Gondolom már mindannyian túl vagytok az Assassin's Creed Valhalla első trailerén, szóval nem is vesztegetem az időt azzal, hogy erről a videóról áradozzak. Érkezett azonban temérdek konkrét információ is a játékról a látványos videó mellett, ezek fényében pedig elmondható, hogy bár a Valhalla sok tekintetben épít az utóbbi két epizódra, azért számos aspektusában különbözik is majd tőlük, pár megoldása pedig meglehetősen innovatívnak hangzik.
Nincs tisztán jó és gonosz
Kezdjük gyorsan a szemben álló felekkel: egyrészt itt vannak ugyebár a Norvégiából érkezett vikingek, akik próbálják megvetni a lábukat az angol földeken, illetve a másik oldalon ott áll, Alfréd wessexi király (Vikings-rajongók előnyben), és az angolszász nép, ami értelemszerűen saját otthonát akarja megvédeni a betolakodóktól. A fejlesztők már most kijelentették, hogy nem feketében és fehérben gondolkodnak, szóval egyáltalán nem arról lesz szó, hogy Alfréd klasszikus főgonoszként macskát simogat az ölében és ördögi terveket sző. Ugyanígy a vikingek sem lesznek feddhetetlen jófiúk. Viszont nem is kizárólag agyatlan martalócok szerepében tüntetik fel őket, fontos szerephez jut saját kultúrájuk, isteneik, egész mitológiájuk, amelyet magukkal hoztak erre az új vidékre. Ezúttal nem (vagy nem csak) portyázni érkeztek; alapítottak egy települést a szászok földjén, amit fel is szeretnének virágoztatni - ezért emeli ki Alfred külön a trailerben, hogy szerinte az inváziós sereg később nem fogja védelmezni, nem fogja szeretni azt a földet, amit most elfoglalt. Főhősünk, Eivor harcostársaival együtt ebben a szóban forgó előretolt helyőrségben, a vikingek új telepén él, ami kvázi főbázisunkként is szolgál a játékban. Nem rögtön itt veszi kezdetét azonban a Valhalla története: először bizony Norvégia fagyos tájait mutatják meg nekünk, az alkotók szerint ugyanis ez nagyon fontos ahhoz, hogy értsük és érezzük, kik is vagyunk, honnan jöttünk, és főként miért kell új otthont keresnünk magunknak.
Otthon, édes otthon
Városkánk ugyanis folyamatosan gyarapodik, fejlődik, egymás után nyílnak meg benne az újabb, teljesen tesztreszabható épületek - olyanok, mint a barakk, a kovácsműhely, vagy épp a tetováló kunyhója. Egyértelműen ez lesz a történet és az egész kaland központi helyszíne, ahová folyamatosan visszatérünk. Ezúttal tehát nem arra kell számítani, hogy egy végtelenül nagy térképen több száz órán át utazunk gyalog vagy hajóval, és esetleg útközben elveszítjük valahol a narratíva fonalát is a nagy felfedezésben. Itt kezdődik (értelemszerűen a norvég prológus után) és ér véget a történet, a lezárásig vezető úton pedig bőven lesz beleszólásunk az események menetébe: játékbéli döntéseink komoly hatással lesznek településünkre, a bőrünkön fogjuk érezni azt, mikor hogyan cselekedtünk. Fontos szerephez jutnak a különböző szövetségek is, amelyeket a fejlesztők szerint akár házassággal is meg lehet pecsételni - szóval például valamelyik klántagunkat hozzáadjuk egy másik kán asszonyához. Ugyancsak városkánkban bonyolódnak majd különféle romantikus kapcsolataink is, szóval nem távoli vidékek kunyhóiból kell asszonyt rabolunk, otthon a négy fal között is megtalálhat bennünket a szerelem.
A játék felépítése alapjaiban megy szembe a korábban megszokottakkal, hiszen az Origins és az Odyssey esetében is régióról régióra pucoltuk ki a térképet, és semmi okunk nem volt arra, hogy visszatérjünk oda, ahol már egyszer jártunk. Nos, ezúttal bőven lesz. Nem a semmiből jött egyébként a fejlesztők döntése: régóta tesztelgették már kicsiben ezt a rendszert, nem véletlenül voltak "kvázi" otthonaink korábbi részekben hajók vagy épp vonatok. A Ubisoft egyébként is mestere a potenciális játékosok szondázásának, szóval bízzunk benne hogy a fejlesztői, tudják mit csinálnak, és tényleg imádni fogunk újra és újra beülni egy mézsörrel a városunk legnagyobb csarnokába.
