Dacára annak, hogy az XCOM egy jól ismert játékszéria, meglepően kevés spin-off projekt készült belőle. Az egyetlen valamire való mellékágat a 2013-as The Bureau: XCOM Declassified jelentette, de az már csak egy végletekig lecsiszolt maradványa volt azon ötletek halmazának, amelyekkel a System Shock 2 fejlesztői kísérleteztek.
Bizony, az Irrationalnek rengeteg terve volt az univerzum bővítésére azután, hogy a 2K felvásárolta őket. A stúdió társalapítója, Jon Chey most mesélt ezekről a PCGamernek adott interjújában.
Chey elmondása szerint az első szikrát egy kérdés adta:
"Mi lenne, ha az XCOM nem egy körökre osztott játék lenne? Mi lenne, ha te lehetnél az egyik ügynök, ahelyett, hogy csak klikkelgetsz ügynökökre egy térképen?"
Ez volt az a kezdőpont, amiből kifejlődött az XCOM, egy jobb sorsra érdemesebb FPS. A lövölde 2010-ben mutatkozott be, és bár a fejlesztők izgatottan várták a reakciókat, az internet gyűlölte az ötletet. Az E3-as bemutató után a rajongók nagyon éles szavakat intéztek a csapathoz, ami kevésbé szólt a látottakról, és inkább csak azt méltatták, hogy majd' másfél évtized után, egy taktikai RPG helyett, egy FPS-t akartak "lenyomni a torkukon".
A projekt dugába dőlt, és a maradványaiból összeállt a 2013-ban megjelent The Bureau: XCOM Declassified. A TPS-sé mutálódott akciójáték nem sok vizet zavart, de a rajongóknál így is jobb fogadtatásra talált: addigra a 2K már kiadta az XCOM: Enemy Unknownt, és már a folytatást is beígérte. A Declassified érkezése így senkit sem zavart.
Ettől függetlenül az eredeti lövölde sokkal ambiciózusabb volt, mint amilyennek azt a Bureau mutatta. Az egyik tervük egy olyan FPS volt, ahol egy egész osztagot kellett volna vezetnünk. Ez azonban egy megoldatlan probléma volt a műfajban.
"Az FPS-ek mindig is sokat szenvedtek ezzel. Vannak AI társaid, akik vagy rohangálnak a pisztolycső előtt, vagy valami teljesen mást csinálnak, mint kellene nekik. Rosszabb esetben rádhúzzák az ellenfeleket. Nagyon, nagyon, nagyon nehéz megoldani azt, hogy hasznosan viselkedjenek, és a menedzselésük ne legyen túl frusztráló a játékosnak."
A másik koncepció egy kaiju-stílusú akciójáték lett volna, amit végül kukáztak, mert szerintük túl messzire kanyarodtak az XCOM alapjaitól.
"Az egész játék arról szólt volna, hogy megmutassuk milyen érzés apró emberekként szembeszállni ezekkel a hatalmas támadókkal. A megszállók elképesztő szörnyeket hoztak volna a Földre, és a mi dolgunk lett volna kiiktatni azokat. Gyakorlatilag a Shadow of the Colossus megoldását követtük volna, szóval rájuk kellett volna mászni, bombákat rakni a gerincükre, lerobbantani a fejüket, ilyesmi."
Mindig nehéz megmondani, hogy a hasonló kísérletek hogyan sülhettek volna el. Az biztos, hogy kíváncsiak lennénk egy demóra, főleg az utóbbi elképzelésből, de erre már semmi esélyünk. Talán majd egyszer.
Videótesztek, magyarázók, érdekességek, beszélgetések, livestreamek, végigjátszások, magyar feliratos előzetesek.