A Turtle Rock talán nem a legismertebb név a szakmában, pedig a srácok letettek egy-két dolgot az asztalra az elmúlt években, még ha ezt nem is verték olyan nagy dobra. Nekik köszönhetjük a Left 4 Deadet, illetve azt, hogy a Counter Strike sorozat botjai és a későbbi játékok egyáltalán működtek. Az eddigi tapasztalatokra és jónéhány új ötletre pedig most felhúztak egy olyan lövöldét, amit még nem láttunk. Érkezik az Evolve.
Volt szerencsém kimenni Londonba és vetni egy pillantást a Left 4 Dead alkotóinak új játékára, az Evolve-ra. Ami még jobb, hogy most végre 11-e van és beszámolhatok nektek is mindenről. Igazából nagyon vártam már, mert kíváncsi vagyok, hogy ti mit gondoltok.
Sajnos csak nagyon kevésszer éri meg a reptéri testüregmotozással egybekötött túlélőhorror RPG, ami ugye a londoni tömegközlekedés, de most a kényszeredett grimasz helyett egy bizakodó mosollyal válaszoltam a stewardess auto-kérdésére, miszerint „how was your stay, sir?". Az hagyján, hogy a játék első nyilvános bemutatásánál már egy alfát is kipróbálhattam, ami ritkább, mint egy csak szolidan idegesítő mosóporreklám, de még maga a játék is meggyőző volt. Lássuk.
Evolving
Ahogy a Turtle Rock, úgy az Evolve élete is elég kalandos volt. Mint koncepció még jóval a Left 4 Dead előtt létezett, de akkoriban még a Valve szárnyai alatt nem volt megfelelő erőforrásuk, hogy egy ekkora projektet be tudjanak vállalni. Azokban az években még inkább a Counter-Strike sorozatba dolgoztak be, de a cég annyira elégedett volt a munkájukkal, hogy szerettek volna látni tőlük valami saját ötletet is. Így született meg a Terror Strike, amiben késsel rohangáló idiótákat kellett gyilkolászni, és később erre húzták rá a zombijelmezt, hogy a közönség számára már Left 4 Deadként mutatkozhasson be.
Siker, díjak, csillogás, meg egy-két DLC, de a Turtle Rock tudta, hogy ennél sokkal többre is képes. A Valve-vel való szakítás után minden adott volt, hogy végre belefogjanak az Evolve-ba, csak a pénz hiányzott. Összeraktak egy buildet és elkezdtek házalni a játékkal. Minden kiadónak tetszett az aszimmetrikus shooter ötlete, de a THQ volt a leglelkesebb, ezért annak ellenére is őket választották, hogy már akkor sem volt minden rendben a cégnél. A csőd után megpróbáltak annyi pénzt összekaparni, hogy licitálhassanak a bíróságon a saját játékukra, de nem volt rá szükség, mert a már korábban is szimpatikus 2K beleszeretett az Evolve-ba és majd' 11 millió dollárért meg is vette.
Négy vadász, egy szörny
Sok más mellett az Evolve különlegességét az asszimetrikus 4v1-es felállás adja. A játékban négy egymástól teljesen különböző kasztú vadász harcol egy folyamatosan fejlődő és náluk lényegesen erősebb szörny ellen, amit egy másik játékos irányít. Innen a név. Evolve. A játékmenetre majd még visszatérek egy kicsivel később, de előbb nézzük, hogy miért is kell kinyírnunk egymást. A Turtle Rock nem az a stúdió, akinek fontos a mély történet, ők nem akarják „barátból ellenség, ellenségből barát" szintű, már-már emészthetetlen fordulatokkal elterelni a figyelmünket a játékról.
