Az elmúlt hetek eseménysorozata - kezdve a SimCity körüli botránnyal és folytatva John Riccitiello lemondásával - jócskán megtépázta az Electronic Arts hírnevét. Bár a kívülről szemlélődő laikus számára sokszor úgy tűnik, hogy folyamatosan elhibázott döntések születnek, azért megvan a vezetésnek a magához való esze, amit mi sem bizonyít egyértelműbben, hogy a legjobb pillanatban kezdett elterelő hadműveletbe a kiadó pillanatnyilag legerősebb franchise-át felhasználva. A Battlefield 4 egy olyan sorozat része, melynek legutóbbi tagjából többet adtak el, mint az EA legnagyobb fejőstehenének számító FIFA, illetve Madden NFL epizódokból ugyanabban az évben.
A Battlefield 4 gameplay videóval tarkított hivatalos bemutatkozására a világ két pontján párhuzamosan kerített sort a DICE a Game Developers Conference keretein belül. Az amerikai újságírók a San Francisco-i Metreon filmszínházban, míg az európaiak (a GameStart Duncan képviselte) a stockholmi Skandia moziban láthatták, hogy milyen is lesz a 2013-as esztendő egyik legnagyobb sikervárományosa. A bemutató szigorúan az egyjátékos módra fókuszált, a Battlefield 4 multiplayer majd egy későbbi időpontban mutatkozik be a nagyközönségnek. Annyit azért elárultak a fejlesztők, hogy nagyobb szerephez jutnak a hajók, és ezáltal a tengeri hadviselés.
Rendben is van ez így, hiszen ha visszagondolunk a 2011 végén debütált Battlefield 3-ra, akkor eszünkbe kell jusson, hogy többjátékos módba csak kevesen kötöttek bele, inkább a kampány rövidsége, nem különösebben érdekfeszítő története, valamint a túlságosan is a CoD nyomdokaiban járó játékmenete váltott ki kritikus nyilatkozatokat.
Lars Gustavsson, a Battlefield 4 kreatív rendezője elmondta, hogy annak idején úgy érezték, annyi mindent jól csináltak a játékkal (BF 3) kapcsolatban, hogy valósággal fájdalmat okozott, amikor azt hallották a játékosoktól, hogy hiányzott a kampányból az, ami igazi Battlefielddé tette volna.
Fagy marta pusztítás
Elsősorban ez az a pont, ahol nem csak lehetőség van a fejlődésre, hanem szükség is lenne rá. A DICE ennek megfelelően jobban ráfekszik a karakterekre, a drámára, ám ami ezeknél is fontosabb, úgy teszi mindezt, hogy közben nem távolodik el annyira a széria gyökereitől, mint a Battlefield 3-ban. Gustavsson célja egy olyan történet elmesélése, ami olyannyira magával ragadja a játékosokat, hogy semmi más nem érdekli majd őket, csak hogy mi vár rájuk a következő "sarkon". Ráadásul ennek összhangban kell állnia azzal a nyitottsággal és választási szabadsággal, ami az online mód sajátja.
A bemutatott Fishing in Baku küldetésben például kevésbé zárt és nagyobb kiterjedésű helyszín vár bennünket a megszokottnál, ráadásul megjelenik az opcionális járműhasználat is. Magyarán ránk bízzák a fejlesztők, hogy beülünk-e a homokfutó volánja mögé, miután végeztünk az ellenséges sofőrrel és a lövésszel.
Személy szerint nem dobtam hátast a misszió helyszínétől, de erről nem a játék tehet. A megvilágítás, a karakterek mozgása, az arcok animációja több mint pazar, viszont egy építési terület sosem lesz mindenki számára izgalmas játszótér, legyen az Azerbajdzsán fővárosában, Budapesten vagy Berlinben. A betontömb mindenütt betontömb és mindenhol ugyanolyan szürke és unalmas, olyannyira, hogy az ember a legszívesebben a földdel tenné egyenlővé az egészet. Még szerencse, hogy ezt meg is tehetjük. Ugyanakkor el kell ismernem, hogy a szénhidrogénekben gazdag ország kétarcúsága (összegraffitizett régi szovjet tömbépületek kontra az olajmilliárdokból épülő hipermodern toronyházak), valamint a vizek felett keringő sirályok tömege, illetve a helikopter lezuhanását követően Roger Moore-osan húztam fel a szemöldököm.
A Battlefield 4 észrevehetően mutatósabb, mint bármi, ami eddig a DICE kezei közül kikerült. Ennek oka nem más, mint játékkal debütáló Frostbite 3 motor, ami elődjéhez képest egy új tesszelációs, valamint a korábbinál is látványosabb rombolást lehetővé tevő Destruction 4.0 technológiával tud többet nyújtani. Legalábbis külső szemlélőként csak ennyit érzékelünk belőle a nagyobb és látványosabb robbanásokkal, illetve a szél rendkívül élethű szimulációjával (mindenre kihat a ruházattól a fák lombkoronáján át a füstre és az apróbb, könnyebb tárgyakra) egyetemben. A fejlesztők viszont gyakorlatilag játék közben tudják folyamatosan módosítani a pályákat, a fényeket, a tájat. Beépítették a FIFA és a Fight Night animációs rendszerét és tovább is fejlesztették.
A fejlődésnek persze ára is van, következő generációs konzolok (PlayStation 4 biztos, Xbox valószínű) mellett asztali rendszereken mutatja majd meg, hogy mire képes igazán, ám azt már most jól az eszünkbe kell vésnünk, hogy a majdani Battlefield 4 gépigény mindenképpen egy DirectX 11-es GPU-t foglal magába. Akinek DX10-es, netán 10.1-es kártyája van, kénytelen lesz belátható időn belül jobbat vásárolni.
A csapdába esett farkas lerágja a lábát
Maga a küldetés egy bevett filmes húzással egyből az események végét mutatja meg, csak utána derül ki számunkra, hogy miként is kerültek kutyaszorítóba az amerikai katonák, köztük a játékos karaktere, Recker. Még három másik fickó van vele, Irish, Pack és Dunn őrmester, akinek beszorult a lába (már másodjára, de ez ekkor még titok) az ülés alá, s mivel tisztában van azzal, hogy csapatának csak percei vannak hátra az egyre mélyebbre süllyedő autó utasterében, parancsot ad az embereinek, hogy mentsék magukat. Csak egy lövés és ezer darabra robban a szélvédő, beáramlik a víz, s hárman a négyből felúszhatnak a felszínre. A szürreális jelenetre a koronát a rádióból bömbölő Total Eclipse of the Heart (Bonnie Tyler) helyezi fel. Még azt is találja mondani valamelyik katona, hogy nem akar erre a számra meghalni. Érzésem szerint a Spec Ops: The Line lehetett hatással a DICE íróira, mert korábban még egyetlen játék sem vállalkozott arra, hogy a háború igazi arcát mutassa meg, megfosztva azt a hamis hősi pátosztól. Ahol lőnek, ott emberek halnak meg, sokszor a legközelebbi barátaink, a bajtársaink, akiken nem tudunk segíteni. Dunn őrmestert egyszer megmenthetjük a küldetés alatt a jobb lába amputálása árán, de másodjára már nem járunk, nem járhatunk sikerrel.
Dráma van, veszteség van, történet van... minden, ami egy háborús játék kampányába kell.
Flashbackek sorozata következik olyan részekkel, mint például fedezőtűz biztosítása a kutyákkal verekedő társunk számára, összecsapás néhány ellenséges katonával, helikoptertámadás nyomán romba döntött épületekkel, fakultatív autókázás, menekülés egy ellenséges helikopter elől. Impresszív, reméljük, a kampány maradék része sem lesz rosszabb. Mindenképpen előrelépés, hogy bizonyos mértékig irányíthatjuk a társainkat, példának okáért megkérhetjük őket, hogy fedezzenek, míg mi oldalba kapjuk a gyanútlan ellenséget. Ugyanígy lehetett egy helikoptert is "terelgetni" a demópályán.
A Frostbite technológiával eddig sem volt baj, a PC-n futtatott demóból kiindulva a látvány borítékolhatóan lehengerlő lesz, a multitól egyáltalán nem tartunk, ha a kampány is lesz olyan jó, amilyen ígéretesnek tűnik az eddigi információk alapján, akkor igencsak fel kell kösse a gatyáját a következő Call of Duty (minden bizonnyal a Modern Warfare 4 lesz soron), mert a Battlefield 4 valóságos Grand-kanyonná szélesítette a két frachise között tátongó szakadékot.
Mikor és mire?
Lássuk tehát még egyszer, ami biztos: 2013 őszén jelenik meg az Electronic Arts gondozásában a DICE égisze alatt futó Battlefield 4 PC-re, Xbox 360-ra, PlayStation 3-ra és PlayStation 4-re, egyelőre mást nem erősítettek meg hivatalosan. Az első ígéretek szerint egy drámai, karakterközpontú szóló hadjáratot kapunk majd az új részben, amelyben egy fontos személy Sanghajból való kijuttatását kell megoldanunk amerikai csapatunkkal, ami természetesen nem lesz könnyű, a hazajutás pedig komoly áldozatokat követel...
Ez lesz tehát a BF 4 alaphelyzete, az alkotók ígérete szerint persze a Frostbite 3 grafikus motor egyedi látványvilágát felvonultató játék mindenkinek odacsapja majd az állát a földhöz. Rombolható környezet, epikus járműharc, robbantható épületek (kifüstölhető ellenség), új lehetőségek (például vezényelhetünk a támadást egy ágyúnaszád hídjáról), illetve hatalmas szabadság vár majd minket, hogy elérjük a győzelmet a saját képességeinkre támaszkodva, a saját szánk íze szerint.
A dobozképeket látva nem nagyon vagyunk meglepve, már korábban is kiszivárgott a Battlefield 4 borító, pletykáltunk Sanghajról, mint a helyszínek egyikéről, illetve az idei megjelenés is sejthető volt. Hiába, az internet korában nehéz titkot tartani, de azt most elsőként pletykáljuk nektek, hogy a GameStar oldalán lesz egyedi előrendelői akció, tehát mindenképpen érdemes majd velünk tartani. A 2013/04-es GameStar hasábjain pedig Duncan tollából olvashattok egy exkluzív nyolcoldalas élménybeszámolót a stockholmi Battlefield 4 bemutatóról.