Kemény az élet a Himalája hegycsúcsai között. Veszedelmes vadállatok, szélsőséges időjárás, polgárháború és hibbant diktátorok gondoskodnak arról, egyetlen percre se érezzük biztonságban magunkat az amúgy lenyűgöző környezetben. A Ubisoft nagysikerű Far Cry sorozatának következő epizódja ezen a kemény vidéken játszódik. A bevezető képsorokban még nyugodtan ülünk a kopott buszon és bámulunk ki a koszlott ablakon, a következő pillanatban meg már egy őrült diktátor gyilkolja le a saját határőreit a szemünk láttára. Ezután persze nem volt megállás, hamarosan az ellenállás egyik oszlopos tagja lettünk és merész rajtaütésekkel gyengítettük meg az önjelölt király pozícióját az országban.
Far Cry 3.5
Imádtam a Far Cry 3-at, szerintem az volt a 2012-es év egyik legnagyobb meglepetése. A grafikája még mai szemmel nézve is teljesen rendben van, a játékmenete meg egyszerűen lenyűgöző volt. Soha nem unatkoztunk egy pillanatig sem, mindig volt valami apró újítás, ami miatt félbehagytuk a főküldetést és nekiláttunk felfedezni a sziget eldugott szegleteit. A Far Cry 4 pontosan lemásolja ezt a sémát, mindössze annyi változott, hogy a szigetvilág flórája és faunája helyett a Himalája és annak környéke lesz a játszóterünk. A sorozatban a vadállatok mindig is nagy szerepet kaptak, most sincs ez másként.
A bengáli tigristől kezdve az indiai rinocéroszig rengeteg állat megtalálható a játékban és bizony ezeket le is lehet vadászni. Az én ízlésemnek egy kicsit túlságosan is agresszívra lett állítva az állatok viselkedéséért felelő MI, hiába adunk le figyelmeztető lövéseket és menekülünk fel egy háztetőre, a kecsesen mozgó hópárduc oda is követni fog. Újdonság a csalik használata, ezek a stratégiai pontokon bevetett húsdarabok odavonzzák a ragadozókat és azok minden embert megtámadnak a közelben. A vezethető járművek ismét szép számban képviseltetik magukat, nekem leginkább a mini helikopter tetszett, mellyel szabadon repkedhettünk a hegyek között és elég volt egy zsebkendőnyi hely a landoláshoz.
Démonok közt
A zseniális Far Cry 3-at megfejelték még egy fizetős kiegészítővel, az önállóan is játszható Blood Dragonnal. A Far Cry 4 is rendelkezik egy ilyen küldetéssorozattal, mindössze annyi a különbség, hogy itt be lett építve az alapjátékba, nem kérnek el külön pénzt azért, hogy a Shangri-la missziókat végigtoljuk. Pedig az igazat megvallva akár önálló játékként is megállná a helyét. A démonok által megszállt világban ugyan nincsenek modern fegyverek, de van helyettük csont áldozótőr, varázsnyíl, külön bejáratú tigris segítő és elefánt hátas. Az öt küldetésből álló mini sztorit olyan egy óra alatt le lehet tolni, ettől függetlenül a játék egyik legemlékezetesebb része, vétek lenne kihagyni.
Minden téren javulás
A játékot PS4-en teszteltük, de nem kellett csalódnunk benne. Igaz ugyan, hogy nem ez a legszebb jelenlegi generációs cím jelen pillanatban, de azért simán megállja a helyét 2014-ben. Az Nvidia stratégiai szövetségének köszönhetően a legújabb VGA kártyák alaposan fel lettek készítve a Far Cry 4 fogadására, sőt a megjelenés után pár nappal külön optimalizáló patch jelent meg hozzá, ami azért mutatja azt, hogy mennyire odafigyelnek a Ubisoft játékaira az egyik legnagyobb kártyagyártónál. Olyan apróságokra is ráfeküdtek, mint a szőr megjelenítése a vadállatokon. A jakok gyapjas bundája eszement szépen mozgott, valahogy így kell kezelni a részleteket egy ilyen nyílt világú játékban.
A legnagyobb problémám (sose legyen nagyobb) az volt a játékkal, hogy alig tudtam a központi történetre koncentrálni, mivel mindig volt valami érdekesség, ami elvonta a figyelmemet. A vége felé a történet egészen meglepő fordulatot vett, kis túlzással azt is mondhatnám, hogy ez a befejezés tetszett nekem a legjobban az utóbbi években leginkább, de láttam olyan véleményeket is, hogy pont a vége volt pocsék, nyilván ez teljesen szubjektív kérdés. Nem az az unalomig ismert amcsi baromság, amikor a szuperjó főhős változatos eszközökkel és némi szadizmussal lemészárolja a kétdimenziós főgonoszt, aztán ellovagol a naplementébe. A Far Cry 4 ennél jóval összetettebb befejezést kapott, ahol a játék közben hozott döntéseink szerepet kaptak valamilyen szinten. Nem kell persze egetrengető dolgokra gondolni, de azért megadja a választás szabadságának az illúzióját.
A Far Cry 4 nálam nagyon jól teljesített, hozta az elvárt eredményeket, de véleményem szerint nem sikerült jelentősen túlszárnyalnia a harmadik részt. A folytatásban már remélem hogy az új helyszínen és levadászható állatokon kívül valami mással, izgalmasabbal fognak előrukkolni a fejlesztők. Kár lenne, ha ez a sorozat is az Assassin's Creedek sorsára jutna.