Olyan főhős, amilyet akarsz
Senkit se tévesszen meg az első előzetes, ugyanis főhősünk, Eivor nem egy előre generált karakter, és az sincs kőbe vésve, hogy egyáltalán egy férfiról van szó. Szabadon választhatunk tehát női és férfi protagonista közül, akit testreszabhatunk, tetoválásait és harci festéseit is mi pingálhatjuk rá, és örülhetnek a skandináv arcszőrzet szerelmesei, ugyanis számos különböző szakállfazon közül válogathatunk. A virtuális babázás nem áll meg a főszereplőnknél, hiszen saját viking hosszúhajónkat is kedvünk szerint módosíthatjuk - igen, természetesen a vízi hadviselés sem maradhatott ki a játékból. A hajók egyébként a felfedezés egyik legjobb és leggyorsabb módját jelentik, könnyedén elérünk velük bármelyik part menti erődhöz, amit persze egyből ki is foszthatunk - gyakorlatilag ha meglátunk egy ellenséges helyőrséget, akkor garantált a portyázás lehetősége.
Ha pedig már a háborúzásnál tartunk, akkor térjünk is rá arra, hogy milyen gyilokszerszámokkal onthatjuk ki a szászok belsőségeit: harcedzett vikingként nem csupán egyféle harcmodor birtokában rontunk majd rá az ellenségre, ugyanis forgathatunk akár mindkét kezünkben is külön fegyvert (lelki szemeim előtt már ott is lebeg egy dupla harci szekercével cséphadaróként daráló harcos meglehetősen kellemes képe), sőt, az Odyssey után most végre valahára visszatér az a fránya pajzs is - ezúttal azért tényleg nehéz lett volna megmagyarázni, hogy Eivor miért nem használja ezt a meglehetősen hatékony eszközt.
Odin és a madarak
Nyilván egyelőre masszívan spoileres információnak számítana az, hogy milyen mértékben lesz jelen a játékban az északi mitológia (vannak akik szerint az Odyssey túltolta ezt a vonalat, de én például kifejezetten szerettem az irányt, hiszen az általunk is ismert mítoszokat itt az AC világának felsőbbrendű faja, az isuk jelenléte magyarázza meg). Az előzetesben már láttunk egy Odinra kísértetiesen hasonlító alakot, szóval szinte bizonyos, hogy Mindenek Atyja is tiszteletét teszi majd az Assassin's Creed Valhallában, ahol pedig egy istenség felbukkan, ott nem várat sokat magára a többi sem.
Ahol Odin megfordul, ott bizony hollók is vannak, és nem véletlenül gondolták sokan az első, Boss Logic által rajzolt gyönyörű grafika láttán, hogy ezúttal sem hagyják ki a játékból a "madárdrónt". Egyelőre kevés konkrétumot árultak el a fejlesztők hollónk kapcsán, de az ígéretek szerint kapni fog egy csomó új képességet, a vele való felfedezés pedig sokkal izgalmasabb lesz, mint a korábbi részekben. Nem mellékesen az ígéretek szerint kellő jutalmazás is jár majd azért, ha nyitott szemmel járjuk az száz földeket, szóval érdemes lesz itt is minden apró kis zugba bekukucskálni.
Társaink a pajzsfalban
Korábban többször is felmerült pletykaként, hogy az esetleg coop játékmenettel bővülhet az új Assassin's Creed, amire a Unity óta nemigen volt példa. Nos, végül ki kell jelenteni, hogy ez alapvetően továbbra is egy single player játék, de bőséggel pakoltak bele kooperatív elemeket is. Ilyen lesz például a "custom raider" funkció, amelynek köszönhetően elkészíthetjük saját fosztogató viking harcosunkat, akit aztán online meg is oszthatunk. Az általunk kreált marcona viking eztán csatlakozhat más játékosok klánjához és seregéhez, illetve értelemszerűen mi is megerősíthetjük sorainkat a pajtások zsoldosaival. Izgalmas megoldásnak tűnik, kíváncsian várjuk a hozzá kapcsolódó részleteket.
Végezetül essen azért szó a jelenkori szálról is: továbbra is Layla lesz itt az általunk irányított karakter (igen, lehet majd irányítani, tehát konkrét jelenkori játékmenetre is számíthatunk), akinek érdekes fordulatot vett a sorsa az utolsó Odyssey DLC után, szóval érdekes lesz látni, merre is halad az ő története. Layla sztorijának továbbfűzése mellett pedig természetesen a távoli múltra is marad időnk, további részletek derülnek majd ki az első civilizációról, vagyis az isukról a Valhallának hála. Azt egyelőre még nem tudjuk, hogy erre egészen pontosan mikor kerül sor, de még idén megjelenik a játék PC-re (Uplay mellett kizárólag az Epic Games Store-ban), Google Stadiára, PlayStaiton 4-re, PlayStation 5-re, Xbox One-ra és Xbox Series X-re is, a negyedik számozott AC-hez hasonlóan tehát az új epizód is egyszerre két konzolgeneráción startolhat el.