Vegyünk egy lassan kifulladóban levő sorozatot. Ez a sorozat PC-n évek óta a legjobb, azonban ahogy az idő múlott, úgy lett egyre nehezebb, s úgy kezdett el egy picit hasonlítani a focihoz. Elmúltak bizony a régi szép (?) idők, amikor a FIFA97-ben félpályáról lehetett gólt lőni, vagy bele lehetett ugrani a kapuskirúgásba. Sajnos a fejlődés azzal is járt, hogy bár egyre látványosabb lett a FIFA, egyre inkább arcade feeling szállt belőle: magyarán a játékosok mozdulatai, a motion-capture egyre zseniálisabb volt, a játék látványvilága mindent felülmúlt: azonban a valódi focihoz nem sok köze volt a rendszernek akkor sem, ha a füves pályán kétszer 11 vektormanus szaladgált. Nemzetközi színtéren, s főleg a konzolok világában a versenytársak nagyon beerősítettek, így a világ a FIFA sorozat válságáról kezdett beszélni. Így változtatni kellett!
Magyar bajnoki színvonal
Aki azt hiszi, hogy a FIFA2003-ban minden passz pontos lesz, az csalódni fog. Ugyanis minden megváltozott: nincs többé passz erősség, nincs több jelző, hova és miként adhatjuk tovább a labdát: maga a mesterséges intelligencia dönti el, melyik játékos felé fogunk passzolni és hogyan. No persze, amerre állunk, arrafelé keres megfelelő játékost, illetve figyelembe veszi, ki van jobb pozícióban. Azonban a védelem is tudja ezt, így számtalanszor előfordul a magyar bajnokságokon közismert jelenet: a két csapat a középpályán passzolgat, s ha valamelyik elveszíti a labdát a következő passzal visszaadja. Ezáltal a játék realitás-szintje rengeteget nőtt! Ugyanez igaz a sprintekre: vége annak a régi módszernek, hogy lesprintelünk bárkit: a hátvédek is begyorsítanak, és helyezkedésüket kihasználva akadályoznak a gyors ütemű előrehaladásban. Tegyük azért hozzá, hogy a labda átvételekor megnyomva a gyorsítást könnyen lépéselőnybe kerülhetünk: ilyenkor sok mindent tehetünk, ami jól jöhet. Például passzoljunk a szélre, hogy a középen kitörő csatár üresre fusson. Egy dolog a lényeg: ha nagyon közel van a védő, akkor szinte biztos, hogy szerelni fog. Ezt ne várjuk meg.
a cselkirály, óóó, a cselkirály!
Minő csalódás: az igazán cselezős, pengés játékosok időszaka lejárt: nyomhattam én a tesztpéldányban a cselezés gombot, maximum azt értem el velem, hogy jól leszereljenek, amíg próbálkozom. Bár néhány egyszerű mozdulatot megpróbált a játékos, de bizony ez is eléggé Borsodi Liga szagú volt. Viszont és ellenben igen jól használható lett a hirtelen irányváltás, ugyanis megszűnt a FIFA régi rákfenéje, a lábhoz ragasztott labda, így egy hirtelen ütem és irányváltozatással ki lehet billenteni a védőt a helyéből, és akkor megnyomva a gyorsítást, máris mi vagyunk jobb helyzetben. (Valljuk be a cselezés egyébként sem volt jó semmire a látványon kívül - kivéve, ha a kapus mellett lehetett elhúzni a labdát, ami ugye fíling a javából). Tehát a cselezés most inkább lendület és irányváltás kérdése, hihetetlenül össze lehet zavarni a mesterséges intelligenciát váratlan húzásokkal. A nagyobb baj csak az, hogy magunkat is. No persze ez önmagában nem gond, csak hát ezt a sportot ugye gólra játsszák, nem összezavarásra.
Pontos labdalevétel
Ebből is látszik, hogy nem a magyar bajnokságban játszunk (majd elfelejtettem említeni, a FIFA2003-ban nincs egy magyar csapat sem, még a válogatottat is kihagyták - vajon miért?). Mi történik ugyanis, ha passzolunk valaki felé, ne adj' Isten felé íveljük a labdát? Hihetetlen bár, de leveszi, átveszi stb., nem pattan el tőle sehova. Látványosak a mellre vett labdák: hátrányuk a lassúságuk, amíg a játékos elpepecselget, a hátvéd odaér. Természetesen ezt is az AI dönti el, mi történjen: például ha kivágjuk a labdát a kapunk előteréből (ez erősen javasolt olyankor, ha gáz van), akkor az ellenfél középső védője szépen lefejeli valamelyik szélsőhátvédnek, s onnan indul az újabb támadás: nagyon elegáns. Apropó labdakivágás: nagyon hasznos új tulajdonság: amikor az ellenfél a kapunk felé tör, mi lelkesen loholunk a nyomában, miközben a szerelés gombot (nem a becsúszást!) nyomogatjuk. Mivel gólhelyzetről van szó, hátvédünk nem pepecsel: régen csak szerelt volna, most azonnal taccsra vágja a labdát, ami sokkal reálisabb. S a becsúszással nagyon vigyázzunk: csak végső esetben használjuk, mert könnyen kiállítás lehet a kísérlet vége.
