Életünk során elég sokszor kell rádöbbennünk, hogy mennyire telik az idő, így például minden egyes szilveszterkor, karácsonykor vagy éppen az évi rendes szabadságunkon. Ám az igazi gyomros akkor jön, amikor érkezik egy játék, mint például tesztünk alanya, és elkezdünk gondolkodni, hogy vajon mikor is jelent meg az adott témakörben az utolsó említésre méltó cím. Márpedig kamionverseny-fronton igencsak vissza kell mennünk az időben, méghozzá odáig, amikor úgy igazán elkezdtek beindulni a második világháborús lövöldék. A Mercedes Benz Truck Racing ugyanis ekkortájt látott napvilágot (2000-ben), méghozzá a THQ gondozásában, márpedig a cég értett az autóversenyek számítógépes feldolgozásához. Habár valójában csak kiadóként funkcionált, jól gardírozta az ügyes kezű fejlesztőket, mivel az MBTR elég jóra sikerült, ám utána nem igazán született egyetlen említésre méltó kihívó sem a kamionversenyzés terén. Egészen mostanáig, mikor is a Bigben Interactive kiadásában megjött hozzánk a hivatalos licencekkel rendelkező FIA European Truck Racing Championship.
Játékban vagyunk
Tekintve hogy hivatalos licenccel rendelkező játékról van szó, nem lepődünk meg rajta, hogy a valóságban is létező csapatokkal és kamionokkal találkozunk majd, így beülhetünk akár MAN, Volvo, Western Star, Iveco vagy éppen Freightliner fülkékbe is. Maguk a versenyzők sem fiktív személyek, így honfitársunk, Kiss Norbert is ott szerepel a névsorban, méghozzá úgy említve, mint az egyik leggyorsabb sofőr. A gyors élvezetek kedvelői természetesen indíthatnak kapásból a Quick Race opcióval, ilyenkor bárkivel, bármivel és bárhol versenyezhetünk, de természetesen csak a játékban megtalálható tartalmak keretein belül. Sokkal élvezetesebb azonban karriert kezdeni, ami nem csupán annyi, hogy irány a pálya, és rójuk a köröket, hiszen először a jogsit kell megszereznünk, ami nem túl bonyolult, ám egyes esetekben feleslegesen szájbarágós, viszont megtanulhatjuk belőle a kamionversenyzés sajátosságait.
Amennyiben mindent teljesítünk, kapunk egy-két gyakorló hétvégét, majd pedig szerződést kötve valamelyik csapattal, indulhat valódi karrierünk. Mint minden versenyen, itt is szerencsés, ha minél jobb helyezéseket érünk el, tekintve, hogy csak így juthatunk pénzhez, ami aztán többek között ahhoz kell majd, hogy a versenyben megfáradt alkatrészeket megjavítsuk, kicseréljük. Igen, itt nem az van, mint a legtöbb autós játékban, hogy adott idő alatt helyrekalapálnak mindent a paddockban a szakik, hanem cserélni kell pénzért, mint a valóságban. És ha már valóság, az egyik legfontosabb dolog, hogy a meglódult járműveket valamivel le is kell lassítani, és egy-egy fékezésnél bőven 500 fok fölé szökhet a tárcsák hőmérséklete, így vizet kell permetezni rájuk, hogy lehűljenek. Eleinte nehéz megszokni, hogy egyik szemünkkel a hőfokot, a másikkal a pályát nézzük, ám viszonylag gyorsan kialakul az a reflex, hogy rutinszerűen spriccelünk, amikor meleg a helyzet. Ennek hiányában a fékek túlzottan felmelegednek, és első körben csökken a lassító képességük, a másodikban gyorsabban tönkremennek, extrém esetben pedig teljesen elszáll minden, és csak a motorfék marad, az meg nem túl istenes helyzet, amikor 5,5 tonna robog a fal felé százharminccal. Ám a víz sem tart a végtelenségig, tehát ha elfogy, irány a boxutca, ezért fontos taktikai paraméter lehet, hogy ki mennyire bánik okosan a folyadékkal.
