Meglehetősen kellemetlenül zárul a Rockstar Games számára a szeptember, ugyanis nemrég a stúdió következő nagy projektjéhez, a Grand Theft Auto VI-hoz kapcsolódó, a játék főszereplőit, helyszínét és új elemeit leleplező videók kerültek fel a világhálóra, méghozzá közel száz darab. A szivárgás hitelességét először a Bloombergnél dolgozó Jason Schreier, majd maga a Rockstar is megerősítette.
A Take-Two (a cég anyavállalata) részvényeit is megviselő szivárogtatás komoly következményekkel járhat a dolgozókra nézve és hátrább vethette volna a megjelenést is, noha a fejlesztőcsapat igyekezett mindenkit megnyugtatni, hogy hosszú távú hatásokkal nem számolnak és fennakadások sem várhatók. Csakhogy a munkamorál és a biztonságérzet is alaposan megszenvedte a dolgot, a tucatszámra érkező és a korai verzió alapján rögtön ítélő visszajelzésekről nem is beszélve, amik miatt a GTA közösségi oldalai védekezni kezdtek, a szakma meg összezárt. Az ügy súlyosságát mutatja, hogy már le is tartóztatták a kiszivárogtatással gyanúsított fiatalt, aki kapcsolatban állhatott egy Lapsus$ nevezetű hackercsoporttal, mely a Microsoftot, a Samsungot és az Nvidiát is támadta már.
Hogy miért olyan nagy baj az, ami történt, annak külön cikket és videót szenteltünk, amit nem csak az említett eset miatt érdemes figyelmesen elolvasni, hanem azért is, mert némi betekintést nyújthat abba, hogy az alább felsorolt szivárogtatások milyen komoly negatív következményekkel járhatnak. A GTA 6 kapcsán összeszedtünk tíz esetet az elmúlt húsz évből, amik különösen kellemetlenek voltak.
Half-Life 2 - a túlzásba vitt rajongás (2003)
2003-ban egy német hacker, bizonyos Axel Gembe behatolt a Valve belső hálózatába és ellopta a mára már kultikusnak számító Half-Life 2 forráskódját. Gembe bevallása szerint nem pénzéhségből, pusztán rajongásból tette, amit tett: a Half-Life volt a kedvence és minél előbb hozzá akart férni a folytatáshoz. Azt is elmondta, hogy nem ő töltötte fel a netre, hanem az, akivel megosztotta azt.
A dolgot észrevéve a vállalat kárelhárítási üzemmódba kapcsolt: több hónappal későbbre halasztotta a megjelenést, ami a becslések szerint 250 millió dollárjába fájt. Gembe feladta magát Newellnél, mert szeretett volna a Valve-nél dolgozni, a cég pedig az FBI segítségével próbálta kelepcébe csalni őt, de az akcióról tudomást szerző német rendőrség előbb lépett: 2004-ben letartóztatták és két év próbaidőre felfüggesztett börtönbüntetésre ítélték. A Half-Life 2 végül 2004 novemberében jelent meg.
StarCraft II - a korai befejezés (2010)
A Blizzard 2013 márciusában adta ki a Starcraft II trilógia második fejezetét, a zergekre fókuszáló Heart of the Swarmot, csakhogy a játék egy igencsak fontos részét már 2010 decemberében láthatták a türelmetlenebb rajongók. Azok pedig bőven voltak, mivel nem egy szimpla gameplay szivárgott ki, hanem a kampányt befejező videó - bár az animáció nem volt végleges, szájszinkron sem volt, és a felvétel tartalmazott néhány helykitöltő storyboardot is, ez mégis hatalmas spoilert jelentett a történet szempontjából.
A vállalat ügyvédei gyorsan reagáltak és a szerzői jogokra hivatkozva igyekeztek leszedetni minden oldalról az anyagot, amely egyébként tartalmazta annak a produkciós cégnek (The Third Floor) a vízjelét, amely többek között a Wings of Liberty átvezetőin is dolgozott. A Blizzard a korai leleplezés ellenére nem változtatta meg a Heart of the Swarm zárását.
Crysis 2 - kalózok martaléka (2011)
A Crytek sem úszta meg. Egy teljes hónappal a Crysis folytatásának megjelenése előtt majdnem a teljes verzió felkerült számos torrentoldalra (beleértve a többjátékos módot és az online hitelesítéshez szükséges mesterkulcsokat is). Bár a fellőtt béta-változat bugos volt, gyakran összeomlott, a DirectX 9-re korlátozódott és számos helykitöltőt/hiányzó textúrát tartalmazott, a mégis játszható volt az elejétől a végéig, így futótűzként terjedt a világhálón.
