Eleged van a Counter-Strike: Global Offensive csípős közösségéből, a csalókból és a nehéz mechanikákból? Nem adja a Rainbow Six: Siege lassú játékmenete és amúgy sincs négy, folyton ráérő cimborád, hogy összeszokott társasággal játssz? Nem kaptad meg a Battlefield 2042-től, amit egy modern lövöldözős játéktól elvárnál?
Hidd el, nem vagy ezzel egyedül. Még szerencse, hogy az FPS az egyik legnépszerűbb a videojátékos műfajok között, ezért számtalan játék készült azok számára is, akik nem lelik a helyüket a legnépszerűbb címek közösségében. Ezeknek a játékoknak általában sokkal befogadóbb is a tábora, minden új játékosnak nagy örömmel segítenek belerázódni a dolgokba és megtanulni az alapvető mechanikákat.
A listára igyekeztünk olyan játékokat válogatni, amelyek ritkábban szerepelnek a hírekben, a Steamen sincsenek a legtöbbet játszott címek között, ugyanakkor nem túl régiek, és nem dolgoznak hosszú percekig, ha szervert akarunk keresni. A lista persze szabadon bővíthető a kommentszekcióban, adjatok ti is tippeket nekünk, egymásnak!
Valorant
Megjelenés: 2020
Platform: PC
Fizetési modell: Ingyenesen játszható
A League of Legends fejlesztéséért felelős Riot Games nagy fába vágta a fejszéjét, amikor nekilátott, hogy saját FPS-t alkosson, a Valorant azonban az első pillanattól hatalmas sikernek örvend. Az indulását megelőzően a Twitch közössége felrobbant, mindenki ehhez a játékhoz akart kulcsot szerezni, hogy a hivatalos rajt előtt kipróbálhassa, az oldalon pedig eközben több nézettségi rekord is megdőlt.
A Valorant működése nagyon hasonlít a CS:GO-éra, itt azonban nem egyenlőek a karakterek, azoknak ugyanis rendkívül sokszínű képességeik vannak. A listán találhatunk támogatót, aki healelni, vagy akár feltámasztani is tud másokat, van, aki képes az ellenfél holttestéből információt kinyerni, megint más pedig falat épít, megvakítja az ellenfeleket, vagy épp egy hatalmas területet tesz beláthatatlanná. A Valorant klasszikus esete az easy to learn, hard to master szellemiséggel megtervezett játékoknak, azonban sokkal színesebb játékélményt nyújt, mint a CS:GO, egy próbát mindenképp megér.
Escape from Tarkov
Megjelenés: 2017. július (béta, korai hozzáférés)
Platform: PC
Fizetési modell: 34,99 euró (drágább csomagok is elérhetőek)
Már hat éve, hogy először láttuk mozgásban az Escape From Tarkovot, ami akkor sokaknak a S.T.A.L.K.E.R.-t idéző hangulata miatt keltette fel az érdeklődését. A játék az elmúlt években számtalan változáson esett át, a fejlesztők megállás nélkül azon dolgoznak, hogy minél gördülékenyebb legyen az élmény.
Az Escape From Tarkovra egyfajta MMO-ként is gondolhatunk. A játék célja, hogy egyre jobb felszereléssel rendelkezzünk, amihez különböző helyeken kell portyáznunk és kimentenünk a lehetőségünkhöz mérten a legjobb cuccokat. Ezeket később eladhatjuk, cserélgethetjük, a bázisunkat fejleszthetjük és küldetéseket is teljesíthetünk, amikért valamikor pénz, valamikor tárgyi jutalom jár.
Senki ne számítson azonban könnyed játékmenetre. Listánkon az Escape From Tarkov talán a legnehezebben kezelhető játék, realisztikus fegyverműködéssel, nehézkes mozgással, ami az előrehaladásunkkal is csak kevésbé lesz könnyebb, és kegyetlen harcokkal. Ha egy bevetés közben meghalunk, minden nálunk lévő felszerelés elvész, azt kivéve, amire biztosítást kötöttünk.