A sztori lényegében annyi, hogy valamikor a jövőben kinőjük a Földet (mondjuk tavaly) és ezért új bolygókat kezdünk kolonizálgatni. Ennek az első lépése, hogy odaküldünk pár mindenre elszánt fegyverest, hogy megtisztítsák a helyet és jöhessenek a telepesek. A Shear nevű bolygón évtizedek óta éltek békében az emberek, amikor is egy a korábbiaknál lényegesen erősebb szörny költözött közéjük. Vér meg halál, jönnek a vadászok. Az Evolve-ba pontosan ennyi kell, megmagyarázza, hogy mi a vérveretes vihart keresünk mi egy olyan helyen, ahol minden meg akar ölni, de nem ragozza túl a dolgot.
Csapatmunka vs Vér István
A hands-on alatt három órát ölhettem bele a Hunt nevű játékmódba, majd a következő turnussal érkező német újságírók közé is beültem egy kicsit játszani. Az Evolve nem könnyű, de tanulható. Minden 15-20 percig tartó kör végén izzadó tenyérrel, többet akarva hagy ott. A Huntban a vadászok egyetlen célja, hogy megöljék a szörnyet, de az ellenségük folyamatosan fejlődik és a harmadik szinten már nem csak likvidálhatja a huntereket, hanem másodlagos küldetésként rámehet a civileket védő pajzsgenerátorra is, ezzel egy újabb taktikai csavart adva a harcnak. A vadászok lényegesen gyengébbek, mint Goliath, ezért az egyetlen esélyük a túlélésre a tökéletes csapatmunka. A kasztok képességei önmagukban gyengék, viszont ügyesen kombinálva őket elég komoly sebzést lehet velük osztani. Erre majd még visszatérünk.
Iontöltetes lézerágyú kellett volna ehhez a melóhoz
Mondjuk most. A hunterek csapata négy kaszt négy karakteréből áll. Később érkeznek még más karik is, akik más fegyverzettel lesznek felszerelve, de erről még nem beszélt a TR. A vadászok mindegyikének van egy újratöltődő jetpackje és választhatnak egy-egy kasztspecifikus perket is a körök elején. Érdekes módon örök lőszer van, a fejlesztők a cooldownokkal és az újratöltésekkel tartják fenn az egyensúlyt, illetve olyan nehezítésekkel, hogy meccsenként csak háromszor éledhetnek újra a karakterek. Az Evolve kooperatív része hasonlít arra, amit a Left 4 Deadben láttunk, de a zombihenteléssel ellentétben itt valódi különbségek vannak a kasztok között.
Markov, az Assault
Fegyverek: Lightning Gun, Assault Rifle, Arc Mines
Speciális képesség: Personal Shield
Az assault talán a legegyszerűbb kaszt az összes közül. Markov az első karakter, akit megismerhettünk ebből a csoportból, ő aknákkal és két durva sebzésű fegyverrel válik majd az agresszívabb játékosok kedvencévé. A feladatát nem bonyolítja semmi, neki semmi másra nem kell koncentrálnia, mint a földön futkározva minél több sebzést tolni a szörny arcába. Ehhez ott van neki a rövidtávon használható Lightning Gun, illetve egy brutális Assault Rifle.
Bírja a strapát és jobban sebez, mint a társai, ráadásul a speciális képessége, a Personal Shield bekapcsolásával egy pár pillanatra sebezhetetlenné válhat. Ez egy hasznos cucc, mert amikor a szörny belemászik az arcunkba, akkor jó pillanatban aktiválva kivédhetünk egy egyébként a fél életcsíkunkba kerülő parasztlengőt. A pajzs szupportképességként is használható, például, ha a társunkat éppen újraélesztik, akkor eléállhatunk és megvédhetjük vele.
Markov egy jó kezdőkarakter, ő függ talán legkevésbé a többiektől és a feladata is meglehetősen egyértelmű. Azok, akik előszeretettel könyökölnek a lövésgombon és szeretnek a veszély kellős közepén rohangálni, őt fogják a legjobban szeretni.
