Hirdetés

Ezek voltak 2019 legjobb játékai szerintetek

|

Ahogy az elmúlt években mindig, úgy idén is a ti szavazataitok alapján alakult ki a végső sorrend. Lássuk, mely játékok győzedelmeskedtek!

Hirdetés

Januárban már hiába keresnétek a GameStar magazint az újságárusoknál, ám ez nem jelenti azt, hogy elmarad a december utolsó napjaiban lezajlott szavazás kiértékelése. Az év játékát is beleértve összesen 17 kategóriában kértük ki a véleményeteket, mi csupán kiválasztottuk az általunk leginkább alkalmasnak gondolt öt-öt jelöltet. Emellett arra is lehetőséget biztosítottunk, hogy ha valaki tőlünk eltérően látja a játékipar tavalyi teljesítményét, hangot adhasson neki, így elvileg olyan játék is nyerhet, amelyikre mi sosem gondoltunk volna.

Hirdetés

Tekintettel arra, hogy a karácsonyi kajakóma és a szilveszteri előkészületek között mennyire kevés energiája és figyelme jut az embernek bármire, ami nem halaszthatatlanul fontos, dicséretesen sokan ugrottatok neki a voksolásnak. Igaz, nem mindenkinek sikerült befejeznie, de ezt nem szabtuk feltételként, ahogy az sem volt kötelező, hogy mindegyik kategóriában kedvencet válasszatok. Azért döntöttünk így, mert nem akartuk, hogy torzuljon a végeredmény, fontosabbnak tartottuk, hogy lehetőleg azon játékosok voksai alakítsák az eredményt, akik ismerik is a jelölteket, vagy nem idegenkednek az adott kategória által lefedett műfajtól. Na de elég a felesleges szószaporításból, következzenek a várva várt eredmények!

Legjobb FPS/akciójáték

Idén először összeboronáltuk a belsőnézetes lövöldéket a vegytiszta akciójátékokkal, ezért találhatta magát John Price egy társaságban Dantéval és Marcus Fenixszel. Ha már szóba került az öreg obsitos, kezdjük is a Gears széria ötödik számozott sáskajárásával, amely dacára pompás látványvilágának, élvezetes kampányának és tartalmas multijának, az utolsó helyen végzett a voksok 8,8 százalékával. Így tehát előtte végzett a kooperatív fókuszú Borderlands 3 (11,3%) és a Devil May Cry 5 (15,8%), de csak utóbbinak jutott hely a dobogón, annak is a legalsó fokán. A végső fraget a Call of Duty: Modern Warfare-nek sikerült behúznia, a térdig nosztalgiában gázoló reboot 36 százalékos támogatottságával szemben a Metro Exodus mindössze 26,9-ig jutott. Mentségére szóljon, hogy az év vége felé már nem annyira friss az emléke, de a többjátékos mód hiánya is döntő lehetett, vagy még inkább az átmeneti Epic Games Store exkluzivitás.

Legjobb akció-kaland

Titkon reméltem, hogy az A Plague Tale: Innocence mélyebb nyomot hagy a játékosokban, de mindössze a szavazók 8,8 százaléka tartotta az első helyre érdemesebb, emiatt viszont nem juthatott előrébb az ötödiknél. Hozzá hasonlóan lecsúszott a dobogóról a Control (9,2%) is, a Remedy univerzumépítésben és pazar tűzharcokban jeleskedő alkotása alig néhánnyal kapott több voksot a patkányoknál. Hasonlóan éles küzdelem alakult ki a második helyezésért, a számos orgánum által 2019 legjobbjának választott Sekiro: Shadows Die Twice (16,9%) egészen az utolsó pillanatig jött fel a Resident Evil 2 (18,4%) példamutató remake-jére, ám nem sikerült teljesen lefaragnia hátrányát. A többiek civakodását kényelmes távolságból nézhette végig a Star Wars Jedi: Fallen Order, melynek pozíciója egy pillanatig sem forgott veszélyben 45,7 százalékos szavazatarányának köszönhetően.

