Cikkünk eredetileg 2021. január 19-én jelent meg, de mostanában annyi új Star Wars játékot várhatnak a rajongók, hogy úgy éreztük, érdemes feleleveníteni a témát.
Legfrissebb és legfájóbb emlékként sokak számára azon Star Wars játékok törlései élnek, melyek a Lucasfilm felvásárlása után végezték a kukában. Miután a Disney megszerezte a céget, gyakorlatilag lenullázták annak videojátékokért felelős részlegét, a LucasArtsot, az épp fejlesztés alatt álló projekteket pedig kivétel nélkül törölték. Ennek az volt az oka, hogy a Disney egy új, egységes kánont akart építeni, amelyben minden Star Wars film, könyv, sorozat, képregény és videojáték is egyetlen nagyon kontinuitásban kap helyet, ebbe a koncepcióba pedig nem illeszkedtek a régi, valljuk be eléggé zavaros kánon darabjai.
A Star Wars játékadaptációk készítésére kizárólagos megbízást adtak az Electronic Artsnak, de az elmúlt években az EA bizony nem szállította olyan ütemben a Csillagok háborúja címeket, mint azt vártuk volna. Több izgalmasnak tűnő projektet töröltek ők is, és bár a legutóbbi két játék, a Star Wars Jedi: Fallen Order és a Star Wars: Squadrons kifejezetten jól sikerült, a Lucasfilm mégis úgy érezte, ennél többre van szükség.
Óta még inkább felpörögtek az események, hiszen jelenleg már bármely stúdió dolgozhat Star Wars játékokon, és bizony dolgoznak is. Az EA leszállította időközben a Star Wars Jedi: Survivort, júniusban végre tényleg megjelenik a Star Wars: Hunters, érkezik augusztusban a Star Wars Outlaws, a távolabbi jövőben pedig a harmadik Star Wars Jedi rész, egy stratégiai Star Wars játék, vagy épp a Quantic Dream által fejlesztett Star Wars Eclipse.
Eztán sem maradunk tehát Star Wars játékok nélkül, sőt a Lucasfilm érezhetően magasabb fordulatszámra kapcsolt, mi viszont most azon Csillagok háborúja címeket gyűjtöttük össze, melyekkel sajnos már sosem fogunk játszani. Következzen tehát jó pár olyan Star Wars játék, ami végül nem valósult meg, pedig mi nagyon szívesen kipróbáltuk volna.
Star Wars: Knights of the Old Republic 3
A PC-re és Xbox 360-ra tervezett Star Wars: Knights of the Old Republic 3 fejlesztése anno egészen jól haladt. John Strafford dizájner szerint megírták a történetet, megtervezték a játék világának legtöbb elemét, sok küldetés, karakter és játékbéli tárgy is készen volt már. A LucasArts viszont ekkor egy elég kemény időszakon ment át, a nélkülözhetetlen anyagi sikert pedig immár egy MMO kiadásában látták. Így történt az, hogy a BioWare-t, egészen pontosan a frissen alapított austini csapatot végül a 2008-ban bejelentett, és 2011 végén megjelent Star Wars: The Old Republic fejlesztésére állították rá.
Sajnos már sosem derül ki, tényleg az MMO-s vonal felé fordulás lett-e a pénzügyileg jó döntés, vagy megérte volna trilógiává bővíteni inkább a Star Wars: Knights of the Old Republic szériát, de az kétségtelen, hogy a második játék történetét megíró Chris Avellone szerint a fejlesztők végig trilógiában gondolkodtak, és nagyon szerették volna megcsinálni a harmadik epizódot is. A harmadik részben ősi sith nagyurakkal tervezték összereszteni a játékost, akinek Revan régi útját kellett volna ismét bejárnia. Avellone szerint a szóban forgó ősi sithek sokkal, de sokkal félelmetesebbek és hatalmasabbak voltak, mint a megjelent két epizódban bemutatott Darthok, szóval tényleg grandiózusnak ígérkező összecsapásokról maradtunk így le.
Star Wars: Imperial Commando
A 2005-ös Star Wars: Republic Commando folytatását, az Imperial Commandót már azelőtt elkezdték tervezni, hogy felkerült volna a boltok polcaira az első rész. Míg a 2005-ös FPS játék a klónkatonák Delta Squad nevezetű osztagára koncentrált, a második rész immár a Birodalom korszakában kapott volna helyet. A játékhoz mindössze vázlatrajzok készültek, a tervekről a 2008-ban megjelent Rogue Leaders: The Story of LucasArts könyv számolt be először hivatalos forrásként. 2014-ben a LucasArts egyik fejlesztője, Brett Douville elmondta, hogy az Imperial Commando csak a csapat egyik ötlete volt az esetleges folytatásra: elgondolkodtak egy Star Wars: Rebel Commando című megoldáson is, ebben a játékban az első részben megismert RC-1207-es klónkatona, Sev történetét akarták tovább szőni.
A LucasArts már az Republic Commando eladási előrejelzéseiből látta, hogy nem fog nagyot szólni bevételek terén a játék (bár a rajongók körében ma is kultikus státusznak örvend), így végül letettek a folytatás ötletéről.