Noha a gyanú szerint a szivárgásért a Crytek vagy az EA egyik alkalmazottja felelt, és nem egy kalózcsapat, a stúdió mégis igyekezett kihangsúlyozni, hogy az illegális letöltések milyen súlyos károkat okoznak a dobozos PC-játékok piacának, a PC-s fejlesztők közösségének is. A PC Gamer akkori statisztikái szerint a Crysis 2 ennek ellenére 2011 legtöbbet lekalózkodott játéka lett, a bűnöst pedig sosem sikerült azonosítani.
Gears of War 3 - az Epic rémálma (2011)
Mielőtt a Fortnite megjelent és elkezdte nyomtatni a pénzt az Epic Gamesnek, a Gears of War volt az aktuális sláger, és nagy reményekkel várták a harmadik rész 2011-es megjelenését. Júliusban, alig néhány hónappal előtte azonban egy a teljes kampányt magába foglaló, befejezetlen build bukkant fel a torrentoldalakon, és vált letölthetővé - a spekulációk szerint a fejlesztőktől lophatták el az E3 során. A helyzetet súlyosbította, hogy a felkerült változat meglehetősen rossz képet festett a Gears of War 3 minőségéről, az Epic pedig kijelentette, hogy az nem a játék végső állapotát tükrözi.
Öröm az ürömben, hogy az egyik karakternek, Carmine-nak kétfajta befejezést is kidolgoztak egy jótékonysági kezdeményezés miatt: a fogyasztók pólóvásárlással szavazhattak, hogy éljen vagy haljon, a kampányból befolyt 150 ezer dollárt pedig a Child's Play szervezetnek adományozták.
A Walmart Canada-ügy (2018)
Szinte minden videojátékos expo előtt előfordul, hogy a partnerek véletlenül lelepleznek egyes meglepetéseket, manapság már kevés olyan bejelentés van, amiről semmit sem tudunk előre. A Walmart Canada azonban egy a sztratoszférából is látható bakit követett el a 2018-as E3 előtt, ugyanis nem egyetlen címről rántotta le a leplet, hanem rengetegről.
Az áruház számos termékhez töltött fel helykitöltő dobozképet, ennek "köszönhetően" a már ismertek mellett (mint például a The Last of Us 2, a The Division 2 és a Metroid Prime 4) olyan játékokról is tudomást szereztünk az esemény előtt, mint a Forza Horizon 4, a LEGO DC Supervillains, a Just Cause 4, a Gears of War 5 és a Rage 2. Sőt, akadnak olyan címek is a listában, amelyeket végül nem is az azévi E3-on, hanem később jelentettek be: a Borderlands 3-at 2019 áprilisában, az új Splinter Cell-t pedig végül 2021-ben. Ciki.
Lennél a GS közösség tagja? Gyere a GS Party/Chat Facebook csoportba, dobj fel témákat, dumálj régi és új GS írókkal, olvasókkal!
The Last of Us 2 - a Naughty Dog legrosszabb napja (2020)
A The Last of Us egy kultikus videojátékként él a játékosok emlékezetében, a folytatás viszont finoman szólva is megosztó, ez pedig már a megjelenés előtt elkezdődött. Amikor egy ismeretlen tettes 2020 májusában kiszivárogtatta a The Last of Us 2 cselekményének fontosabb részleteit videók kíséretében, köztük az egyik főszereplő borzalmas sorsát, az hatalmas csapás volt a Naughty Dog számára, alaposan megosztotta a rajongótábort és tönkretette a játék reklámkampányát is.
A stúdió alelnöke és a The Last of Us Part II kreatív rendezője őszintén beszélt arról, hogy ez volt életének legrosszabb napja, és nem csak neki (nemrég a GTA 6 miatt is kifejezte együttérzését). A gyűlölethullám végigsöpört a közösségi médiában, halálos fenyegetések és antiszemita megnyilvánulások érkeztek direktben a munkatársakhoz. Végül a játék megjelent 2020 júniusában, és a fejlesztők pozitív tesztekkel, valamint több milliós eladással vigasztalódhattak.
Capcom - zsarolókkal nem tárgyalunk (2020)
2020 novemberében egy hackercsoport, a Ragnar Locker zsarolóprogramot használva hozzáférést szerzett a Capcom belső fejlesztői szervereihez és több mint egy terabájtnyi adatot zsákmányolt a cégtől, köztük kiemelt játékok részleteit. De ami ennél is súlyosabb, hogy a becslések szerint nagyjából 390 ezerre tehető azon érintett ügyfelek, üzleti partnerek és egyéb külső felek száma, akiknek a személyes adatai a támadás során veszélybe kerülhettek (kártyaadatok nem, de nevek, email-címek, postacímek, telefonszámok igen).
