Hirdetés

EA Sports Madden NFL 25 teszt - földbe döngölés

|

Menetrendszerűen befutott a Madden NFL széria 2024-es kiadása, ami a látvány ellenére nem olyan szórakoztató, mint a 2013-ban megjelent, azonos című elődje.

Hirdetés

Arcomat kezeimbe temetve teszem le a kontrollert, majd mély levegővétel után visszatérnék a főmenübe. Gyönyörködöm a megújult töltőképernyőben, ami extra gyorsan átirányít az Ultimate Team reklámra, majd végre elolvashatom, milyen új paklikra költhetek több 10 ezer forintnyi virtuális érmét. Lapozok hármat, és újra nekifutok egy franchise építésének, hátha most máshogy lesz. 

Évek óta próbálok bizakodó és optimista lenni az egykori kedvenc játéksorozatommal kapcsolatban. Kíváncsi voltam, vajon idén visszatérnek-e a közkedvelt Superstar mód szerepjátékos elemei. Ebben az évben már tényleg dinamikus, fizika alapú a játékmenet a szkriptelt animációk helyett? Az EA végre érdemben foglalkozik az Ultimate Team módon kívül bármivel? Sajnos mindegyikre a válasz ugyanaz: határozott nem.

Hirdetés

Bár a fejlesztőcsapat idei kulcskifejezése, a BOOM Tech nagyon menőn hangzik, és kiváló ütközésekkel kecsegtet, a gyakorlatban ez nem igazán valósul meg, ugyanis a pályán zajló akciót még mindig a determinisztikus jelenetek dominálják. A BOOM Tech egyébként az úgynevezett hit-stick új fedőneve, vagyis mikor a jobb analógot használva brutális büntetéssel szállunk bele a labdásba, vagy kaszáljuk el úgy a lábát, hogy még csak előre sem tud esni az extra yardért. A mechanikát 20 éve, a Madden NFL 2005-ben vezették be, és az idei verzió lényege, hogy a hit-stick ütközéseknél a játék a becsapódás előtt, alatt, és utána is számításba veszi a két fél súlyát, magasságát, kapcsolódó értékeit (erő, gyorsaság, szerelés és még sok más), valamint az ütközés szögét, hogy kiszámítsa a végeredményt. Felvillan egy visszajelző szöveg is az időzítésről, a jelenet végét pedig látjuk a pályán. Röviden: kicsit több a matek a hit-stick mögött, mint eddig, az animációk pedig nagyon látványosak, és ha ügyesek vagyunk, eredményesek is.

A BOOM Tech tehát egy klassz újítás, viszont fontos kiemelni, hogy ez az aprólékosan kidolgozott rendszer kizárólag az 1-1 elleni hit-stick ütközésekre vonatkozik, hiszen minden másra ott vannak nekünk a Frostbite-animációk, amik közül visszaköszönnek klasszikus darabok a Madden NFL 18-ból. Azóta dübörög ugyanaz a Frostbite 3.0 motor a Madden alatt, így érdemi előrelépés már évek óta nincs a játékmenet terén.

Stílus mindenek felett

A játékosok modelljeinek kidolgozásába aprólékos munkát fektetett a fejlesztőcsapat. Bár általában sisakban mozognak a szupersztárok is, az arcvonások, a felépítések, sőt az egyedi mozgások is remekül tükrözik a valóságot. Idén az EA különböző sprintanimációkat, illetve az irányítók esetében játékhívásokat és beállásokat is animált, de visszaköszönnek a különleges touchdown-ünneplések is. Egyből feltűnik, milyen lazán áll be a támadófal mögé Patrick Mahomes, hogy vágtat végig az egész pályán Tyreek Hill, fekteti el a védőket a borítón is feszítő Christian McCaffrey, és táncol a látványos elkapásai után Justin Jefferson. Az extra, testreszabott animációknak hála autentikusabb élménynek hatnak a meccsek - főleg, miután egy kulcsfontosságú labdaszerzés után az egész védelem egy előre megbeszélt formációban pózol a kameráknak.

További pozitívum, hogy a BOOM Tech mellett azért a támadóknak is több lehetősége van. Precízebb a labdát cipelő játékos irányítása, finomabb mozdulatokkal lehet egy extra gyors lépéssel megindulni a támadófal nyitotta lyukon, és az elkapók is igyekeznek a legakrobatikusabb módon lehúzni a passzokat. A játékhívásoknál a College Football 25-ben megjelent, végletekig részletes opciók állnak rendelkezésre támadó és védő oldalon is, bár sajnos az egyetemi foci egyik legjobb újdonsága, a Revamped Passing nem kapott helyet a Maddenben. 