Titanfall 2
Megjelenés: 2016
Platform: PC, PlayStation 4, Xbox One
Fizetési modell: 29,99 euró (tartalmazza az EA Play)
2014-ben jelent meg a Titanfall, a Respawn Entertainment PC-re és Xbox One-ra kiadott alkotása, ami rögvest megnyerte magának a játékosokat. Nem volt túlságosan kompetitív, épp csak annyira, hogy berántsa a felhasználókat, a játékélményt pedig elképesztő mértékben fokozta a hatalmas robotok megjelenése.
Nem meglepő tehát, hogy mindössze 2 évvel később jött is a folytatás, a Titanfall 2, ami minden szempontból túlszárnyalta elődjét. Az egyjátékos kampány kifejezetten szerethető volt, a többjátékos rész pedig a mai napig rendkívül népszerű, még annak ellenére is, hogy a fejlesztők hagyták volna tönkre menni. Még szerencse, hogy a közösség létrehozott egy szuper megoldást, amivel tovább élvezhetjük a robotos lövöldét.
Folytatásról sajnos egyelőre nincs hír, ugyan időről-időre felröppen néhány pletyka, a Respawn Entertainment nagyon jól elvan most az Apex Legendsszel, nem igazán lenne idejük emellett és a Star Wars Jedi: Fallen Order folytatása mellett még a Titanfall univerzum további bővítésével is foglalkozni.
Halo: The Master Chief Collection
Megjelenés: 2019
Platform: PC, Xbox One, Xbox Series X|S
Fizetési modell: 39,99 euró (tartalmazza a PC/Xbox Game Pass)
Idén már 21 éves lesz a Halo sorozat, ami nagyon sokáig az Xbox legnagyobb húzócíme volt. Miközben a Microsoft nagy energiákat fordít arra, hogy több prémium játéka legyen, a Halo vesztett kicsit a presztízséből, azonban az elmúlt időszakban újra felragyogott a sorozat csillaga.
A Microsoft egy szuper csomagba összegyűjtötte a sorozat minden elemét a Halo: Reachig bezárólag, amit a Steamen 40 euróért lehet megvásárolni. Ez összesen 6 játékot jelent (5 teljes értékű rész, plusz a Halo 3: ODST). Mindegyik epizód PC-re optimalizáltan, grafikailag feljavítva játszható.
Ha valaki beleáll és a Combat Evolvedtól egészen a Reachig abszolválja minden játék kampányát, tökéletes képet kaphat arról, hogy hol tart a sorozat, ami után azonnal kezdődhet is a Halo Infinite már open world jellegű kampánya, ami szintén a Game Pass része.
Insurgency: Sandstorm
Megjelenés: 2018
Platform: PC, Xbox One, Xbox Series X|S, PlayStation 4, PlayStation 5
Fizetési modell: 29,99 euró (Steam)
2014-ben sokak figyelmét felkeltette az Insurgency, ami nagyon másképp hatott, mint az akkor népszerű FPS-ek. A játék nagy hangsúlyt fektetett a fegyverek valós működésére, hiteles módosításaira és a mozgás élethűségére. Az első rész az újszerű élménye ellenére sem aratott zajos sikert, a fejlesztők azonban nem engedték el a témát.
4 évvel később, 2018-ban megjelent az Insurgency: Sandstorm, ami a korábbi rész minden hibáját javította és alaposan ki is bővítette a lehetőségeit. A folytatásban még hangsúlyosabbá vált a csapatszintű együttműködés, aki pedig kedveli a lassabb és élethűbb harci szimulátorokat, aligha találhatna ennél alkalmasabb játékot. A pályák viszonylag kis mérete miatt folyamatos az akció, azonban mégsem a megállás nélküli hentelés megy, mint például a Call of Duty epizódok többjátékos módjában.
Aki egy csapatalapú, élethű FPS-t keres, ahol nem kell órákat várni az akcióra és a közösség is aktív, annak ideális lehet az Insurgency: Sandstorm. A játéknak egyedül a gépigénye aggasztó, az ugyanis egészen magas, a látvány azonban kárpótol ezért, ha pedig nem futna jól, a Steamen még mindig van lehetőség a refundra.
Splitgate
Megjelenés: 2019
Platform: PC, Xbox One, Xbox Series X|S, PlayStation 4, PlayStation 5
Fizetési modell: ingyenesen játszható
Szerencsére sok olyan FPS elérhető, amikért még csak fizetnünk sem kell, mégis izgalmas órákat tölthetünk el bennük. Ilyen a Splitgate is, ami legjobban a Halo, a Quake és a Portal szerelemgyerekeként írható le. A játékmenet kifejezetten gyors, amit a játékosok által nyitott portálok színesítenek.
