2018 játékipari meglepetéseit már összegyűjtöttük nektek, most azonban itt az idő, hogy jöjjön az év jóval szomorúbb aspektusa is, összeszedtük az idei legnagyobb csalódásokat.
A Fallout 76 maga az apokalipszis
A keményvonalas Fallout-rajongók már a Fallout 76 első előzetese láttán is csak vakargatták a fejüket, de azért sokan bíztak mégis abban, hogy a Bethesda csak érti a dolgát, és működni fog ez az egész valódi NPC-k és klasszikus narratíva nélkül is. Arra viszont valószínűleg nagyon kevesen számítottak, hogy végül egy ilyen produktumot kapunk meg. És most nem is a koncepcióról van szó, van, akinek bejött, és csapatban kalandozva elvan azóta is a posztapokaliptikus játszótéren. De a minőség más kérdés. Megszokhattuk, hogy a Bethesda Game Studios játékai nem menteseket a bugoktól, ám még a cégen belüli átlagot is magasan sikerül túlszárnyalnia a játéknak, amelyben valósággal hemzsegtek a hibák. Ezt persze megfejelte a kaotikus perk-rendszer, illetve pár műfajidegen játékmechanikai döntés, ráadásul a közismert nejlontáskás botrány (magyarul, hogy a méregdrága gyűjtői kiadásba nem az előre ígért minőségű táska került), valamint egy nagyon kellemetlen adatszivárogtatási baki is tetézte a baj. Jelen állapotában is tartogat ugyan nyomokban Fallout-elemeket a játék, de ezek feltárásához nagyon meg kell kapargatni a felszínt. Nem csoda hát, hogy a legtöbben hatalmasat csalódtak a Fallout 76-ban.
A Radical Heights vitte magával az egész Boss Key Productionst
Cliff Bleszinski fejlesztőcsapatának azért már jó ideje függőben volt a sorsa, idén májusban viszont végleg vége lett a dalnak, bezárt a Boss Key Productions. Itt a Radical Heights tényleg csak az utolsó szeg volt a koporsóban, előtte már megágyazott ennek a döntésnek például a LawBreakers is, de kegyelemdöfést mindenképp a '80-as évek hangulatát idéző battle royale játék vitte be. Radical Heightsnak egyébként sikerült olyan remek húzásokat is meglépni, mint mikor például a 15 dollárba kerülő Founder's Pack által nyújtott 10%-os játékbéli pénzbónuszt egyszerűen törölték arra hivatkozva, hogy így bizony túlzottan pay-to-win a móka. Talán jobb lett volna ezt azelőtt kitalálni, hogy egy csomóan megvették a csomagot. De ennél persze sokkal komolyabb gondok is akadtak a Radical Heightsszal. Kár a Boss Key Productionsért, voltak még náluk azért csőben játéktervek. Egy olyan őrületet is tető alá akartak például hozni, amiben szamurájok és zombik harcoltak volna sárkányháton. Na, ezért is csalódottak lehetünk többek között.
A Darksiders III jó eséllyel földbe állította a szériát
Nagy reményekkel indítjuk el azokat a játékokat, amelyeket rajongók készítenek rajongóknak. Pontosan ilyen a Darksiders harmadik része is, amelyen főként olyan szakemberek dolgoztak, akiknek az első két epizódot is köszönhettük hosszú évekkel ezelőtt. Az idei gamescomon mi is nagyon jót beszélgettünk a srácokkal, látszott, hogy imádják a játékukat és tényleg szívüket és lelküket is belepakolták. No, már ott gyanakodhattunk volna, hogy a szép szavak és pár videó mellett arra már nem kaptunk lehetőséget, hogy ténylegesen ki is próbáljuk a játékot. A Darksiders III pedig időközben megérkezett és finoman szólva sem voltunk elmosva tőle. Sajnos ez nem egyedi jelenség, sokan csalódottságuknak adtak hangot. A sokszor esetlen irányítás, a rengeteg technikai baki és a rosszul, feleslegesen átemelt Dark Souls-elemek játékóráról játékórára rombolták az élmény. Különösen a nyílt világú, szerepjátékos elemeket bevezető második rész után hatalmas visszalépés ez, a Darksiders III esetleges bukása pedig valószínűleg garantálja, hogy a negyedik lovas történetét már sosem fogjuk megismerni.
Lehúzta a rolót a Telltale
Nem is sejtettük, hogy ekkora a baj a Telltale háza táján, a semmiből jött a megdöbbentő hír szeptember végén, amely szerint a dolgozók nagy részét elbocsátották, minden projekt leállt. Végül legalább a The Walking Dead utolsó évadát sikerült megmenteni, de így is hatalmas űrt hagyott maga után a stúdió. Tény, hogy az utolsó címeiknél már ingadozott a minőség, illetve kezdett már elfáradni a látszólagos döntési lehetőségek sorozatára épülő játékmenet, de az vitathatatlan, hogy meghatározó képviselői voltak a kalandjátékok műfajának. Nekünk nagyon hiányozni fognak, annak viszont örülünk, hogy sok egykori Telltale dolgozó időközben talált már magának új munkahelyet, a The Walking Dead: The Final Season írója például a Spider-Mant is készítő Insomniac Gameshez igazolt.
Negyedik rész helyett bejelentették a Diablo: Immortalt
Kicsit csalóka a listánk utolsó szereplője, mivel aki kicsit is figyelt, az pontosan tudta, hogy az idei Blizzconon nem lesz nagyszabású diablós bejelentés, tehát teljesen felesleges egy számozott negyedik részben bízni, a döbbenet mégis határtalan volt, mikor végül a mobilos Diablo: Immortalt leplezték le a színpadon. Tisztán lehetett látni a közönség arcán a meglepetést és a zavarodottságot, sok mindenre számítottak, még akár egy animációs sorozatra is, de egy mobilos spin-off még távolról sem fordult meg a fejükben. Az persze a jövő zenéje lesz, hogy mennyire jó játék az Immortal (a helyszíni beszámolók alapján egyébként nagyon), de az biztos, hogy a Blizzardnak sikerült rengeteg rajongót elszomorítania, ezért ennek a bejelentésnek is fel kellett kerülnie 2018 nagy csalódásai közé.
Rajtatok a sor, lent a kommentek között meséljétek el, hogy számotokra mi volt a 2018-as év legnagyobb csalódása, legyen szó akar egy megjelenésről akár csupán egy kiábrándító bejelentésről vagy épp egy stúdió bezárásáról.