Mivel a Steam sokáig gyakorlatilag egyeduralkodó volt a digitális disztribúciós platformok piacán, nem nagyon kötött bele senki a működésébe vagy az üzleti modelljébe (hiszen ők forradalmasították ezt a szegmenst), de ahogy elkezdtek megjelenni a vetélytársak, úgy indult be egyre inkább a diskurzus arról, hogy vajon a Valve szinte megkerülhetetlen platformja tényleg elnyom-e minden konkurenciát, illetve hogy valóban többet vesz-e el a fejlesztőktől, mint ami indokolt.
Több nagyobb kiadó keményen bele is állt a részesedés körüli vitába, viszont az egyik legfontosabb esemény a témával kapcsolatban, hogy a Wolfire Games stúdió pert is indított a Valve ellen, azzal a váddal, hogy az üzletszabályzatuk révén a fejlesztők kényszerülnek arra, hogy az 30%-os részesedéshez igazítsák az árakat minden platformon.
A bíróság most meghozta az első konkrét döntéseket az ügyben, azonban elutasította a Wolfire vádait, ugyanis a bíró meglátása szerint két ponton is elbukik: a stúdió egyik állítása szerint a Steam üzletként, launcherként és közösségi platformként is közel monopol helyzetben van és ez kényszeríti a felhasználókat arra, hogy az ő üzletfelületüket választják. A bíróság szerint ez nem állja meg a helyét, mert arra a feltételezésre épül, hogy a Steam platform és az üzlet egy és ugyanaz a termék. Egészen pontosan arról van szó, hogy ugye Steamen valóban csak steames kulcssal aktiválhatunk játékot, de ilyen kulcsot nem csak a Steam digitális üzletfelületén szerezhetünk, következésképpen ez a kényszer nem áll fenn.
A második állításuk szerint a Valve a piaci helyzetét arra használja, hogy egy túlzó, 30%-os részesedést követeljen minden eladásból, ami egy valódi piaci versenyhelyzetben nem lenne fenntartható, de a bíró ezt a vádat is elutasította azzal az érveléssel, hogy a Steam már az elindulása óta ennyit kér a fejlesztőktől, pedig a fennállása során több olyan üzlet is létrejött, majd megszűnt, ami alacsonyabb részesedéssel működött. Ebben az esetben egyébként precedensként a Sommers vs. Apple perre hivatkoztak, ahol a tech céget szintén azzal vádolták meg, hogy az iTunes 99 centes árai nem versenyképesek, a bíróság pedig a mostanihoz hasonló álláspontra jutott.
Összességében a bíróság kijelentette, hogy a Wolfire Games nem tudta meggyőzően megindokolni azt, hogy a Steam rossz hatással lenne a piaci versenyre, ugyanakkor nincs még vége a pernek, ugyanis ha a stúdió a következő 30 napban képes újragondolni az érvelését, akkor ismét megvizsgálják az ügyet.
Nem könnyű ítéletet hozni ebben a kérdésben, mert tény, hogy hiába dobálóznak gyakran azzal, hogy a Steam monopólium, ez pusztán jogi szempontból valóban nem állja meg a helyét. Ugyanakkor az is igaz, hogy ha az ember megnézi az adatokat, nagyon nehéz labdába rúgnia egy olyan üzletfelületnek, ami nem Steam kulcsokat árul, hiszen 30% ide vagy oda, a platform elképesztő méretű felhasználóbázisáról érthetően kevés fejlesztő akarna lemondani.
Ti mit gondoltok? Lehet még valaha igazi vetélytársa a Steamnek?