A DLC-k koncepciója alapvetően nem ördögtől való ötlet, jó néhány példát láttunk már rá, hogy egy-egy jól irányzott letölthető csomag a megjelenés után még néhány óra minőségi szórakozást csapott az alapjátékhoz, sokszor új helyszínekkel, esetleg más szemszögből megmutatva az adott világot. Vannak azonban fejlesztők és kiadók, akik vagy egyszerű kapzsiságtól vezérelve, vagy abban az igyekezetükben, hogy felülmúlják a saját sztorijukat, elkövetnek egy komoly hibát.
Ez a baklövés pedig nem más, mint a történetük tényleges lezárását nem az alapjátékba, hanem egy olyan DLC-be tenni, amiért még többet kell fizetniük a játékosoknak. Mai toplistánkban tíz olyan játékot gyűjtöttünk össze, ahol az alkotók elkövették ezt a nem éppen felhasználóbarát megoldást, és jelentősen átírták a játékuk fináléját a kiegészítő pakkokban. És mivel a játékok és DLC-k lezárását tárgyaljuk ki, spoilerek állnak lejjebb mindegyik kiemelt játék kapcsán!
Dead Rising 4
Kezdjük is egy tankönyvi példával, amit a Capcom szolgáltatott a Dead Rising 4-ben. A zombis játéknak egy igazán katarktikus lezárást adtak, aminek a végén a sztori főszereplői egy helikopterhez sietnek, ami a közeledő élőholtak hordája elől menekítené el őket. A drámafaktor kimaxolása érdekében az írók úgy döntöttek, hogy az első rész visszatérő főszereplőjét, Frank Westet még pont eléri az egyik zombi és sikerül lerántania a biztonságot jelentő járműről.
A rajongóknak viszont nem sokáig kellett gyászolniuk a legendás fotóriportert, ugyanis a néhány hónappal később érkező DLC áthúzta a lezárás tragédiáját. A Frank Rising című csomag nyitójeleneteiben ugyanis megcsípi egy különleges darázs a halottnak hitt főszereplőt, akiből szuperzombi lesz, majd a kiegészítő folyamán akár teljes egészében ki is kúrálhatja magát a zombivírusból. Így a tragikus lezárásból simán lehet happy end, de csak ha hajlandó vagy kicsengetni a DLC árát.
The Callisto Protocol
Amikor Glen Schofield kiszállt a Call of Duty mókuskerekéből, hogy visszatérjen a sci-fi túlélőhorror műfajához, ahol már egyszer producerként nagyot alkotott a Dead Space-cel, mindenki kifejezetten izgatott volt. Nos, azt most már látjuk, hogy a Callisto Protocol nem lesz olyan sikersztori, mint az EA zászlaja alatt elkészült trilógia, ahogy sajnos az is kiderült, hogy az alkotók elkövettek egy nagyon hasonló hibát a Dead Space 3-hoz.
A Callisto Protocol végén úgy tűnt, hogy a főhősnek, Jacobnek befellegzett, ám a The Final Transmission DLC első perceiben úgy tűnik, mégis életben maradt, és van rá esély, hogy élve kijusson a Black Iron börtönből. Ha ez ismerős valahonnan, az nem a véletlen műve, ugyanis hasonlóan jártunk a Dead Space 3-mal és az Awakened DLC-vel. Ahogy anno Isaac esetében, a boldog lezárás itt is elmaradt, ugyanis a Final Transmission utolsó perceiben kiderül, hogy a DLC történéseit mind hallucinálta Jacob, miközben Dr. Mahler ideiglenesen életben tartotta, hogy a belé ültetett eszköz segítségével a külvilág tudtára adhassa, mi is történt a Black Iron börtönhajó fedélzetén. Ettől függetlenül mindketten ugyanúgy meghaltak, így aki szerencsés fordulatot várt a DLC-től, arra méretes csalódás várt, de valószínűleg az is kiakadt, aki szerint lusta az a történetbeli fordulat, ami a korábbi eseményeket áthelyezi egy álom kontextusába.
