Boldogok a sajtkészítők. De ez persze ugyanúgy vonatkozik bármely tejipari termék készítőire. És boldogok azok a Dragon Ball-rajongók, akik anno a 2000-es évek közepén játszhattak PS2-n (vagy a második és harmadik rész esetében akár Wii-n) a Budokai Tenkaichi szériával. Kifejezetten felső polcos bunyós címek voltak ezek, de később zárójelbe kerültek, más irányokat vett Akira Toriyama világának videojátékos adaptálása. Nem panaszkodhattak persze a fanok az elmúlt években sem, hiszen a 2020-as Dragon Ball Z: Kakarot nagyon sokak szívébe belopta magát, a Dragon Ball Xenoverse játékok pedig úgyszintén megtalálták a maguk közönségét, a Dragon Ball FighterZ-ről már nem is beszélve. Aztán most mégis visszatértünk a gyökerekhez, és úgy fest, ezúttal sem tett rossz lóra a kiadó.
17 esztendő telt el a harmadik Budokai Tenkaichi játék megjelenése óta, a Bandai Namco Entertainment pedig úgy érezte, épp itt az ideje feléleszteni a sorozatot, de egy számozott negyedik epizód helyett valami ennél jóval izgalmasabb terv állt össze az illetékesek fejében. Így születhetett meg a Dragon Ball Sparking! Zero, ami tökéletes belépőt jelenthet azok számára is, akiknek az életéből teljesen kimaradt az eredeti Budokai Tenkaichi trilógia, semmiféle előtanulmány nem szükséges a Sparking! Zero élvezetéhez.
Harc mindenek felett
Az alapok mint a legtöbb hasonszőrű cím esetében, most is végtelenül egyszerűek: egy 3D-s verekedős játékról van szó, amelyben TPS nézetből irányíthatjuk a karakterünket, és bucira kell vernünk aktuális ellenfelünket vagy ellenfeleinket egy teljes mértékben rombolható pályán. A játék alatt duruzsoló Unreal Engine 5-nek köszönhetően pedig mindezt több mint impozáns látványvilág mellett tapasztalhatjuk meg, a durvább kombók elindítása után olyan képsorok tárulnak a szemünk elé, amik simán beillenének a legújabb animébe is.
Nem árt a Super Training nevű oktatómóddal kezdeni, ugyanis bár tényleg nagyon könnyűnek tűnik a Sparking! Zero irányítása, azért bőven kell idő ahhoz, hogy az ember rendesen beletanuljon az egyes irányítási sémákba, ráérezzen, hogyan tud hatékonyan counterelni, mikor érdemes töltenie a Ki nevezetű energiasávot, milyen kombók a leghatékonyabbak. Az említett Ki tényleg kulcsfontosságú lesz a meccsek során, ugyanis minden Super Attack nevű különleges támadás ehhez kapcsolódik, okosan kell menedzselnünk ezt a kvázi nyersanyagot a siker érdekében.
Ezen felül még a Skill Countra is figyelni kell. A karakterünk portréja alatt megjelenő számláló mutatja, hány ilyen pontunk van, ezeket pedig a speciális counterek ellövésére, a különféle átváltozásokra, a Sparking Mode elindítására, és arra a supercharge-ra használhatjuk, amely segítségével elérhetővé válik az Ultimate Attack, a legbrutálisabb, és mondanunk sem kell leglátványosabb karakterspecifikus támadás. Mindez nagyon sok lehet egyszerre, különösen úgy, hogy a minimalista és letisztult HUD-ot azok fogják ténylegesen értékelni, akiknek már fejükben van az irányítás, és attól boldogok, hogy a villámgyors akció minden pillanatát eléjük tárja a játék, a kezelőfelület szinte semmit sem takar ki ebből.
Számok terén abszolút bajnok lett a Sparking! Zero, több mint 180 karakter közül választhatunk, egyes bunyósok pedig jó pár különböző gúnyába is belebújhatnak. Ez egyébként a széria első olyan része, amelyben már a Dragon Ball Super karaktereit is csatába küldhetjük, szóval aki az anime, avagy a manga legújabb vonalát kedveli, az meg fogja találni az összes rikító hajú új változatot kedvenc hőseinkből. És bizony szó sincs arról, hogy ez a több mint 180 karakter csak küllemében térne el egymástól. Mindenki más attribútumokkal, más egyedi támadásokkal és képességekkel bír, belegondolni és szédítő, mennyi időt szánhattak a felhozatal kidolgozására az alkotók.
Írd újra a történelmet!