Amikor az animációk jól működnek, a Madden NFL 25 hangulata valóban emlékeztet az igazi NFL meccsekre. Kőkemény, hangos ütközések, látványos megmozdulások, brillírozó sztárok, és őrjöngő közönség teszi szórakoztatóvá az élményt. Árnyalja a képet viszont, hogy a mesterséges intelligencia mennyire buta döntéseket hoz, a szkriptelt jelenetek miatt egyáltalán nem az történik a pályán, amire számítunk - ha egymás után többször is előkerülnek az ilyen hibák, hamar keserédessé válik egy meccs. A tesztelés alatt többször találkoztam kicsavarodó játékosmodellekkel, kezekhez tapadó labdával, futókat beszippantó blokkolási vagy szerelési animációval, és olyan "elalvó" támadó falemberrel, aki a vele szemben álló védőtől elfordulva próbált valamit alkotni, miközben az irányítójához 1 másodperc alatt odaért az ellenfél.

Az immerzív meccsélményből pedig hamar kiránt a valóság, ha a félidőben a játék nem képes feldolgozni a legjobb történéseket, és 1-2 klipet tudunk csak újrajátszani, illetve ha a konferenciadöntőt és a Super Bowl diadalát úgy éli meg a csapat, mintha egy előszezonban lezavart meccset fejezett volna be. Nem segít a helyzeten a kommentátorcsapat sem, amely ugyan bővült idén, de tagjai száraz, monoton stílusban, darabosan beszélnek általánosságokról. A hangtechnikához kapcsolódva pedig fontos kiemelni, hogy a Franchise-ban és a Superstar módban már nem költöttek a szinkronra, a játékosok, edzők, riporterek is csak felirattal kommunikálnak.

Ultimátum

Szívesen írnék arról, milyen sok újdonsággal bővült a Franchise vagy a Superstar, hogy végre NFL-legendákkal is játszhatunk az offline módban, de a Madden NFL 25 nem hozott igazi érdemleges fejlesztéseket. Az NFL Draft kapott animációkat és az NFL Commissioner, Roger Goodell jelenti be a kiválasztásokat (persze itt sincs szinkron), és a Franchise menüje gyorsabb, átláthatóbb lett tavalyhoz képest. Kissé humoros, hogy pár perc alatt áthelyezhetünk egy franchise-t, és új névvel például Londonba költöztethetjük még a legnépszerűbb lokális és tradicionális csapatokat is. Töröltem a történelemkönyvekből így például a New York Jets csapatát (elnézést a rajongóktól), hogy Toronto Huskies legyen belőle - persze ez semmilyen következménnyel nem járt.

A játék prominens módja természetesen idén is az Ultimate Team, ami a megszokott módon egy igazi pénz- és időnyelő. Soha nem elleneztem a koncepciót, több sportjátékban is építgettem éveken át a csapataimat, és persze ezúttal is rengeteg kihívásban tehetjük próbára tudásunkat. Viszont az eléggé nyomasztó, hogy az első felirat a játék indítása után a legújabb MUT paklikról szól, a főmenüben az Ultimate Team infókat szállító Madden News, majd maga az Ultimate Team is előbb szerepel, mint a Quick Play. Nem lehet csak egyszerűen odaülni a legújabb Madden elé a haverokkal, hiszen az almenükben lépkedve, a töltőképernyők után is az arcunkba tolja a reklámot a játék. A legdrágább csomag, amiért viszonylag sok virtuális valutát kapunk, közel 60 ezer forintba kerül. Ennyiből jelenleg - kis szerencsével - összerakhatjuk az elérhető legjobb játékosokból a MUT-keretünket, de persze folyamatosan érkeznek a kicsit jobb, kicsit erősebb, még gyorsabb, még jobban kinéző lapok.

Jelenlegi formájában a Madden NFL 25 középszerű játékélményt nyújt, amiben a látványos akciókat és a mély stratégiát elnyomják a gyakori animációs anomáliák, a sivár, elhanyagolt offline módok, és a mindenre rátelepedő Ultimate Team. Nem éri meg a teljes árát, EA Play előfizetéssel viszont érdemes egy esélyt adni neki a 10 órás verzióban, de még inkább várni, amíg a katalógusban átveszi a tavalyi kiadás helyét.

EA Sports Madden NFL 25
A játék nem tud felülemelkedni az utóbbi évek kiadásain, több a frusztráló, mint az igazán szórakoztató játékélmény, az Ultimate Team fókusz pedig továbbra is háttérbe szorítja a futballszimulátor elemeket.
Ami tetszett
  • egyedi játékosmozdulatok
  • látványos jelenetek
  • gyorsabb menü
Ami nem tetszett
  • nem igazán nyújt semmi újat
  • buta mesterséges intelligencia
  • érthetetlen animációk
  • szörnyű mikrotranzakciók
Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)