Griffin, a Trapper
Fegyverzet: Sound Spike, Harpoon Gun, Gépfegyver
Speciális képesség: Mobile Arena
Griffin egy hibátlan arc. Ha erről a redneck-bajusz és a kalapra szerelt töltényöv nem győzött volna meg már az első pillanatban, akkor az első vele eltöltött meccs biztosan meg fog. Ő ízig-vérig vadász és a felszerelései is eléggé rendben vannak. A legkülönlegesebb fegyvere egy félembernyi méretű szigonypuska, amivel ha célba talál, kordában tarthatja a szörnyeteget, amíg az felé nem fordul, és el nem szakítja a köteléket. Ha éppen az egyik cimboránk felé baktat Goliath, akkor ez a tökéletes eszköz arra, hogy visszafogjuk, ráadásul nagyon jól kombinálható a többi karakter képességeivel.
Az ideiglenesen mozgásképtelenné tett szörnyre Hank rásomhat egy légicsapást, vagy esetleg a Val egy célkeresztet (ezekről majd később). A szigony mellett van egy tradicionális félautomata gépfegyvere is, ami ugyan nem sebez annyira jól, mint Markové, de azért büntet rendesen. Ahogy az Assault aknákkal szórhatja tele a pályát, úgy a Trapper hangérzékelő tüskékkel, amik egy bizonyos sugarú körön belül érzékelik a szörny mozgását és riasztják a huntereket.
Griffin speciális képessége a Mobile Arena, amivel egy nagy energiakupolát tud rádobni egy pályarészre és ezzel csapdába tudja ejteni az ellenséget. Innen se mi, sem pedig a szörny nem menekülhet, ezért fontos, hogy jókor használjuk, ráadásul beletelik 3-4 másodpercbe, mire aktiválódik, ezért az időzítésre is oda kell figyelni, nehogy éppen kiférjen alóla és mi ott ragadjunk sakkozni, amíg el nem múlik.
A Trapper kaszt talán a legösszetettebb az összes közül és az ő képességeinek okos használata és a többiekével való hatékony kombinálása a legjobb esélyünk a győzelemre. Akik szeretik a kihívásokat és tudnak egyszerre több helyre is figyelni, azok számára mindenképpen Griffin a legjobb karakter.
Val, a Medic
Fegyverzet: Medgun, Anti-Material Rifle, Tranquilizer Rifle
Speciális képesség: Healing Burst
Egyáltalán nem vall rám, de mégis a Vallal való játékot élveztem a legjobban (önkénytelen szóviccért kérem az elnézést). Általában a healer egyik játékban sem tartozik a legnépszerűbb karakterek közé, viszont az Evolve-ban annyi mellékes finomság társul hozzá, hogy sokan fogják szeretni. A Trapperrel és az Assaulttal szemben a Medic egy kicsit távolabb marad a csatazajtól, keres magának egy magasan fekvő pontot és szép csendben életben tartja a pajtásokat. Ehhez van neki egy Medgunja, amivel távolról képes visszarugdosni a csapattársak HP-ját (hasonlóan a Team Fortress 2-höz) a már elfogadható intervallumba, ráadásul akár újra is tudja éleszteni vele az elesetteket. A speciális gyógyító képessége a Healing Burst, ami a közelében lévő játékosok életének egy részét azonnal visszatölti. Ez bizony gyakran kell.
Val ezenfelül inkább egy support kari. Van egy nyugtatófegyvere, amivel lelassíthatja Goliath-ot, értékes másodperceket nyerve amíg csapattársunk rá nem rakja a Mobile Arenát, ráadásul a lövedék másik funkciója, hogy egy ideig láthatóvá is teszi őt a hunterek térképén. Talán még ennél is hasznosabb távcsöves puskája, az anti-material rifle, ami lényegében annyit tud, hogy egy rövid időre egy célkeresztet rak a szörnyre, amit ha a többiek eltalálnak, dupla akkorát sebeznek.
Val nem az a támadó forma, viszont nem is kell annak lennie. A háttérben mozogva nagyon hasznos szerepet tölt be, mert nem csak életben tartja a csapatot, de a harctól távol is hasznos tud maradni. Mindenki imádni fogja, akinek nem a sebzés a mindene.