Legjobb szerepjáték/akció-RPG

Idén már nagyon is elképzelhető, hogy e kategória majdani győztese egyúttal az év legjobbja is legyen, ám a 2019-es kínálat szerényebb volt. Persze még így is találhattunk a szívünknek kedves darabokat, jómagam például teljesen beleszerelmesedtem a riválisait magabiztosan elpáholó The Outer Worlds (47,1%) humorába, noha játékdizájn tekintetében túlzottan is konzervatívnak tartom. Még a World of Warcraft Classic (25,4%) sem tudta megszorongatni, a jelek szerint egy ponton túl már nem elegendő a nosztalgia. Rajtuk kívül még a Dysco Elysiumnak (11,8%) sikerült felkapaszkodnia a dobogóra, és csak kevésen múlott, hogy az utóbbi évek talán legjobb írói teljesítményét villantó extravagáns szerepjátékát megelőzze a GreedFall (10%). A sort a Kingdom Hearts 3 zárta, kulcs formájú kardjai csupán a szavazók 5,3 százalékának szívéhez találtak utat.

Legjobb coop/multiplayer

Úgy tartja a népi bölcsesség, hogy társaságban minden jobb, ami színtiszta marhaság, de akadnak játékok, amelyek kétségtelenül szórakoztatóbbak, ha mások segítségére is támaszkodhatunk, vagy ha nem kell beérnünk kizárólag gépi ellenfelekkel. Kíváncsiak voltunk, hogy mennyire lesz népszerű a Death Stranding sajátos megoldása, miszerint anélkül tudnak egymásra hatni a játékosok, hogy valaha is találkoznának. Ami azt illeti, meglepően jól, mert 18 százaléknyi voksért már ezüstérmet akaszthattunk a nyakába. Ezzel persze azonnal nyilvánvalóvá válik a tény, hogy az alsóházat leszámítva sehol sem alakulhatott ki érdemi verseny, miután a Call of Duty: Modern Warfare 40,2 százalékot gyűjtött. Az elődjénél kevésbé sikeres Tom Clancy's The Division 2 (Másnak is hiányzik a tél?) 16,5 százaléka bronzérmet ért, a Mortal Kombat 11 (15,9%) és a Gears 5 (8%) eredménye pedig csak szórványos tapsot.

Legjobb stratégiai/tycoon játék 

Azt szeretem a közönségszavazásban, hogy bármikor borulhat a papírforma. Így történt ez a valaha szebb napokat látott stratégiai játékok műfajában is, ahol előzetes várakozásainkkal ellentétben az Age of Empires 2: Definitive Edition (31,5%) másfélszer annyi szavazatot kapott, mint a biztos befutónak hitt Total War: Three Kingdoms (20,9%). Jóval kiélezettebb harc folyt a harmadik helyezésért a Planet Zoo és az Anno 1800 között, mondanom sem kell, hogy végül a cuki állatok több támogatót (18,6%) hoztak, mint az iparosodás kora (17,6%). A sort az év utolsó hónapjában megjelent Phoenix Point (10,4%) zárta, az eredeti X-COM tervezőjének vadonatúj játékáról készült tesztünket hamarosan elolvashatjátok.

Legjobb verseny- vagy sportjáték 

Stílszerűen egyetlen másik kategóriában sem volt ennyire szoros a befutó, tényleg csak néhány szavazaton múlott, hogy a Need for Speed Heat (30,5%) hajszállal a neonfényektől elvakított Crash Team Racing Nitro-Fueled (30,3%) előtt tudta áttolni az orrát a célvonalon. Ugyan jelentősen lemaradva követte őket az árkád bolondozás helyett szimulációs élményre vágyó játékosoknak szánt DiRT Rally 2.0 (18,8%), de még neki is sikerült megelőznie a FIFA 20-at (15,7%), valamint az utolsó helyre szorult NBA 2K20-at (3%). Úgy fest, hogy ha szavazásunk résztvevőin múlna, stadionok helyett versenypályák épülnének az országban.

