Nem feltétlenül kizárólag azok a legjobb játékok, amelyekkel több tíz, vagy több száz órákat lehet eltölteni, születtek olyan zseniális alkotások is szép számmal, amelyek végigjátszására nem kell több időt szánni egy délutánnál. Bizonyára veletek is megesett már, hogy nem volt kedvetek belevágni egy hosszabb kalandba, de közben mégis úgy éreztétek, hogy elfoglalnátok magatokat egy ütős játékkal. Nos, itt jönnek képbe azok az alkotások, amelyek rövidségük dacára is emlékezetes élményt tudnak nyújtani.
Lajstromunkban tíz olyan alkotást gyűjtöttünk össze - klasszikusokat és kevésbé ismert címeket egyaránt -, amelyek teljes végigjátszása legfeljebb néhány órát igényel, és ennélfogva bármelyikük tökéletes választás lenne arra, hogy átvészeljünk velük egy esős délutánt vagy egy unalmasabb napot.
The Stanley Parable
A listát egy klasszikussal nyitjuk, amit minden videojáték-rajongónak csak ajánlani tudunk. A Galactic Cafe 2013-ban megjelent belső nézetes sétaszimulátora egy irodába helyezi a főszereplőt, Stanley-t, akivel több módon is felfedezhetjük a meglepően nagy játékvilágot. A játék egyedi varázsa azonban mégsem ebben, hanem a narrációban rejlik, ugyanis Kevan Brighting karaktere közvetlenül reagál Stanley cselekvéseire, igyekszik a döntéseket befolyásolni, de attól sem riad vissza, hogy egy-egy csípős megjegyzést tegyen, vagy megtörje a negyedik falat. A The Stanley Parable több különböző befejezést kapott, de a játékot így is teljesen fel lehet fedezni néhány óra alatt. Aki maximalista, annak viszont meg kell küzdenie az egyik achievementért, ugyanis azt akkor kapjuk meg, ha két indítás között eltelik 5 év (vagy átállítjuk a gép óráját). A játék egyébként nemrégiben kapott felújított verziót - a bővített Ultra Deluxe kiadás már konzolokon is elérhető.
Gorogoa
Kevésbé ismert alkotás a Buried Signal 2017-es kalandja, a Gorogoa, ami igazán egyedi stílusban keveri egy világ felfedezését különböző érdekes feladványok megoldásával. A játékot Jason Roberts illusztrálta, az alkotás számos díjat, köztük egy 2018-as BAFTA Games Awards elismerést is bezsebelt. A történet magával ragadó, a fejtörők kellő kihívást nyújtanak, a kézzel rajzolt látványvilághoz pedig remekül illeszkedik az aláfestő zene is. Legfeljebb másfél-két óra alatt a történet végére lehet érni, érdemes rászánni az időt.
Bastion
Akit megfogott a Hades világa és stílusa, előtte vagy azóta jó eséllyel találkozott a Supergiant Games első játékával, a Bastionnal is. A 2011-ben megjelent akció-RPG egyik legnagyobb erőssége a különleges történet, illetve a The Stanley Parable-lel párhuzamosan az egyedi történetmesélés. A Logan Cunningham által életre keltett Rucks narrálja kalandunkat, ami 40 különböző helyszínen zajlik a szürreális katasztrófa sújtotta Calamity-ben. A kézzel rajzolt játékvilághoz Darren Korb, a Supermassive zeneszerzőjének dallamai párosulnak. A teljes történet felgöngyölítése nagyjából 5-6 órát tesz ki, de a New Game Plus és az összes titok feloldása miatt érdemes több időt is eltölteni a Bastionnel. Érdekesség, hogy a Bastion és a Stanley Parable narrátora egyaránt együtt dolgoztak a Valve-vel egyedi Dota 2 narrációs csomagok készítésén.
The Artful Escape
A Beethoven and Dinosaur indie csapat tavalyi alkotásában nemcsak hangsúlyos szerepe van a zenének, hanem a pszichedelikus művészet egyenesen a The Artful Escape színes világának esszenciája. A feltörekvő zenész Francis Vendetti elméjében játszódó kaland nehezen magyarázható és különleges - a mozgással és a zenével dimenziókon át utazhatunk és fedezhetünk fel vibráló helyszíneket. A muzsika mellett a szinkron is kiváló, hiszen olyan nagyszerű színészek vettek részt a produkcióban, mint Caroline Kinley, Lena Headey, Mark Strong, Carl Weathers, Jason Schwartzman és Michael Johnston. Egy szürke délutánt garantáltan színesebbé tesz a The Artful Escape 4-5 órás, elvont és egyben szórakoztató története.