Hank, a Support
Fegyverzet: Laser Cutter, Shield Gun, Orbital Barrage
Speciális képesség: Cloaking Device
Érdekes módon ebben a játékban valahol mindenki egy support, de Hank az, aki leginkább erre van berendezkedve. Első látásra Hank legszembetűnőbb tulajdonsága a koszos télapószakáll, de ha alaposan megnézitek feltűnik, hogy egy ütvefúróra emlékeztető, bálnapénisz méretű tárgyat is tart a kezében. Ez a Laser Cutter, ami ugyan szimpatikus méretű húscafatokat képes kivágni a szörny testéből, hamar túlmelegszik. A Support az Assault kaszt pajzsát a Medic Medgunjához hasonlóan tudja használni és távolról képes erős energiapajzsot vonni azon játékos köré, akire ráirányítja. Persze ez nem annyira „ópé”, mint amennyire úgy hangzik, mert csak rövid ideig él és újra is kell töltődnie, de a jó pillanatban használva életeket menthet.
A másik támadó képessége az úgynevezett Orbital Barrage, ami lényegében egy légitámadás, amit Hank ráhívhat a szörnyre. Ugyanaz a probléma vele, mint Griffin kupolájával; ügyesen kell időzíteni, mert 3-4 másodperc, mire aktiválódik, illetve ennek is elég hosszú a cooldownja. A speciális képessége a Cloaking Device, amivel egy rövid időre láthatatlanná tud válni, ráadásul a körülötte állókat is azzá változtatja.
A support kasztnak mindig is volt valami pejoratív felhangja, mintha ő nem lenne teljes érvényű tagja a csapatnak, csak töltelék, de aki valaha játszott League of Legendst, az tudja, hogy nem ez a helyzet. Hank nélkül csúnyán megcsinálnának minket.
Szörnyek
Ahogy a vadászoknál, úgy itt is több kaszt lesz, de a szörnyek közül egyelőre csak Goliath-ot ismerhettük meg. Ez a szörnyeteg tökéletesen illik a játék világába és avatott kezekben méltó ellenfél lehet. Ahogy azt az egyik fejlesztő be is bizonyította, már első stádiumában képes szétszedni a vadászokat, de a bolygó állatvilágát meghamizva még erősebb lehet.
Minden fejlődési szakaszban visszanyer egy kicsit az életéből, ráadásul nagyobb és erősebb lesz. Goliath-nak négy speciális képessége van, amiből kettőt már kezdésnél kiválaszthatunk, és az evolúciójának minden szakaszában kapunk hozzá egyet-egyet. Sziklákat hajigálhatunk, nekironthatunk valakinek, tüzet okádhatunk és beugorhatunk a nép közé. Mindegyik képesség elég jó sebzést oszt, de igyekezni kell a játékstílusunknak megfelelően választani.
A szörnyet külső nézetből irányítjuk, ami megkönnyíti a navigációt, viszont ebből kifolyólag kontrollerrel ajánlott irányítani. Goliath inkább az erejére épít, de ugyanúgy tudunk vele lopakodni, és az első szinten érdemes is. Ha csak átgázolunk a dzsungelen, akkor felzavarhatjuk az élővilágot felfedve a hollétünket, és ekkor még könnyebben boldogulnak velünk a hunterek, úgyhogy nem ajánlott.
Ha settenkedünk, akkor lábnyomokat sem hagyunk magunk után és könnyen becsapdázhatjuk az ellenséget. Szörnyetegként körülbelül 30 másodperccel korábban érkezünk a bolygóra, ezért van egy kis időnk elbújni és gyakran arra is, hogy mire a vadászok leszállnak, már közel legyünk a második stádiumhoz. A fejlődés alatt begubózunk és nagyon sebezhetőek vagyunk, ezért ilyenkor érdemes elbújni.
Goliath rengeteg játékstílust támogat, lehet vele agresszívan és taktikusan is játszani. Azok számára, akik megszokták, hogy a Call of Duty multijában úgyis csak magukra számíthatnak, tökéletes választás lesz.
