Az elmúlt években egyértelműen a PlayStation 2 egyik húzócÃmének számÃtott a Gran Turismo, köszönhetÅ‘en a korát meghazudtoló grafikai megvalósÃtásnak és a kiváló vezetési élménynek. Miután a Sony piacra dobta újgenerációs konzolját, a PS3-at, mindenki kÃváncsian várta, mennyire képes továbbfejlÅ‘dni az idÅ‘k folyamán csaknem ötven millió példányban értékesÃtett sorozat.
Bámulda
Nem szokásom grafikai elemzésbe bocsátkozni már a cikk elején, ám a Gran Turismo 5 esetében némileg módosul a helyzet. Miután az ember a térdén dobolgatva sikeresen kivárja a firmware frissÃtést, valamint a kissé hosszadalmas telepÃtést, az elsÅ‘ autó megvétele után úgysem tud majd a versenyzésre koncentrálni. Az 1080p felbontás rettenetesen jól használja ki a konzol és a HD tévék lehetÅ‘ségeit, a Poliphony csapatának sikerült minden eddiginél valósághűbb grafikát összehoznia. Az esetlegesen már ismert pályákat bejárva az elsÅ‘ körökben valószÃnűleg gyakran rontjuk majd el a kanyarkombinációkat, ahogy szemünk meg-meg akad a táj gyönyörűségein. A távoli hegységek, a szalagkorlát mögül integetÅ‘ szurkolók, a kavicságy, az ég, és minden más apróság kemény próba elé állÃtja a játékost, aki megpróbál a vezetésre koncentrálni...
Valahol el kell kezdeni
Az elÅ‘zÅ‘ rész óta sikerült némi változást csempészni a játékmechanizmusba, a negyedik részbÅ‘l ismert jogosÃtványok például teljesen eltűntek. A versenyek három kategóriában (A,B,C) zajlanak, s elÅ‘ször a legalsó szintet kell teljesÃtenünk, ami legalább a harmadik hely megszerzését jelenti. A kezdÅ‘ 35 000 kredit elköltése elÅ‘tt érdemes megtekinteni a futamok listáját, hiszen több megmérettetésben is csak meghatározott autótÃpusokkal vehetünk részt. A verseny- és pályafelhozatal minden igényt kielégÃti, a sima, régi veteránoknak már ismerÅ‘s helyszÃnek mellett utcai, hegyi terepeken, valamint Daytona révén egy ovális pályán is kipróbálhatjuk tudásunkat.
Hófehér Trabant
Induló bankszámlánk természetesen nem elegendÅ‘ ahhoz, hogy a vezetÅ‘ márkákból válasszunk ki elsÅ‘ autónkat, Ãgy maradnak a Suzuki, a Daihatsu és társaik, mint lehetséges alternatÃva. A sikeres versenyzéssel összeharácsolt vagyonunkat a késÅ‘bbiekben aztán olyan műremekekre költhetjük el, mint a Mercedes-Benz SL 55 AMG, Ferrari F430, Dodge Viper GTR, Audi R8, BMW M3 Coupe, Lotus Elise, vagy Kimi Raikonnen F1-es járgánya. Az autók kidolgozása elsÅ‘rangú, a vásárláskor pedig technikai adataik megtekintésének közepette több szögbÅ‘l is szemügyre vehetjük Å‘ket. A drága pénzen vásárolt erÅ‘gépek vezetése egészen más élmény, mint egy Suzuki Swift volánjánál ücsörögni, ám ezekért keményen meg is kell dolgoznunk.
A volánnál
MielÅ‘tt kigördülnénk elsÅ‘ versenyünkre, tudásunkhoz igazÃthatjuk a nehézséget is. Nem fokozatok között kell választanunk, hanem a segÃtségek ki-és bekapcsolásával konfigurálhatjuk a játékot. A kezdÅ‘knek például a program kijelölheti az ideális Ãvet is, pontosan jelezve a fékezési pontokat, Ãgy aztán hamar betanulhatjuk a bonyolultabb pályákat is. A szimulátor jelleg továbbra is igen erÅ‘s, nehezebb beállÃtások mellett már igen kemény munka az úton tartani egy háromszázzal száguldó Ferrarit - egy jó kormánnyal persze azért némileg egyszerűsödik a dolog. Az autók sajnos továbbra sem törnek, bizonyára a gyártók kÃvánsága miatt, az MI azonban komoly fejlesztésen esett át. Riválisaink már minden lehetséges eszközt bevetnek ellenünk, leszorÃtanak az ideális ÃvrÅ‘l, elÅ‘zési kÃsérleteknél bevágnak elénk, szóval a tehetség mellett helyenként egy kis ravaszság is elkél a sikerhez. NézetekbÅ‘l ezúttal négy van, külsÅ‘, belsÅ‘, belsÅ‘ műszerfalas, valamint motorháztetÅ‘.
Vezetés után
A sorozat történelmében elÅ‘ször a Gran Turismo 5: Prologueban helyet kapott egy tizenhat fÅ‘s multiplayer mód is, ezzel együtt pedig kiemelt szereppel bÃrnak az online és extra lehetÅ‘ségek. Az internet eléréssel rendelkezÅ‘k hÃreket olvashatnak, ranglistákat böngészhetnek, sajnos ezek minÅ‘ségérÅ‘l Ãgy, néhány nappal a megjelenés elÅ‘tt nem sokat tudtam leszűrni. Az autózás szerelmesei még inkább értékelni fogják a GT TV funkciót: a játékban elÅ‘rehaladva újabb és újabb témába vágó műsorokat nyithatunk meg, köztük a BBC Top Gear sorozatának néhány adásával.
A Gran Turismo 5: Prologue egy minden Ãzében profi, extra tartalommal is bÅ‘ségesen megspékelt autószimulátor - várjuk szeretettel a „teljes változatot".