Legjobb folyamatosan frissülő játék

A többi kategóriában értelemszerűen csakis 2019-ben megjelent alkotások kaphattak helyet - bár ez egyeseket nem gátolt meg abban, hogy olykor többéves címekre voksoljanak -, ebben a kivételes helyzetben viszont nem számított az adott játék életkora, csupán a hosszú távú fejlesztői támogatás minősége nyomott a latba. Ebből kifolyólag MMO-kat és szolgáltatásként tervezett játékokat jelöltünk, és a szemünk se rebbent, amikor megláttuk, hogy a Final Fantasy XIV támogatottságára (6%) majd' négyszer annyi voks (22,3%) volt a korelnök World of Warcraft válasza. A győzelemhez azonban ez sem volt elég, a hazánkban pokolian népszerű Tom Clancy's Rainbow Six: Siege egymaga megszerezte a voksok 38,4 százalékát. Meglepetésre kevéssel ugyan, de csak le tudta győzni az idén debütált Apex Legends (15,5%) a jókora előnnyel indult Fortnite battle royale módját (14,8%).

Legjobb kiegészítő/DLC

Nyilván mindenki arra költi a pénzét, amire szeretné, nekem például sosem jutna eszembe skinekért fizetni, ellenben egy tartalmas, a sztorit érdemben kiegészítő bővítményért már hajlandó vagyok kinyitni a tárcámat. Pontosan illik a leírás az Assassin's Creed Odyssey kétszer három darabra vágott kiegészítőcsomagjára, aminek köszönhetően az ókori Hellászban töltött óráim száma megközelítette a kétszázat. 42,7 százalékos szavazataránnyal bebiztosított elsőségéhez nem férhet kétség, de igazából a mögötte végzetteknek sincs okuk szégyenkezni. A Monster Huter World: Iceborne (18,3%), a No Man's Sky Beyond (17,9%), a Sid Meier's Civilization VI: Gathering Storm (15,7%) és a Final Fantasy XIV: Shadowringers (4,8%) is elmondhatja magáról, hogy változatosabbá és tartalmasabbá tette az alapjátékot.

Legjobb VR-élmény

Még mindig várjuk a nagy áttörést, ama bizonyos killer app megszületését, aminek hatására milliószám sereglenek majd az emberek a VR-felhasználók táborába. Ki tudja, talán a Haf-Life: Alyx képes lesz fenekestől felforgatni a játékipart, bár én szkeptikus vagyok. Mindenesetre a szavazatok több mint felét, egészen pontosan 52,5 százalékát bezsebelő Beat Saber sikere megérdemelt, miután ügyesen ötvözte a ritmusjátékok megoldásait a virtuális valósággal és egy pár fénykarddal. Nem csoda, hogy az Oculuson keresztül felvásárolta a Facebook a fejlesztőcsapatot. Sokan szerettétek a Blood & Truth (27,1%) nyújtotta élményt is, hiszen a Sony játékában tényleg akcióhősnek érezheti magát az ember. A fennmaradó helyeken a The Mages Tale (8,9%), a Ghost Giant (5,4%) és a Trover Saves the Universe (5,2%) osztozott testvériesen.

Legjobb családi játék

Vitathatatlan, hogy a leginkább családbarát platform címe a Nintendót illeti meg, tulajdonképpen mindegy is, hogy melyik konzolgenerációról beszélünk. Nem véletlen, hogy jelöltjeink közül három kizárólag Switchre érhető el, ugyanakkor magunk sem hittük volna, hogy egy multiplatform (mellesleg a Nintendo hibrid konzoljára is megjelent) cím elhappolja a kitüntetést a nagynevű exkluzívok elől. De haladjunk csak szépen sorjában, az ötödik helyezett Yoshi's Crafted Worlddel kezdve az eredményhirdetést. Csupán 5 százalékkal felérő voksig jutott ez a bájos platformer, nektek inkább a bajszos vízvezeték-szerelő (Super Mario Maker 2 - 16,4%) kellett és annak szellemeket kergető zöld rokona (Luigi's Mansion 3 - 24,7%). A talján fivérek közé beékelődött a Sony tanmeséje a zaklatásról (Concrete Genie - 19,7%), míg az élen a Crash Team Racing Nitro-Fueled zárt 34 százalékkal.

