) - Agresszivitás előidézése, de nem vegyszerrel, hanem fehér zajjal - ezt kísérelték meg a 92-es menedék tudósai. A lakók, akik mind egykori zenészek voltak, és úgy tudták, az lesz a céljuk, hogy megőrizzék az emberiség zenei örökségét, az alacsony frekvenciájú zajtól megőrültek, brutális módon lemészárolták egymást. Az összeomlás után egy föld alatti tó elárasztott mindent, állatok és mutánsok költöztek be.

Hirdetés

Vault 94 (Fallout 76) - Végre nem csak az erőszak: a 94-es menedékben élőknél azt tesztelték, mennyire képesek adaptálódni, megőrizni pacifista elveiket; nem volt felügyelőjük (legalábbis nem volt nyilvános, hogy egyébként a Vault-Tec egyik alkalmazottja, Tyrone Hayes figyeli őket és jelent feletteseinek, karbantartónak álcázva magát), mindenről szavazással döntöttek. Közös helységekben aludtak, nem kaptak fegyvereket vagy egyéb védelmi rendszereket, és arra kérték őket, hogy segítsék a betévedő túlélőket minden körülmények között. Ehető és gyógyító hatású növényeket termesztettek, nem csak a falak között, de az ajtó kinyitása után azon kívül is. A kiküldött térítők többségét a bizalmatlan vademberek megkínozták, megölték, a sikerrel meginvitált túlélők pedig attól tartva, hogy csapdába csalják őket, lemészárolták a döntéshozó testület tagjait. A fosztogatók a G.E.C.K-et elpusztították, a fúziós generátor szétlövése viszont jelentős robbanást idézett elő, amitől kvázi minden megsemmisült, csak a mirelurkök élnek meg.

Vault 95 (Fallout 4) - A 95-ös a drogfüggők menedéke volt, akiket egy rehabilitációs programmal próbáltak kigyógyítani betegségükből. A terv az volt, hogy öt évig megy a program, aztán az egyik beépített Vault-Tec ügynök "rátalál" egy rejtett drogkészletre, majd dokumentálja, milyen hatást vált ez ki a lakókból. Bár a többség sikeresen leszokott, és békésen élt a menedékben, amikor a dugidrogok létezését felfedték, sokan agresszívan reagáltak: néhányan éltek a szerrel, mások kitartottak a program mellett, de az, hogy kiderült, az egészet előre eltervelték, nem tett jót a közhangulatnak. A menedék felett később Gunnerek vették át az uralmat.

Vault 96 (Fallout 76) - Ebben a kutatómenedékben a mutáns élőlényeket vizsgálta öt tudós, lefagyasztott állatok (és egy eldugott, X-001 névre keresztelt, rejtélyes entitás) társaságában. Eleinte úgy tudták, a felszín ökológiai egyensúlyának helyreállítása lesz a feladatuk, de amint rájuk zárták az ajtót, kiderült, hogy genetikai kísérleteket kell folytatniuk, és ha nem teljesítik a heti kvótát, annak rájuk nézve kellemetlen következményei lesznek. A 148. héten ez az egyik tudósnak nem sikerült, így ő meghalt, amiért a többiek egyik társukat, Eriket okolták, ám kiderült, ő már évek óta azon dolgozik, hogy kitalálja, hogyan szökhetnének meg. Azt tervezte, hogy ráenged egy vírust a menedéket vezérlő rendszerre, ám életbe lépett annak védelmi mechanizmusa, minek hatására minden lakó meghalt, a menedék ajtaja kinyílt, az állatok pedig megszöktek. A létesítményt később Edgar Blackburn használta kísérletekhez.

Vault 101 (Fallout 3) - A Fallout 3 főszereplőjének otthonát soha nem akarták kinyitni, hogy megnézzék, mi történik egy felügyelővel, ha így kell egy menedéket fenntartania. A gyakorlatban viszont többször is kinyitották, beengedve fertőzött csótányokat és egyéb veszélyeket, sőt az egyik felügyelő maga küldött ki egy csapatot, hogy kiderítse, mit tartogat a kinti világ. Ketten Megatonban maradtak, a többiek mintákkal tértek vissza. Miután Alphonse Almodovar került a menedék élére, szigorú szabályokkal állt ki az elszigetelődés mellett, de gyakorivá váltak a szökések, majd egyre élesebb ellentét alakult ki a bezártságpártiak és a szabadságra vágyók között.

Vault 106 (Fallout Bible, Fallout 3) - Megint egy mérgezéses sztori: a 106-os lakóinak a levegőztető rendszeren keresztül küldtek pszichoaktív drogokat, amiktől nem annyira meglepő módon erőszakossá váltak, legyűrték a biztonsági személyzetet, szétverték a menedéket.