A Ragnar Locker állítólag 11 millió dollárt követelt a vállalattól a hátrahagyott adatok titkosításának feloldásáért, de a Capcom nem fizetett. A csoport valóra váltotta a fenyegetését, hamarosan a játékosok különféle céges dokumentumokkal, különböző fejlesztői buildekkel és egyéb adatokkal találkozhattak a világhálón - így került ki például a Resident Evil Village félkész változata, valamint szereztünk tudomást többek között a Resident Evil 4 Remake-ről, a Dragon's Dogma 2-ről és a Street Fighter 6-ról is, amiket azóta bejelentett a Capcom.
GeForce Now - PC-re is jönnek PlayStation-játékok (2021)
A nyilvánosság előtt még le nem leplezett projekteket nem csupán a fejlesztőcsapat és a kiadó ismeri, de bizony a viszonteladók mellett egyéb szolgáltatások is, hogy felkészülhessenek rájuk. De minél többen tudnak valamiről, annál nagyobb az esélye, hogy az nem marad titok. Az egyik legmasszívabb példa erre az Nvidia GeForce Now nevű felhőalapú játékszolgáltatása. 2021 szeptemberében egy felhasználónak sikerült hozzáférnie a szolgáltatás adatbázisának rejtett részleteihez is, és rábukkant egy hatalmas listára a készülő játékokról, amelyek közül sokat még egyáltalán nem jelentettek be.
Ilyen volt a Kingdom Hearts IV, a Crysis 4, a Street Fighter 6 és egy rakás PlayStation-játék PC-s portja (amik közül a God of War már meg is jelent), és nyilván a behatoló nem tartotta magában a felfedezését. Az információk kikerülése több tucat céget érintett negatívan, így minden idők egyik legnagyobb hatású szivárogtatásának tartják.
A CD Projekt RED forráskódjai rossz kezekben (2021)
A Cyberpunk 2077 a megjelenéskor sokak számára okozott csalódást, ugyanakkor a CD Projekt RED folyamatos javításokkal és bővítésekkel egyre jobbá tette az akció-szerepjátékát. Csakhogy megtörtént az elképzelhetetlen, amikor kibertámadás érte a hálózatukat, és a hackerek megszerezték a Cyberpunk 2077, a Gwent, a The Witcher 3 és a The Witcher 3 felújított változatának forráskódját, valamint belsős dokumentumokat, fájlokat is.
A jelentések szerint a HelloKitty nevű hackercsoport állt az egész mögött, amely azzal fenyegette meg a stúdiót, hogy kompromittáló információkat árul el az újságíróknak és a forráskódokat eladja, ha a CDPR nem teljesíti a követeléseit, márpedig a cég nem volt hajlandó fizetni. A hackerek ezért aukcióra bocsátották az említett kódokat, és végül a dark weben találtak is rájuk vevőt. Fejlemény azóta nem történt. Hogy az ügy miért bír akkora jelentőséggel, azzal egy másik cikkben foglalkoztunk (de akár videó formájában is fogyaszthatjátok).
Assassin's Creed Mirage - a széria újabb leleplezett titka (2022)
Minden újságíró és tartalomgyártó aláír egy átmeneti titoktartási szerződést, amikor olyan címekről van tudomása, amiről a publikumnak még nincs - ezt az embargó lejárta szokta feloldani. Egy YouTuber, bizonyos Dan Allen azonban igyekezett kijátszani a rendszert azzal, hogy egy "The Real Insider" nevű Twitter-profil mögött, névtelenül leplezte le a Ubisoft Forward előtt a vállalat nagy bejelentéseit, így már az esemény előtt tisztában voltunk az Assassin's Creed Mirage, a Codename Jade, a Codename Red és a Codename Hexe fontosabb részleteivel. Allen terve akkor bukott meg, amikor véletlenül saját, fő profiljával válaszolt egy kérdésre a Twitteren, nem a kamufiókkal. A tweetet ugyan gyorsan törölte, de már késő volt, lelepleződött, és végül mindenkitől bocsánatot kért a szivárogtatás miatt - a Ubisoft ügyvédei azonban aligha fogják beérni ennyivel.
De a Ubisoftnak egyébként sem új, hogy idő előtt lelepleződnek az Assassin's Creed franchise részei. Egy NeoGaf-felhasználó beszámolója szerint az Assassin's Creed Unity-t egy repülőút során spoilerezte el egy Ubisoft-alkalmazott; a Redditen keringő információk szerint az Assassin's Creed IV: Black Flaget egy PowerPoint-prezentáción dolgozó fejlesztő buktatta le szintén egy repülőn; az Assassin's Creed Syndicate-et a Kotaku egyik forrása lőtte le teljesen; az Assassin's Creed Odyssey létére egy licencelt kulcstartónak köszönhetően derült fény a viszonteladók dolgozóinak jóvoltából.
Ti milyen emlékezetes szivárogtatásokkal bővítenétek még a listát?