Már 12 éve menetel töretlenül a Minecraft, és lassan 10 év eltelt azóta, hogy a Mojang és a játék jogai a Microsoft tulajdonába kerültek. Miközben az alapjáték folyamatosan frissül, fejlődik, és továbbra sem lankad iránta a lelkesedés, a kiadó próbál új élményekkel előállni, adni valami mást, újszerűt a rajongóknak, és felkelteni azok érdeklődését, akik a kockák elemekre bontását vagy az alkotást annyira nem kedvelik.
Volt először a néhai Telltale-nél készült, a szükségesnél talán valamivel hosszabbra nyújtott Minecraft: Story Mode, a rövid életű Minecraft Earth, majd a Minecraft Dungeons, ami tökéletesen teljesítette feladatát: szórakoztató volt, minecraftos, és bevezetésként szolgált az izometrikus nézetű akció-szerepjátékok világába, szülők és gyerekek együtt bóklászhattak anélkül, hogy kemény kihívásokkal lettek volna kénytelenek szembenézni. Amíg a csimoták nem elég nagyok, hogy apa megmutassa nekik a Diablót, az élményből a Dungeonsszel kaphattak egy kis ízelítőt.
Hetekre vagyunk a következő spin-off, a Minecraft Legends megjelenésétől, de sokáig nem volt világos, pontosan milyen játék lesz ez, hogyan működik a játékmenet, hogyan néz ki egy PvP mérkőzés. A Microsoft egy egyórás, zártkörű prezentáció során igyekezett tisztázni a dolgokat, ennek tapasztalatait igyekszünk most átadni nektek.
Disznóember, medve nélkül
Az állítólag fordulatos és izgalmas történet szerint (Minecraftról beszélünk, nagy elvárásaink nincsenek) ezúttal a disznóemberek, avagy a portálon keresztül érkező piglinek a világuralomra törő rosszak, és mindenki más jó, például a zombik és a csontvázak is a barátaink - elvégre az ő világuk is fenyegetés alatt áll, ellenségem ellensége a barátom, tudjátok.
Tudatosan választották a készítők a Legends alcímet: a történet egy legenda, egy monda, a sztori nem a kánon része, csak egy azon mesék közül, amiket a falusiak mondanak el a gyermekeknek. A játékosok feladata megállítani a piglinek invázióját gólemek és mindenféle lények, egységek, istenszerű entitások által rájuk ruházott eszközök segítségével. Eleinte a játék sokat segít, aztán a világ szabadon bejárhatóvá válik, elrejtett dolgokat és hasznos cuccokat találhatunk, amik ideiglenes vagy állandó boostokat adnak, vagy például mountokat, melyekkel gyorsabban, dinamikusabban mozoghatunk, de alapvetően a gyűjtögetésen, az építkezésen és a harcon van a hangsúly. A földbe ásni, a terepet szétbontani nem lehet, és ugyan a kitermelt fák eltűnnek, ha a hegyből gyémántot szedünk ki, nem lesz ott a helyén egy lyuk.
Segíthetünk falusiaknak, megmentve őket a támadóktól, valamint újraépítve lerombolt otthonaikat - ezért cserébe hasznos nyersanyagokhoz juthatunk. Nem kell kockánként felhúznunk mindent, elég egy megfelelő építményt telepíteni, és ha az elkészült, a környékén minden automatikusan megjavul, de fontos, hogy bebiztosítsuk a falvakat a későbbi támadások ellen is - elvégre a disznók nem nyugszanak. Ha nem tudunk egy lávafolyamon átkelni, lehelyezhetünk hidat, de ez sem bonyolultabb feladat, mint bármely stratégiai játékban. Ahogy egyre több nyersanyagot tudunk kitermelni, úgy nyílnak meg újabb és újabb elemek, úgy szélesedik lehetőségeink tárháza. Bárhova építhetünk például egy olyan épületet, aminél újraéledhetünk, és ezt körbevonhatjuk tornyokkal, nehogy lerombolják, míg nem figyelünk.
A valós időben zajló küzdelmek során gólemeket és egyéb egységeket idézhetünk, akik mind másra jók - vagy ellenfelek, vagy épületek, építmények lerombolására, esetleg életerő újratöltésére használhatjuk őket. Mindig a főszereplőt irányítjuk, vele is harcolhatunk, miközben a többi egység őt kíséri, figyelik az utasításait, de parancsok hiányában automatikusan cselekednek. Toborozhatunk a környékről is társakat, a világ lakói készséggel segítenek, ahogy tudnak - a csontvázak például nyilazással.
A történet befejezése és az összes boss legyűrése után is visszatérhetünk, de eleve 18-25 óra lesz a kampány végére érni attól függően, mennyit kalandozunk, milyen ügyesen játszunk, milyen nehézséget választottunk. A sztorimód pályái véletlenszerűen generáltak, minden nekifutásnál új helyszínekre juthatunk. Havi kihívásokat is kínálnak majd a fejlesztők, amikért értékes jutalmak járnak, és sokféleképp kívánják támogatni a játékot megjelenés után.
Nem csak a disznóktól kell tartani
A PvP módban a játékosok két csapatot alkotnak, gyűjtögetéssel kezdenek, majd folyamatosan építkezhetnek, fejleszthetik építményeiket, hogy megvédjék bázisukat a támadóktól. A hangsúly a bázisvédelmen van, az elhalálozó játékosok 10 mp után visszatérhetnek az életbe. Az összegyűjtött nyersanyagok közös készletbe kerülnek, így míg valaki gyűjtöget, más építkezhet, megint más meg felfedezhet vagy támadhat. Falakat, tornyokat húzhatnak fel, majd ha úgy érzik, támadásba lendülhetnek. A fából készült falakat kövekre cserélhetik, egyre erősebb és hatékonyabb építményekkel állhatnak elő.
Ügyesen kell együttműködniük és taktikázniuk, a megfelelő időpontban támadniuk, de érdemes figyelniük arra is, hogy az ellenséges csapat tagjai ne surranjanak be a bázisra. 4v4-ben lehet játszani random játékosokkal is, mivel van matchmaking, de barátokkal akár 1v1-es csatákat is vívhatunk. Kommunikálni írásban nem lehet, csak előre beállított üzenetekkel. Egy-egy meccs nagyjából 20 percig tart, de elhúzódhat 40 percig is, ha két nagyon tehetséges csapat feszül egymásnak.
A Minecraft Legends április 18-án jelenik meg, magyar felirattal, PC-re, Xbox és PlayStation konzolokra, Nintendo Switchre, és az első naptól fogva elérhető lesz a Game Pass kínálatában. Már csak ez utóbbi miatt is érdemes adni neki egy esélyt, lehet, hogy ez lesz az a stratégiaijáték-élmény, amire régóta vágytál.