Az Splitgate egy vérbeli aréna shooter, számtalan fegyverrel, változatos és valóban látványos pályákkal és mindig más harcokkal. Kifejezetten gyenge vason is jól fut, ami tényleg fontos szempont egy kompetitív játéknál.
Quake Champions
Megjelenés: 2017
Platform: PC
Fizetési modell: ingyenesen játszható
A Quake neve tulajdonképpen egyet jelent a kompetitív PC-s FPS-ekkel. A sorozat legelső darabja 1996-ban jelent meg, azóta pedig több epizóddal is bővült az univerzum. A Quake Live bemutatkozása után azonban megtorpant a sorozat, a következő részre 2017-ig kellett várni.
Öt évvel ezelőtt tért vissza a Quake az ingyenesen játszható Champions formájában. A recept semmit sem változott: hasonlóan a Splitgate-hez, itt is egy arénában harcolnak egymással a játékosok, akik számos fegyver közül válogathatnak, miközben megállás nélkül üldözik egymást körbe a pályákon. A játékhoz a gyors reflexek, jó célzóképesség és a tapasztalat is elengedhetetlen, hiszen a Quake Championsben rengeteg veterán és sok-sok fiatal tehetség is aktív, így komoly kihívásokra lehet számítani az első pillanattól.
Szerencsére gépigény terén nincs mitől félni; habár sokkal szemrevalóbb elődeinél, a Champions is szépen elfut egy gyenge specifikációjú gépen is, így mindenki számára hozzáférhető. Csak ne hagyjátok ott egy óra sikerélmény nélküli játék után.
Hunt: Showdown
Megjelenés: 2019
Platform: PC, Xbox One, PlayStation 4
Fizetési modell: 29,90 euró (Steam)
Miután a Crysis franchise iránt megcsappant az érdeklődés, a szebb napokat is megélt Crytek csapata nekiállt, hogy elkészítse a Hunt: Showdownt, ami a fejlesztés évei alatt többször átalakult és fókuszt is váltott, hogy végül 2019-ben hosszas bétatesztelés után végre teljes játékként is megjelenjen.
A játékmenet ötvözi a PvP és a PvE elemeket, miközben nagy hangsúlyt fektet a hangokra és egyéb mechanikák minél részletesebb kidolgozottságára, amivel nagyon jól magához tudja láncolni a játékosokat. A Hunt: Showdown elég különleges atmoszférával rendelkezik, emellett félelmetes, és még a látványa is lenyűgöző. Az alatta dolgozó CryEngine nem követel atomerőművet a játék futtatásához. Nézzétek meg ezt a videót róla, biztosan kedvet kaptok a kipróbálásához.
Hell Let Loose
Megjelenés: 2019
Platform: PC, Xbox Series X|S, PlayStation 5
Fizetési modell: 39,99 euró (Steam)
Végül, de nem utolsósorban érdemes megemlíteni a Hell Let Loose-t, ami idén már hároméves, és ugyan elkerülte a rivaldafény, egy igazán belevaló játékként ismeretes. A második világháborús lövöldében akár 100 játékos is küzdhet egymás ellen, a tüzérséget és harcjárműveket is felvonultató ütközetek pedig már-már nyomasztóan valóságosan tudnak lenni, amihez a látványvilág is nagyban hozzájárul.
A Hell Let Loose az a játék, ami a jelenlegi felhozatalból leginkább hasonlítható a Medal of Honor: Allied Assaulthoz és a Call of Duty 2-höz. A különbség mindössze annyi, hogy amíg az utóbbiak megöregedtek, a Hell Let Loose a mai elvárásoknak is tökéletesen megfelel, így szuper élményt nyújt, amit még jó adag realizmussal is megfejel. Részben a Team 17 játékának is köszönhető, hogy reneszánszukat élik a világháborús címek.
Reméljük, hogy mindnyájatoknak tudtunk valami újat javasolni, de a kommentek között nagyon szívesen meghallgatjuk, hogy szerintetek melyik még olyan FPS, amit nem ismernek elegen.