Habár a nemzetközi piacokat nem sikerült letarolnia, német nyelvterületen zajos sikert aratott a bochumi stúdió debütáló játéka. A kritikusok és a játékosok is szerették a fantasy RPG történetét (Az emberiség vesztésre áll az orkok ellen vívott háborúban, ezért az uralkodó minden bűnözőt arra ítél, hogy egy bányatelepen fejtse a fegyverekhez nélkülözhetetlen mágikus ércet, ám a terve csúnyán félresiklik, és nekünk, egy névtelen elítéltnek kell helyrehozunk a dolgokat.), Kai Rosenkrantz dallamait, a sokrétű interakciót az NPC-kkel, és persze nem utolsósorban a Gothic sűrű és egyedi atmoszféráját.
Az optimalizációval viszont akadtak gondok, és az irányítást sem tudta tökéletesre csiszolni a Piranha Bytes, s noha azóta eltelt két teljes évtized, ezek azóta is visszatérő hiányosságai a csapat játékainak. A stúdió időközben a THQ Nordic birtokába került a Gothic IP-val egyetemben, de a srácok annak további gondozása helyett inkább az Risen trilógia felépítésére és az ELEX széria fejlesztésére koncentráltak az utóbbi években.
Emiatt a régóta parlagon heverő franchise jövőjét az Alkimia Interactive kezébe helyezte a THQ Nordic. Mielőtt azonban a barcelonai csapat fejest ugorhatott volna Gothic 5 fejlesztésébe, előbb az első rész alapján készült játszható prototípussal tesztelte 2019-ben, hogy egyáltalán van-e fogadókészség a közönség részéről. Csak ezt követően jelentették be, hogy készül a Gothic remake.
A munkálatok azóta is a legnagyobb csendben zajlanak, és olyan sok idő telik el két állapotjelentés vagy trailer érkezése között, hogy az izgulósabb rajongók akár attól is tarthattak, hogy a projekt kukában landolt. Nos, nem így van, változatlanul készül, hogy aztán modernizált irányítással és korszerűbb, de azért nem AAA kategóriás látvánnyal felvértezve ismételten átélhessük a kalandot PC-n, PlayStation 5-ön, illetve Xbox Series X|S konzolokon. Vagy hogy első alkalommal lépjünk a mágikus búra alá került büntetőtelep/bányászkolónia területére.