A „Develop" nevű honlap nemrég közreadott egy 25-ös listát, amelyben a játékipar legfontosabb szereplőit válogatták ki. Mi szigorítottuk a listát és további 5 főre szűkítettük: azokra, akik tényleg hatalmas befolyással lehetnek az iparra a jövőre nézve... Nem feltétlen olyanok mellett tettük le a voksunkat, akik a legtöbbet eladott játékokat készítették, inkább az volt a legfontosabb szempont, hogy mennyire képesek befolyásolni a piacot a jövőre nézve. Az eredeti cikket ITT olvashatjátok, a mi - közülük kiemelt - öt emberünket pedig alant... Természetesen a döntés erősen szubjektív: kíváncsian várjuk, hogy Ti kit választanátok helyettük, vagy mellettük - akár az eredeti 25-ös listán kívül is. A cikk végén pedig hozzáírtuk saját embereinket is, akik - szerintünk - kimaradtak a listából.
John Carmack (id Software)
Azt hiszem, nem kell bemutatnunk John Carmackot, a Doom és a Quake atyját. Carmack ugyan nem ontotta magából a játékokat, és a 2004-ben megjelent Doom 3 után érezhetően leállt, de már gőzerővel dolgozik a Tech 5-ön, amelynek első játéka, a RAGE rendkívül ígéretesnek tűnik. Carmack emellett nemcsak a játékok világára, hanem a PC-s technológia fejlődésére is hatalmas befolyással van, kíváncsian várjuk tehát, hogy az FPS-ek atyja mennyire képes majd a PC-s játékok visszaszorulását megfordítani - ha egyáltalán akarja...
Mark Rein (Epic Games)
A játékvilág leginkább nagyszájú - kicsit talán populista - figurájáról van szó, akinek mindig megvan a véleménye mindenről, és jó nagy hangon ki is nyilvánítja interjúiban. Azonban akár kedveljük Mark Reint, akár nem, az kétségtelen, hogy az Epic által fejlesztett Unreal Engine 3, illetve „édes gyermekei" a Gears of War és az Unreal Tournament 3-nak óriási jelentősége volt a piacra nézve - még akkor is, ha sokan az UT3-at nem tekintették igazán sikeresen. Rein cége, az Epic a jövőben is biztosan hatalmas súllyal nehezedik majd a játékvilágra...
Michael Morhaime (Blizzard)
Mike Morhaime nem az a figura, akit „sztárnak" neveznék... Nyugodt, csendes ember, nincsenek sztárallűrjei, és ő maga nem is producerként, vagy fejlesztőként dolgozik. Mégis, már tizenhat éve egy olyan céget irányít, amelyik a legbetonbiztosabb címeket dobja, melyekben sohasem csalódunk: Diablo, Starcraft, (World of) Warcraft. Egész egyszerűen szédítő, ha belegondoltok, hogy most már HAVONTA tízmillió játékos fizet a WoW-ért - és immár több mint három éve megy a bolt. Nem véletlen, hogy a Vivendi és az Activision egyesülésében a Blizzardot tekinthetjük a legértékesebb résznek: még az új cég nevében is az övék szerepel...
Hironobu Sakaguchi (Mistwalker)
A Final Fantasy játékok atyja egyértelműen az egyik leghíresebb játékproducer - még akkor is, ha Sakaguchi-szan jó hatalmasat bukott a Final Fantasy mozifilmmel: 120 milliót produkciós költséget „tapsolt el" Sakaguchi első és egyelőre utolsó animációs filmje. De hát a nagy bukás is jelentősen hat a piacra, nem igaz? ;) Iróniát félretéve: bár egyetértek a Developpal, hogy Sakaguchi-t felvette a listára, de azért azt hozzá kell tennem, hogy a Mistwalker cég iránti lelkesedésük szerintem kicsit még korai: a Blue Dragon és a Lost Odyssey nem akkora klasszikusok, amelyek lemosnák a Final Fantasy-kat. Abban viszont igaza van a Developnak, hogy az bizony nem kis bravúr, hogy ilyen gyorsan dobják egymás után a minőségi RPG-ket: már kettővel elkészültek, és akkor még hol van a rivális Final Fantasy XIII...
John Riccitiello (Electronic Arts)
John Riccitiellót nem tartom a játékvilág szempontjából a legszimpatikusabb figurának: részben az ő döntései alapján szűntek meg olyan független fejlesztő cégek, mint az Origin, a Bullfrog és a Westwood (és a lista korántsem teljes...) és állt át az EA igazi tömegtermelésre. Hogy miért található mégis az én ötös listámban is ez minden hájjal megkent politikusra hasonlító férfi? A nemrég CEO-ként ismét visszatért Riccitiello ugyanis elismerte, hogy hatalmasat tévedett (nemcsak a cég, hanem ő maga is) és többet nem piszkálnak hozzá az aranytojást tojó fejlesztő cégekhez (lásd: Maxis, illetve friss szerzeményük, a BioWare), hanem tisztelni fogják függetlenségüket. A még mindig tőkeerős, óriási EA ennek tükrében bizony nagyon erős „céghatalom" lehet majd az elkövetkezendő években...
TOP 5, akik kimaradtak!
Végül felsorolásszerűen fussunk végig azokon a hírességeken, akik kimaradtak a listából, de jelentős figurái a játékvilágnak és egész biztosan a jövőre nézve is fontos szerepük lehet. Elsőként Will Wright-ot érdemes megemlíteni, akit egyszerűen nem értem, hogy lehetett kihagynia a Developnak a 25-ös listából! A Sims mind a mai napig a világ egyik legjobban eladott játéksorozata és készül már a következő aduász, a Spore! Shigeru Miyamoto, a Nintendo elnöke, a Super Mario és Zelda játékok atyja a másik olyan figura, akit nagyon amatőr dolog volt kihagyni ebből a listából. Nem véletlenül ütötték lovaggá Franciaországban az Ordre des Arts et des Lettres kitüntetéssel! Nem mehetünk el a másik japán sztár producer, Hideo Kojima mellett sem: a Metal Gear Solid sorozat negyedik része minden bizonnyal az a PS3-as cím lesz, amelyik rendkívüli módon megerősíti a konzol pozícióját világszerte. Aztán ott van Peter Molyneux, aki 1989 óta a játékvilág legeredetibb címeit készíti és már alig várjuk a Fable 2-jét. Végül itt van Sid Meier is, aki ugyan kicsit „ráült" az olyan címeire, mint a Civilization és a Pirates! újabb feldolgozásai, de mi akkor is bízunk benne, hogy van még nagy játékötlet a tarsolyában.
Szerintetek ki maradt még ki?
Nincs más hátra, minthogy a kommentekben elolvassuk azokat a neveket, akik véleményetek szerintet kimaradt akár az én cikkemből, akár a Develop 25-ös listájából. Nyílván sok híres japán fejlesztő van még, akik talán megérdemelnék, hogy megemlítsük őket, de vajon tényleg személyesen is igazi befolyással bírhatnak a játékiparra? Várjuk (kulturált...) észrevételeiteket!