Kannibál Planet Extra
A Shear egy gyönyörű, de ugyanakkor halálos bolygó. A legújabb, negyedik generációs Cry Engine nagyon szépen végzi a dolgát, a környezet gazdag és élettel teli. Ez nyilván az Evolve gépigényén is meglátszik majd, a plexioldalú házba bepillantva csak annyit tudtam megállapítani, hogy 16GB RAM és egy GTX 780 TI van benne. Ez persze nem jelent semmit, csak érdekességképp említettem meg.
Visszatérve: a bolygó életvilága sem különösen barátságos, tele van különböző állatokkal, akik szintén bántani akarnak, sőt, még olyan növények is vannak, amik előszeretettel falják be a vadászokat és csak akkor engedik el őket, ha egy csapattárs segít. Egyes állatokból mind a szörnyek, mind pedig a hunterek hasznos perkeket szerezhetnek, de gyakran nem érdemes értük feláldozni a HP-t, mert az bizony még kellhet később is. Nem mindenki ellenség, vannak madarak és kisebb lények, amik hasznosak lehetnek a vadászok számára, mert jelzik a szörny hollétét. De lényegében ennyi. Minden más ki akar nyírni.
A lövölde, amire vártál?
Az Evolve az lehet. A játék legnagyobb erénye és egyben legnagyobb buktatója az az egyensúly, amivel a Turtle Rock látszólag képes volt három lábra állítani egy asszimetrikus shootert. Az egyszerre kooperatív és kompetitív játékélmény mellett a fejlesztők hozzáállása is nagyon tetszett. A majd' négy év alatt, amióta játszható build van az Evolve-ból, a Turtle Rock minden egyes estét játékteszteléssel töltött. Amikor a stúdió vezetőjét, Phil Robbot kérdeztem erről, azt mondta, hogy még ennyi idő után is imádják, majd hozzátette: „hogyan is várhatnánk el, hogy mások szeressenek vele játszani, ha mi magunk nem szeretünk?".
Az Evolve-on érződik a gondoskodás, a srácok a legapróbb részletekre is odafigyelve csinálják, és ez számomra mindig garancia a végtermék minőségére. Már egy alfáról is nagyon sokat elárul az, ahogy a fejlesztői beszélnek róla. A játékról persze még sok minden kiderül a következő hónapok során, de sajnos számolnunk kell a buktatókkal is. Kérdéses az az üzleti modell, amivel a 2K akar majd dolgozni, mert ha például az Evolve-hoz érkező többi karaktert mikrotranzakciókkal, vagy DLC-kkel adják ki, az a jelenlegi piacon (különösen itthon, máshol ez nem olyan nagy ügy), elveheti a játékosok kedvét. A játék közben azon is gondolkodtam, hogy vajon a jelenlegi FPS-piacba belekényelmesedett játékostársadalom hogy fog viszonyulni egy olyan lövöldéhez, amiben alapkövetelmény a csapatmunka és a taktikus gondolkodás. Vajon egy okos matchmaking rendszerrel megoldhatják a dolgot, vagy ez lesz minden idők legjobb lanpartys játéka? Bár első látásra nem úgy tűnik, hogy konkurenciák lennének, de vajon megállja majd a helyét a többi idén megjelenő, újszerű ötletekkel operáló lövölde mellett, mint a Titanfall vagy a Destiny? Ismertebb stúdiók, és ez gyakran túl sokat számít.
Az Evolve sikere ezeken a kérdéseken múlhat, a Turtle Rock odaadásán biztosan nem fog. Eddig úgy tűnik, hogy ez a játék lesz az a vérfrissítés, amire mind a zsáner, mind pedig mi meglehetősen régóta várunk. Én alig várom, hogy újra játszhassak. Az Evolve megjelenése idén ősszel várható PC-re, Xbox One-ra és PlayStation 4-re.
A GameStar magazin 2014/02-es számában nyolc oldalon keresztül mutatjuk be a játékot és egy exkluzív interjút is olvashattok a fejlesztőkkel.