Vault 108 (Fallout 3) - A 108-as története egészen izgalmas. Elsősorban a vezetőségben és annak kapcsán felmerülő konfliktusok kezelésére fókuszáltak, ezek kialakulását számos módon elősegítették. A vezetőség tagjainak halálos betegséggel küzdőket választottak, akikről tudták, hogy nem fognak sokáig életben maradni, a további pozíciók kiosztását a felügyelőre bízták, és úgy alkották meg az ellátási rendszert, hogy az ne legyen képes a tervezett 38 éven át biztosítani a feltételeket az üzemeléshez. Emellett háromszor annyi fegyvert adtak az ittenieknek, mint másnak, viszont elvették az általános szórakozási lehetőségeket, tévét, rádiót stb. Mi több, a tudósok újra és újra klónoztak egy alanyt, Garyt, ám a klónok egyre agresszívabbak lettek, és végeztek mindenkivel, aki nem Gary mása volt.

Vault 109 (Fallout: A társasjáték) - Ezt a luxusmenedéket nívós márkákkal töltötték fel, gyakran cserélgettek a 84-es lakóival, ám egy ponton beszivárgott a nukleáris fertőzés, és mindenkit megölt.

Beszélgetnél velünk erről a hírről?

Lennél a GS közösség tagja? Gyere a GS Party/Chat Facebook csoportba, dobj fel témákat, dumálj régi és új GS írókkal, olvasókkal!

Vault 111 (Fallout 4) - A fagyasztás hosszútávú, emberi testre gyakorolt hatását vizsgálták a 111-esben, így a felügyelő mellett csak néhány tudós, őr, és a karbantartáshoz szükséges személyzet élt ott. A tesztalanyokat - köztük a játék főszereplőjét - a környékről csalták oda, és azt állították nekik, hogy a kabinok fertőtlenítik őket. Az ajtót csak akkor nyithatták volna ki, ha 180 nap után jelzést kapnak a Vault-Tectől, ám ez nem érkezett meg, miközben a készletek fogytak, az ébren lévő lakók pedig egyre feszültebbé, türelmetlenebbé váltak. 210 év elteltével látszólag egy meghibásodás miatt, valójában viszont emberi beavatkozás következtében az egyedüli túlélő felébred, és kalandra indul, hogy kiderítse, hol lehet a gyermeke, akit még csecsemőként fagyasztottak le.

Vault 112 (Fallout 3) - Ha egyszer tényleg megéljük a Fallout sorozatban látottakat, tutira Mark Zuckerbergre osztják majd a 112-es menedék felügyeletét, ebben ugyanis minden lakó egy virtuális szimulációban "élt" tovább, miközben Dr. Stanislaus Braun, a feljebb emlegetett G.E.C.K. megalkotója felügyelte őket, kénye-kedve szerint irányítva az eseményeket. Miután egy szimulált világot megunt, mindenkit megölt benne, törölte a lakók emlékezetét, és új világot talált ki nekik.

Vault 114 (Fallout 4) - A 114-est nem fejezték be, de az volt vele a cél, hogy ide terelik Boston gazdag, befolyásos családjait, majd megfosztják őket kényelmes életüktől: közös fürdőt és étkezőt kellett volna használniuk. Felügyelőnek olyat akartak választani, aki amúgy erősen hatalomellenes, nincs tapasztalata ezen a téren. Az ideális jelölt Soup Can Harry lett, aki a valódi nevét sem volt hajlandó használni, úgy vélte, a kormány az adókat orgiákra költi, és kijelentette, neki senki ne mondja meg, hogy ehet-e tisztítószert. Az építés alatt álló menedék feletti hatalmat bűnözők vették át 2287-ben.

Vault 118 (Fallout 4) - Ugyancsak a gazdagokhoz kapcsolódik a 118-as sztorija is: 10 tehetős lakost zártak volna össze 300 elszegényedettel, és míg előbbieknek mindene megvolt (beleértve a teljes hatalmat), utóbbiak nyomorban éltek volna. A szegények lakhelyét nem sikerült befejezni, a gazdagok pedig robotokká alakították magukat, hogy örökre élhessenek.

Említést tettek még a játékokban egyéb bunkerekről is, ám ezekre nem számmal hivatkoztak, és az is lehetséges, hogy a fentiek valamelyikét takarják. A Van Burenről, ami eredetileg a Fallout 3 lett volna, sok infó kiszivárgott, még az ebbe tervezett menedékek kapcsán is, de azok garantáltan nem képezik a kánon részét, így ezeket sem vettük be a felsorolásba.

Szerintetek melyik volt a legizgalmasabb menedék?

Oldalak: 1 2

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)