Legjobb PC-játék

Miután a PC nem egyetlen gyártó kizárólagos tulajdonában lévő platform, az egyes címek exkluzivitása mögött jellemzően más üzleti megfontolások állnak, mint a konzolok esetében. A platformok körének tágítása előtt érdemes megvizsgálni a kérdést, hogy milyen kompromisszumok árán lenne megvalósítható az átirat, valamint megtérülne-e a befektetés. Addig, amíg főleg utóbbira pozitív válasz nem születik, kizárólag egy arra alkalmas PC-n futhat a World of Warcraft Classic, aminek sikerült szerkesztőségünk több veterán hordását és allisát is visszarántania. Pedig már azt hitték szegények, hogy kigyógyultak függőségükből. A voksok 38,6 százaléka bizonyítja, hogy a GSO látogatói körében is komoly igény volt a megismételhetetlennek hitt vanilla - vagy ahhoz hasonló - élmény újraélésére. A jelek szerint a Disco Elysium (24,7%) is megtalálta a maga közönségét, nem beszélve a Total War: Three Kingdomsról (20,4%) és a Phoenix Pointról (9,3%). A Magic: The Gathering Arena (4,1%) viszont úgy fest, csak Csirke és Ilkei kolléga baráti körét érdekli.

Legjobb kis költségvetésű/indie játék

Mivel már évente több ezer független játék debütál, pokolian nehéz a fejlesztők dolga, ha megpróbálnak valahogy kiemelkedni a tömegből. Nyilván akadnak méltatlanul alulértékelt, a sajtó és a véleményvezérek figyelmét elkerülő darabok, amelyek többet érdemelnének, de ha valamire ráharapnak a tömegek, pillanatok alatt dollármilliókat termelhet alkotóinak. A kreativitás mellé jó adag szerencse is kell, hogy az internet népe felfedezze magának aktuális kedvencét, mint amilyen az Untitled Goose Game is volt 2019-ben. Egyébként a főszereplőjének libát választó mókás alkotás sikerében óriási szerepet játszott az is, hogy a mémesedés útjára lépett. Borítékolható volt tehát a győzelme, válaszul 44,3 százalékára a Disco Elysium 28,1-et, a Green Hell 14-et (Pedig páran még kukacot is ettünk. Én kamerán kívül, de vannak szemtanúim.) a Childre of Morta 6,5-öt, a WARSAW 6,1-et tudott felmutatni.

Legjobb felújított játék vagy újrakiadás

Ha létezik előre lefutott meccs, akkor ez az. Ennél csupán a Gears 5 győzelmére tettünk volna nagyobb összeget a Crackdown 3-mal szemben, csakhogy két versenyzőre nem érdemes versenyt kiírni. Sebaj, idén már könnyebb dolgunk lesz, de kanyarodjunk vissza a remake/remaster kategóriához. 64,1 százalékkal banánköztársaságokban szokás választásokat nyerni, meg ha a Resident Evil 2 indul bármi egyébbel szemben. A dobogón az Age of Empires 2: Definitive Edition (15%) és a The Legend of Zelda: Link's Awakening (7%) számára jutott még hely, míg az alsóházban minimális szavazatkülönbség döntött a MediEvil (6,9%) a Crash Team Racing Nitro-Fueled (6,8%) pozíciójáról.

Legjobb platformer/ügyességi játék

Addig halasztgatták, míg lecsúszott a lehetőségről a bajnokaspiráns Ori and the Will of the Wisps, ezért neki majd egy év múlva kell bizonyítania. Nélküle sem volt különösebben híg a mezőny, a komoly kihívást nyújtó Yooka-Laylee and the Impossible Lair (3,4%) és a bűbájos Yoshi's Crafted World (8,1%) is jó befektetés, ha kedvelitek a műfajt. A Bloodstained: Ritual of the Night (12,4%) mellett metroidvania-jellegű felépítése szól, míg a Super Mario Maker 2-t (28,6%) a rajongói tartalomgyártás teszi teljessé. 2019 folyamán azonban a felsoroltak egyike sem tetszett nektek annyira, mint a My Friend Pedro (47%) balettba oltott golyózápora.