Hotline Miami
Az előző játékhoz hasonlóan a 2012-es Hotline Miami világára is ráhúzható a pszichedelikus jelző, azzal a különbséggel, hogy a pörgős zene mellett a brutalitásé a főszerep. Az alternatív, 1989-es Miamiban játszódó történetben egy antihőst irányítva kell leszámolnunk a város alvilági figuráival és a hozzájuk hű emberekkel. A játékmenet egyszerű, de kellő kihívást is nyújt, nagyjából 5 óra alatt a sztori végére lehet érni. Aztán lehet folytatni a Hotline Miami 2-vel, ami már egy hosszabb történetet dolgoz fel, még több őrült akcióval.
Videótesztek, magyarázók, érdekességek, beszélgetések, livestreamek, végigjátszások, magyar feliratos előzetesek.
Florence
Az ultra erőszakos pörgés után váltsunk egy nyugodtabb játékra. Az Annapurna Interactive 2018-ban kiadott alkotása gyakorlatilag egy interaktív novella, amiben a főszereplő Florence Yeoh életébe kapunk betekintést. Megismerjük egy fiatal lány első szerelmét, a változó érzelmeit és ehhez kapcsolódóan megtapasztaljuk a világának alakulását is. A többszörös díjnyertes alkotás végigjátszása legfeljebb háromnegyed óra - bőven megéri rászánni az időt, ha egy laza kikapcsolódásra vágyunk.
Journey
Nem maradhat le a listánkról a thatgamecompany remekműve, a 2012-es Journey, amelyben egy ősi, rejtélyes világot fedezhetünk fel. A Journey interaktív, számos titkot rejtő helyszíneit akár egy társsal online is felfedezhetjük, a zene pedig nagyszerűen teszi teljessé az egyedülálló kalandot. A játék több díjat, közte egy BAFTA elismerést is bezsebelt, a muzsika pedig Grammy-jelölést is kapott.
Carrion
A legtöbb játék esetében megszokott, hogy a főhőseinkkel sorban gyűrjük le az ellenségeket. A Phobia Game Studio csapata viszont fordított egyet a formulán, és megszületett a Carrion, amely horrortörténetében a játékos alakítja a szörnyeteget. A platformerben nemcsak megijesztjük, hanem gondolkodás nélkül el is pusztítjuk az embereket különböző véres és brutális módszerekkel. A sztorinak nincs sok mondanivalója, de nem is ez a lényeg, hanem a 4-5 órás önfeledt szórakozás ebben a sajátos atmoszférában.
Flower
A Carrionhoz képest jelentősen nyugodtabb és kellemesebb világ a Floweré, amely a thatgamecompany 2009-es rövid kalandjátéka. A Flowerben összesen hét pályán terelünk virágokat a szél irányításával. Az egyes helyszínek nemcsak látványosak, hanem nyugodtan, a játékos saját tempójában felfedezhetőek és bejárhatóak a virágszirmok által. A Flower kellemes, néhány órás élményt nyújt azoknak, akik tényleg csak kikapcsolni szeretnének egy játékkal.
Portal
Zárjuk a listát egy olyan klasszikussal, amit egyetlen videojáték-rajongónak sem lenne szabad kihagynia. A Valve 2007-ben debütált remekműve a rejtélyes Aperture Science laboratóriumaiban játszódik, főhősünkkel egy portálokat nyitó eszközzel kell csavaros fejtörőket megoldanunk. A legfeljebb 3-4 órás történetben a feladványok és a diskurzusok is kiválóak, nem csoda, hogy GLaDOS karaktere ikonikussá vált, és nemcsak a 2011-es folytatásban találkozhattunk vele ismét, hanem a Dota 2-ben is visszatért narrátorként.
Nektek melyik a kedvenc rövid játékotok? Írjátok meg kommentben, milyen címekkel bővítenétek még a listát.