Fire Emblem Fates
Biztos, hogy sok, a listán szereplő játék kiadóját arcátlannak tartják a gamerek, amiért egy DLC-be tesznek fontos kanyarokat a történetben, de annyira vastag bőr kevés cég képletes arcán van, mint a Nintendóén. Ezt sokszor megmutatták már például az Amiibo-őrület csúcsán a kis műanyag figurák árcéduláival, de a Fire Emblem Fates kiadása kapcsán is tökéletesen látszott, mennyire gátlástalan árazási politikára is képesek a kiadónál.
A taktikai játéksorozat rajongóit ugyanis alaposan megnyúzták, ha az aktuális rész teljes sztoriját meg szerették volna ismerni. Ennek első lépése az volt, hogy a Pokémon sorozathoz képest az adott játékot két külön kiadásként adták ki, ám a Birthright és a Conquest verziók között sokkal jelentősebb volt a különbség, mint hogy néhány zsebszörnyet nem tudnak a vadonban elfogni a játékosok. Ehelyett a történet egyik fele tulajdonképpen kimaradt annak, aki nem vette meg mindkét változatot, de ez nem volt elég. Tizenkilencre lapot húzva az alkotók azt is bevállalták, hogy a sztorit a Revelations című DLC-ben kerekítik le igazán, amiért nem meglepő módon szintén kapott egy saját árcédulát.
Asura's Wrath
A fizetős lezárások egyik iskolapéldáját az animék világából sokat merítő Asura's Wrath szolgáltatja, aminek a letölthető tartalmai között kifejezetten az elkötelezett rajongóknak számító apróságok, például kivágott jelenetek vázlatos verziói is megtalálhatók voltak. Az viszont aligha tekinthető opcionálisnak, hogy egy erősen sztoriközpontú játék huszonkét fejezetéből négy csak akkor nyílik meg, ha a játék eredeti árán felül is hajlandóak vagyunk kinyitni a pénztárcánkat.
A legjobban viszont talán az fájhatott annak, aki hajlandó volt fizetni a DLC-kért, hogy csak félig kaphatott tényleges lezárást. Abból a szempontból kerek lett a prémium finálé, hogy Asura szembenézhetett a történet igazi főgonoszával, és a világ teremtőjének elpáholásával még a rég elveszett lányát is visszakapta hősünk. Az viszont már botrányos, hogy a True Ending címet viselő pakkban az írók megpróbáltak nyitva hagyni bizonyos kérdéseket, teljesen egyértelműen egy folytatás felé kacsintgatva, ami viszont soha nem készült el.
Assassin's Creed Revelations
Ha valakitől megkérdeznénk, mi volt (eddig) az Assassin's Creed sorozat csúscspontja, akkor valószínűleg sokan böknének az Ezio főszereplésével készült trilógiára, ami az Assassin's Creed II-ből, a Brotherhoodból, és a Revelationsből áll. De akármennyire is imádtuk a fiatal olasz nemesből tapasztalt asszaszin mesterré váló hős sztoriját, kis keserű ízt hagyott maga után az egyik DLC. A Revelations utolsó letölthető csomagja ugyanis visszanyúlt és átírta az egyik korábbi rész fináléját.
A játékosokat valószínűleg sokkolta, amikor a jelenkorban játszódó sztoriszálban az AC Brotherhood végén Desmond - elsősorban Juno késztetésére - leszúrja a modern asszaszin rend másik tagját, Lucyt. Ezt a fordulatot viszont csak egy fizetős DLC-ben magyaráztak meg, amit ráadásul nem is a Brotherhoodhoz kapcsolódik, hanem csak a trilógiát lezáró Revelations kiadása után osztott meg a játékosokkal a Ubisoft. A The Lost Archive címet viselő csomag rámutatott, hogy Lucy titokban az asszaszinok ellenségei, a templomosok oldalára állt át, így magyarázatot adva a korábbi csavarra, de csak akkor, ha nem próbáltad megspórolni a DLC árát.
A cikk még nem ért véget, lapozz a következő oldalra!