Vezetünk a félidőben, bekkeljük ki!
Nos, régen ez nem volt olyan nagy szám: jött a gép, jött a gép, oszt’ elrugdostuk a labdát és kész. De most? A kis hamis taktikát vált, és érdekes módon nem azonnal a bekapott gól után, sőt a bekapott gól hajlamos sokkolni a védőket. Vezetünk a félidőben, mondjuk kettőnullra, akkor ne dőljünk hátra, ugyanis a második félidő elején meleg pillanataink lesznek. A gép hihetetlenül nyomulni fog (a hátvédek ilyenkor még becsúszásokra is hajlandóak), ha otthon játszik, akkor addig, amíg nem vezet, ha idegenben, akkor legalább a döntetlenig. Viszont mókás, hogy döntetlen után visszaáll sok esetben, mint aki megelégedett az eredménnyel. S persze ilyenkor lehet nyerni. Biztos, ami biztos: az új FIFA sokkal inkább taktikusan játszik, mint régebben, tehát bátran állíthatjuk, hogy sokat fejlődött a mesterséges intelligencia. De vajon eleget?
Ácsorgás a gólvonalon
Többször előfordul az a mókás eset, hogy a támadómat üldöző hátvéd túlfut a gólvonalon, és bekerül a kapuba. Ilyenkor azon kéne ügyködnie, hogy minél inkább a labda útjába vetődjön, ne adj'Isten fedezze a kapu üres felét, de ilyenkor inkább azzal van elfoglalva, hogy minél hamarabb visszajusson a játéktérre, a labdát nem is figyeli. Hmm... Vagy itt van például a szögletek esete. Előfordult többször, hogy a gép egy jobb oldalról elvégzett szögletnél "beakadt". Beadta a labdát, középen elfejelte az embere egy jobb oldali támadónak, az levette, majd kapura lőtte, a kapusom szögletre tolta a lövést. A szögletet beívelte, a középső ember jobbra lefejelte és így tovább. 4-5 szöglet is bejön így néha egymás után pont ugyanúgy: sajnos a szögletnél, vagy a szabadrúgásoknál a játékosok nem helyezkednek, nem lökdösik egymást, csak szépen ácsorogva várják, hogy történjen valami. Ugyanígy jókat lehet ácsorogni, ha ne adj'Isten nem akarjuk megjátszani a labdát. Megállunk szépen a labdával, erre mindenki megáll. Nem sokkal később valaki bátortalan kísérletet tesz arra, hogy elvegye a játékszert, ha ilyenkor passzolunk egy üresen álló embernek, azzal is jót ácsoroghatunk.
Hűség mindenek felett
A grafika nagyon meggyőző, minden előnyét örökölte elődjének. A játékosok egyre inkább felismerhetőek, bármelyik csapatról is van szó, a készítők igyekeztek legalább valami hasonlót összehozni. Király Gabi is (Hertha BSC) aránylag Király Gabira hasonlít. Nos itt persze elkövettek egy súlyos hibát a játék hitelességéért felelős egyedek, ugyanis válogatottunk hálóőre világszerte közismert arról a mániájáról, hogy mindig szürke melegítőalsóban véd, akármilyen meccsen is játszik. A FIFA2003-ban meg ott áll fekete klott gatyában. Tiszta bukás, mondhatni vérgáz. Viszont az is tény, hogy kivédi az ellenfél szemét. Meccs előtt végre kiválaszthatjuk, milyen szerelésben játszanak a csapatok, ez nagyon hasznos tud lenni. Félidőben és a meccs végén rövid összefoglalóban láthatjuk a legfontosabb helyzeteket, a gólokat és a sárga-illetve piros lapos szituációkat (ahogy ez manapság egy közepes meccsközvetítésnél illik ugye). A stadionok, a zászlók mind gondosan modellezettek, egy Real Madrid - Arsenal meccsen mindkét csapat szurkolótábora lelkesen kiáltja saját csapatának nevét (ez überfíling tényleg). A közvetítés funkcionális, nem túl bonyolult, viszont jól követi a meccset (kiélezett helyzetben, az utolsó percben lőtt bombagólnál akkorát ordít a szpíker, hogy majdnem leesik a fejem tőle). S igen jó hír, hogy a FIFA honlapjáról letölthető lesz majd egy editor (ez is újdonság), amellyel új csapatokat, mezeket, szurkolásokat lehet létrehozni és menedzselni: magyarán aki akarja, nagyon könnyedén létrehozhatja a magyar bajnokságot is, és a szurkolótábor akár azt is ordíthatja, hogy "Hajrá Fradi!" vagy "Hajrá Loki!"- Remélem a GameStar Cd-jén is hamar fent lesznek ilyen, a felhasználók által készített ligák.
Kapcsolódó linkek: