Hirdetés

A Battle Pass lesz az új mikrotranzakciós szenzáció?

|

A loot boxok bebuktak, valami mást kellett kitalálni. A Fortnite népszerűvé tette a Battle Passt, és most egyre többen veszik át.

Hirdetés

Nem kérdés, és boncolgattuk is már többször, hogy a AAA játékok költségeit nem hozza vissza a 20 ezer forint körüli alapár. Ennek hozadéka, hogy megjelentek a DLC-k, a season passok, az eredetileg a free-to-play játékokat életben tartó mikrotranzakciók átszivárogtak a dobozos, teljes árú játékokba, néhol szolídan, máshol agresszívabban. A folyamatosan frissülő, bővülő játékoknak pláne kell az anyagi támogatás; a Rocket League például már nem működne, ha csak egyszer, 2015-ös megjelenésekor adhattunk volna érte pénzt, mert ha nincs miből fizetni a fejlesztőket, nincsenek frissítések, ha nincsenek frissítések, a játékosok áttérnek valami másra. 

Hirdetés

Nem véletlenül a Psyonix játékát hoztam fel példának: az év folyamán új mikrotranzakciós lehetőség kerül bele, a Rocket Pass, mely a Fortnite-ban látott Battle Pass mintájára működik (amihez hasonló egyébként már a Dota 2-ben is volt, de az ipar csak most figyelt fel az ebben rejlő lehetőségre).

De mi az a Battle Pass?

A Fortnite-os Battle Pass alapelve, hogy aki megveszi, kihívásokat oldhat fel, melyek teljesítéséért különböző, külsőt megváltoztató és egyéb kozmetikai jutalmakat kaphat. Ezek olyan hagyományos feladatok, mint hogy ölj meg XY fegyverrel N játékost, landolj itt vagy ott, satöbbi. A feloldott extrák közvetlenül nem nyújtanak semmilyen előnyt, így a Battle Pass vásárlói bár olyan tartalmakhoz jutnak, amiket a többi játékos nem érhet el, nem válnak erősebbé, jobbá. Aki nem akar szép sorban szintet lépegetni, további pénzköltéssel gyorsabban felugrálhat (mindent megszerezni kb. 75-100 órába telik, az meg nem kevés). A Battle Pass szezononként cserélődik új jutalmakkal, és minden szezonban újra meg kell venni 10 dollárnak megfelelő játékbeli pénzért. A kihívások egy részét egyébként azok is teljesíthetik, akik nem vesznek bérletet, de ők kevésbé értékes cuccokat kapnak.

Alapvetően azon túl, hogy elég könnyen el lehet rá költeni nagyon sok pénzt, még nem problémás: tiszta, hogy mennyit adunk és ezért mit kapunk, és nyilvánvaló, hogy nem csak pénzünkkel, de időnkkel is fizetünk. Lényegében az achievementeket/napi questeket sikerül monetizálni, és lehet lamentálni azon, hogy ez oké-e, de úgy kell nézni, hogy az a fontos, hogy szülessen egy olyan megoldás, amivel jól járnak a játékosok és a fejlesztők is. Néhányan úgy gondolják,  

a passok miatt nem grindolásra épülő játékok is a grindolásról fognak szólni, hiszen hiába veszi meg valaki a bérletet, nem garantált, hogy mindent meg fog tudni szerezni egy adott szezon végéig, és vagy éjt nappallá téve játszik, vagy a szezon végén gyorsan kifizeti még azt az extrát, ami a legmagasabb szint eléréséhez kell. 

Ezzel is vigyázni kell

A PlayerUnknown's Battlegroundsba a napokban került be a Royale Pass és az Event Pass, amik pontosan ugyanezt az elvet követik, viszont hatalmas felháborodást okoztak, mivel ugye a játék PC-n és Xbox One-on nem ingyenes, ráadásul mint tudjuk, a fejlesztési költség többszörösét kereste meg a Bluehole és a PUBG Corp. a játékkal, a fejlesztés viszont nem halad olyan ütemben, ahogy az elvárható lenne. Xbox One-on még mindig veszettül bugos, de PC-n is csak jóindulattal nevezhető 1.0-snak. Már a ládák kapcsán is ment a háborgás, de sok játékos most érezte úgy, hogy a csapat túltolta a dolgot.

Némileg más a helyzet a PUBG Mobile-lal, mely ingyenesen játszható, ennek működéséhez elengedhetetlen, hogy minél több mikrotranzakciós lehetőséget pakoljanak bele, de ha már a tartalmakat nem egyszerre adják ki minden platformra, a Passt sem lett volna muszáj mindenhol elindítani. Sokan sérelmezik egyébként, hogy az Event Pass csak 30 napig elérhető, így kevesebb idő jut minden feloldására; bár a tartalom is kevesebb, ami meg annak tudatában fáj, hogy ugyanúgy 10 dollárnak megfelelő összeget kérnek érte, mint a Fortnite-nál. Mindezek tetejébe néhány cucc nem marad meg, ha lejár a pass, még azok is csak ládákból szerezhetik meg őket örökre, akik fizettek érte. Nem ez fogja visszahozni azt a több mint egymillió játékost, aki valahol máshol keresi a boldogságot.

A Rocket League és a Rocket Pass esetében az autóra aggatható cuccok mellett XP-boosterek is találhatók bizonyos szinteken, mellyel még gyorsabban szerezhetjük meg a cuccokat. Ugyanakkor nem kihívásokat kell teljesíteni, csak játszani, illetve a Psyonix azt tervezi, hogy lesz egy heti győzelmi bónusz, így gyorsabban szinteződhet, aki megfelelő számú meccset nyer. Ládákat nem lehet jutalomként szerezni, viszont kulcsokat igen. A kihívások később jöhetnek, ha a csapat kitalálja, hogyan nem borítja fel a meccseket, ha például azt írják elő, hány mentést vagy passzt kell beadni a teljesítéshez; inkább arra gondoltak, hogy a különböző játékmódokban játszott meccsek számát veszik figyelembe. Egy Rocket Pass tetejéig elérni 100 órába telik majd, és ezen felül vannak még a Pro Tierek, amik az alap szintek elérésével szerzett jutalmakból adnak értékesebbeket.

Figyeljük a folytatást, és kíváncsian várjuk, mely játékok vezetik még be, és mikor jut el a AAA címekhez - reméljük, soha. Ti mit gondoltok, mennyire jó megoldás ez? Mikor és ki fog először túlszaladni vele? Vagy a PUBG Corp. már meg is tette?

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)