Látványos mozdulatok
Mint említettük, egy ilyen címnél rendkívül fontos, hogy mennyire jön át a soktonnás fizika, és azt kell mondani, hogy a fejlesztők jó munkát végeztek. A kanyarokban érezni a nehézkességet, a rázókövön azt, ahogy a nagy fülke mozog, és az egész gördülésben valahogy ott van, hogy ezek a szörnyetegek bizony nem a végletekig kikönnyített versenygépek. Tudható az is, hogy 1000 lóerő mellé komoly nyomaték jár, így nem csoda, ha a kanyarokból kifelé jövet hamar túlkormányzottá válik az autó, ám a legszebb ebben az, hogy amint kiismertük a csúszás mértékét, kiválóan tudunk korrigálni gázelvétellel, vagy éppen pöccintünk még rá egy kicsit, hogy mégis íven tudjunk maradni. Elég élvezetesek a test-test elleni csaták is, bár már a nagyobb koccanásokért is büntetés jár, de ilyen ez a kamionsport. Természetesen a beállítások testreszabásával jelentősen jobban tudunk teljesíteni, ám akikben nem feltétlen mérnöki vér folyik, azoknak is érdemes legalább az előregyártott "kiegyensúlyozott", "kanyar", és "sebesség" beállításokkal variálni, mert érezhetően másként viselkedik a járgány attól függően, melyiket alkalmazzuk. Fékezésekkor is érezni a járgány tömegét; aki hozzá van szokva az autós játékokhoz, az nagyokat fog nézni a féktávokon, illetve nagyon hangulatos, amikor kanyarból kijövet érezhetően alacsony a fordulat, és visszagangolunk. Az autó hangján érezni, hogy a magasabb fordulattal megjön a turbó ereje is, és rászakad a hajtásláncra az erő, mi pedig meglódulunk előre. Azon viszont senki se csodálkozzon, hogy a sebességlimit 160 km/h, ami egyedülálló az autósportok terén, de be kell látni, hogy valós körülmények között teljesen jogos dolog, mert ha egy bő öttonnás jármű kétszázzal hasít, az veszélyes tud lenni kontrollálatlan körülmények között. Most, hogy a fizikával végeztünk, jöhet a kinézet, amiről elmondható, hogy elég pofás lett, főleg akkor, ha nem fényes nappal követjük a vonalvezetést. Esőben kimondottan tetszetős a járt és a pőrén hagyott aszfaltfelület, illetve egyébként is akadnak olyan apróbb finomságok, mint például külső nézetben az, amikor lehajtunk a porba, és a kamerára föld verődik. Mindezeken kívül van gumifüst, bár nem túl acélos.
Nyűglődések
Amikor nem egyedül vagyunk a pályán, tapasztalhatjuk, hogy gépi ellenfeleink is képesek hibázni, ami annyit tesz, hogy olykor lecsúsznak az ívről, kimennek a fűre, fellökik egymást, de az is előfordul, hogy teljesen érthetetlenül elrántják a kormányt valamerre, miközben fékeznek egy nagyot. Olyat is láttunk teszt közben, hogy három kamion is szemben állt a fallal, mintha nem is versenyzők lennének, hanem statikus kiállításként szerepelnének. A hang sem az igazi, mert valahogy nem azt halljuk, hogy erőtől duzzadó motorok dolgoznának a kaszni alatt, és a gumicsikorgás is cseppet véznának tűnik. A lassítások megtekintése közben pedig pont a soktonnás tömeg érzete tűnik el, ami illúzióromboló dolognak tekinthető. Nevetséges megoldás az is, hogy ha nagyon elhagyjuk a pályát, nem feltétlenül a fal fog meg, hanem automatikusan visszakerülünk a helyes útra, persze álló helyzetben. Mindezektől függetlenül egyáltalán nem rossz a játék, csak jelen pillanatban nem ér annyit, amennyiért adják, de a kamionversenyek rajongói azonnal csapjanak le rá, amint olcsóbban is beszerezhető.