Legjobb e-sportjáték

Még mindig csak a szárnyait próbálgatja a hazai e-sport szcéna, de biztató jel, hogy már nagy múltra visszatekintő sportegyesületek is nyitnak ebbe az irányba, valamint hogy tavaly megrendezték a második V4 Future Sports Festivalt. Ahogy 2018-ban, úgy egy évvel később is a Rainbow Six: Siege dominanciája jellemezte a szegmenst, de a CS:GO (16,9%) és a Fortnite (9,4%) népszerűsége sem elhanyagolható. (Érdekes ellentmondás amúgy, hogy FPS-nemzet vagyunk, ha pusztán játékról van szó, miközben a magyar játékipar legnagyobb sikerei az RTS-ek műfajához kötődnek.) Azt a kérdést, hogy melyik MOBA az első a következőképpen döntöttétek el: a Leage of Legensre 25,1 százalék voksolt, míg a Dota 2-re csupán 5,1.

Legnagyobb csalódás

Mielőtt rátérnénk az év játékára, essen még szó azokról a darabokról, amelyek ha nem is feltétlenül a legrosszabbak, egyszerűen képtelenek voltak felnőni az elvárásokhoz, és keserű szájízt hagytak maguk után. Az Anthem se rettenetes, csupán fájdalmasan kevés attól a BioWare-től, nem is oly régen még a legkiválóbb, szinte sosem hibázó fejlesztők közé soroltunk. Rengetegen osztoztatok csalódottságunkban, így a voksok 54,1 százaléka eldöntötte, hogy a talán egyszer majd főnixmadárként feltámadó Anthemé a citromdíj. Jókora távolságból követi őt a Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint (16,3%), aminek minket is sikerült megtévesztenie, hiszen a sajtórendezvényeken még egész ígéretesnek tűnt a Jon Bernthal közreműködésével készült taktikai shooter. Érmet a Rage 2-nek (13,3%) oszthatunk még, de kizárt, hogy örülne neki, ahogy mi sem érzünk hálát a színesre-szagosra pingált posztapokalipszis végett. A felsoroltakhoz hasonlóan aligha találtak jó okot tavaly az ünneplésre a vállalhatatlan állapotban kiadott WWE 2K20 (8,5%) és sokáig halogatott, majd jó alaposan megnyirbált Crackdown 3 (6,1%) fejlesztői. Nyilvános megszégyenülésük nem okoz számunkra sem örömet, sem perverz élvezetet. Mi lennénk a legboldogabbak, ha 2020-ban okafogyottá válna ez a kategória.

Az évjátéka 

Nehezen döntöttünk, érvek és ellenérvek röpködtek, majd poharak, székek és asztalok is, de végül csak le tudtuk szűkíteni öt tételre azt a listát, amelyen kizárólag az év legjobbja címének viselésére alkalmas játékok kaptak helyet. Érdemes kiemelni, hogy ennél a kérdésnél tapasztalhattuk a leginkább, hogy hányan nem értettek egyet jelöltjeinkkel, bár a végeredményt nem befolyásolta érdemben. Vigaszágról a Death Stranding kapta a legtöbb, másfél százaléknyi szavazatot. Az általunk kiválasztott ötösből a Controlnak kellett beérnie a legkevesebb szavazattal, 8 százalékos aránya miatt elérhetetlen távolságba került tőle a korona, mi szerintetek a Call of Duty: Modern Warfare (12,9%) fején sem mutatna jól. Természetesen a részvétel is számít, nem csupán a győzelem, ezért jár a taps a Sekiro: Shadows Die Twice 16,5 százalékának, ahogy a PS4-exkluzív Days Gone 19,3 százalékos eredménye is tiszteletet érdemlő. Ugyanakkor lássuk be, amikor hosszú idő után érkezik egy igényes single-player Star Wars játék, azzal párhuzamosan lezárják a kapcsolódó filmtrilógiát, sőt az egész világot meghódítja egy népszerű sorozat imádni való bábfigurája, akkor oly koncentráltan áramlik az Erő egy megadott irányába, hogy senki sem tudná kicsavarni a kiválasztott kezéből a győzelmet. A 2019-es év játéka tehát szerintetek nem más, mint a Star Wars Jedi: Fallen Order.

Köszönjük a rengeteg szavazatot, egy év múlva garantáltan megismételjük, amikor mások mellett a Cyberpunk 2077 és The Last of Us Part II is ringbe szállnak.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)