A legérdekesebb játékmód a kvázi kampánynak is betudható Episode Battle. Itt első körben Goku történetét kapjuk meg, később viszont számos másik szereplő saját sztorivonala is elérhetővé válik. Az egyes küldetésszálakban a széria legemlékezetesebb összecsapásait játszhatjuk le újra, az igazi csavart viszont az jelenti, hogy bizonyos egyedi feltételek teljesítése esetén letérhetünk a kánon előre megszabott és persze jól ismert idővonaláról, az így létrehozott leágazások, alternatív idősíkok pedig új sztoriszálakat indítanak el, amelyeket úgyszintén végig lehet játszani. Máshogy alakul például a történet, ha Goku úgy dönt, Piccolo nélkül indul harcba Raditz ellen, ahogy szintén más irányt vesz a narratíva, és új történeti ág keletkezik, ha Goku legyőzi Raditzot, így túléli a csatát, és ő tudja később kiképezni fiát, Gohant. Ilyen és ehhez hasonló fordulatok színesítik tehát az Episode Battle játékmódot, ahol szinte az összes közönségkedvenc szereplő megkapja a saját rivaldafényét.
Nem a legkényelmesebb egyébként navigálni az egyes epizódharcok között. Van ugyan egy sematikus ábra is, amit könnyebben végig lehet pörgetni, és annak segítségével egyből odaugorhatunk egy konkrét összecsapáshoz, azért talán ezt egy picivel átláthatóbb módon is össze lehetett volna pattintani.
Már itt, a kampány során is teljesíteni fogunk egy halom olyan kritériumot, amik a a Challenges & Mission menüpontban található Zen-Oh's Orders, illetve Whis' Stamp Book almenükben oldanak fel bizonyos jutalmakat. Ezek lehetnek a játékoskártyára kitűzhető címek, a helyi valutának tekinthető pénzérmék, vagyis Zenik, illetve maguk a sárkánygömbök is. Utóbbiakkal három különböző varázssárkány, Shenron, Prunga és Super Shenron idézhető meg, akiktől aztán természetesen kívánni is lehet még több pénzt, új karakterek feloldását, vagy más nyalánkságokat.
Külön érdemes még kitérni a Custom Battle opcióra, ami a gyakorlatban közel végtelen új tartalommal töltheti fel a játékot. Ez tulajdonképpen egy dedikált szerkesztő, amellyel előre összeállíthatunk egy bunyót, megadva a harcoló feleket, a helyszínt és a harci kondíciókat is. Lehetőség van továbbá egyszerűsített szerkesztésre, sőt arra is, hogy lemásoljunk egy már kész harcot, és azt finomítgassuk kicsit, vagy esetleg ha épp úgy tartja kedvünk, teljesen megcsavarjuk. Aztán persze neki is eshetünk saját kreációnknak, hogy kipróbáljuk, tényleg teljesíthető-e az, amit összeraktunk.
Nyilvánvalóan azok a játékosok, akik kellően profinak érzik már magukat ilyen kihívásokhoz is, számos online játékmód és tournament közül válogathatnak, hogy kiderítsék, a planéta legmenőbb szuper csillagharcosai közé tartoznak-e, avagy sem.
Jóval több rejlik a felszín alatt
A Dragon Ball Sparking! Zero első ránézésre meglehetősen egyszerű verekedős címnek tűnik, de a valóság az, hogy elképesztő mélységekkel bír a játék. Egyáltalán nem biztos, hogy mindenki le fog persze idáig ásni, és könnyen lehet, hogy egyes Episode Battle csaták, kiemelten az alternatív kondíciók túl nehezek lesznek egyesek számára - fontos megjegyezni, hogy lehet ugyan csökkenteni a nehézséget, de ebben az esetben a fiktív idősíkokat megnyitó kritériumok nem teljesíthetőek. Teljesen más képet mutat a Sparking! Zero akkor, ha valóban kiismertük már a játék egyes mechanikáit, és tudatosan időzítjük a hárításokat, ellentámadásokat, különleges mozdulatokat. Kissé más a tanulási görbe, mint a hasonló bunyós játékok esetében, de ez egyáltalán nem baj, csak kellő nyitottság kell ahhoz, hogy az ember hajlandó legyen elegendő időt szánni az okulásra.
Szerencsére a pofás látvány, és a tényleg bődületesen sok feloldható harcos, illetve megnyitható alternatív sztoriszál hetekre elegendő tartalmat rejt magában, szóval akik már alapvetően is odavannak Akira Toriyama munkásságának legszebben csillogó gyöngyszeméért, azok ismét egy minőségi Dragon Ball címmel gazdagíthatják a gyűjteményüket. Ettől még messze nem lesz mindenki játéka a Sparking! Zero, sokaknak csak ideig, óráig jelenthet szórakozást, de összességében elmondható, hogy érdemes volt visszanyúlni a Budokai Tenkaichi szériához. Keményvonalas rajongóknak pedig egyenesen kötelező lesz kiszenvedniük a legelvetemültebb alternatív Episode Battle harcok extra végkifejleteit is. Mondjuk nem is valószínű, hogy nagyon győzködni kellene majd őket ennek megpróbálására.