Star Wars Battlefront III
Még mielőtt az EA 2017-ben rebootolta volna a Star Wars Battlefront sorozatot, a LucasArts tervezett egy harmadik epizódot is hozzá A Star Wars Battlefront III fejlesztésével a Free Radical csapatát bízták meg, viszont a gárda utolsó játéka, a 2008-as Haze annyira pocsékul sikerült, hogy végül inkább megvonták tőlük a bizalmat. A Free Radical egyébként nem húzta sokáig, 2009-ben beolvadtak a Crytekbe, azóta Crytek UK néven folytatják a munkát. Ők dolgoztak a Crysis 2 és a Crysis 3 többjátékos módjain, illetve nekik köszönhettük a 2014-es Warface Xbox 360-as átiratát is.
A Star Wars Battlefront III fejlesztése 2006-ban indult el, és 2008-ban kellett volna elkészülni a játéknak. Bár hivatalosan sosem jelentették be a harmadik részt, a Free Radical és a LucasArts között létrejött megállapodásról tudni lehetett. A játék a tervek szerint jóval ambiciózusabb lett volna az első két résznél méreteit, és a használt technológiát tekintve is. 2007-ben még a negyedik epizód elkészítéséről is szerződés született, végül azonban semmi sem lett az egészből.
Star Wars: Dark Squadron
A Star Wars: Dark Squadron nagyjából az lett volna a Rogue Squadron sorozatnak, mint ami a Star Wars: TIE Fighter lett az X-Wing szériának: ezúttal a Galaktikus Birodalom vadászpilótáinak szerepköre hárult volna a játékosra. Ennek az irányvonalnak a nyomai egyébként már a Star Wars: Rogue Squadron II: Rogue Leaderben felfedezhetőek voltak, hiszen ott kaptunk két bónusz küldetést, melyek a yavini csata alternatív kimenetelével foglalkoztak: itt Darth Vader sikeresen megakadályozta azt, hogy a Lázadók elpusztítsák az első Halálcsillagot.
A Dark Squadront a Factor 5 fejlesztette volna (nekik köszönhettük a három megjelent Rogue Squadron játékot és a Battle for Naboo spin-offot is), de a LucasArts fejesei végül egy másik projektet szántak nekik. A Star Wars: Dark Squadron elkaszálása után egy Chewbacca-játék fejlesztését bízták rájuk, végül azonban a vuki főhőssel operáló, kronológiailag a harmadik mozifilm, A sithek bosszúja utánra belőtt Star Wars játék is a kukában végezte.
Star Wars: Attack Squadrons
A Star Wars: Attack Squadrons egy igazán egyedi cím a listánkon, ugyanis egy böngészőkben futtatható Csillagok háborúja játékról van szó. 2014-ben több hónapos bétatesztig is eljutott a vadászgépes játék, amelyben tizenhat pilóta kergethette volna egymást olyan klasszikus Star Wars helyszíneken, mint például a második Halálcsillag vagy az Endor. Így legalább páran kipróbálhatták az Attack Squadronst, ami végül nem fért bele a Disney terveibe.
A Unity motort használó játékon egyébként az Area 52 Games mellett épp a Disney Interactive dolgozott. Az első teaser trailer 2013 decemberében mutatták be, a zárt bétateszt 2014 januárjában indult, a törlésről pedig ugyanezen év májusában érkeztek meg a hírek. Hivatalos indoklásként mindösszesen annyit kaptunk, hogy az Attack Squadrons helyett inkább más Star Wars játékokra szeretnének koncentrálni.
Battle Of The Sith Lords
Kétségtelenül az előbb Damage kódnéven, majd Maul munkacím alatt készülő Battle of the Sith Lords az egyik olyan Star Wars videojáték, amiért a legjobban fáj a szívünk. A Red Fly Studio által fejlesztett (nekik köszönhettük a Star Wars: The Force Unleashed Wii-s portját), PC-re, Xbox 360-ra, PlayStation 3-ra és Wii U-ra tervezett, és végül 2011 júniusában elkaszált játékban ugyanis maga Darth Maul felett vehettük volna át az irányítást. A fejlesztők eredtileg semmit sem tudtak a játék történetéről, úgy kezdtek el dolgozni rajta, hogy minden bizonnyal Maul eredettörténetét kell majd elmesélniük, a kaland pedig ott érhet majd véget, mikor Maul életét veszti a Baljós árnyakban.
A LucasArts illetékesei aztán elárulták nekik, hogy korántsem erről van szó, Darth Maul visszatérését tervezik, a sith ugyanis túlélte azt, hogy Obi-Wan Kenobi nemes egyszerűséggel kettévágta őt. Ennél többet viszont nem kötöttek az orrukra, nem tudtak arról, hogy a Star Wars: The Clone Wars animációs sorozatban végül hogyan fog Maul ténylegesen visszatérni, félig-meddig még mindig a sötétben tapogatózva kellett folytatniuk a fejlesztést. Egy akcióközpontú, ugyanakkor lopakodással megspékelt játékot terveztek összerakni.
Pontosan nem lehet tudni, végül mi miatt törölték a projektet, de a fejlesztők szerint a Disney keze volt a dologban, a nagy felvásárlást követően a Battle Of The Sith Lordsnak sem maradt hely az új kánonban.
Később maga George Lucas mesélt arról, hogyan képzelte el a játék sztoriját: Darth Maul mellé a Legacy képregényekben megismert Darth Talont akarta megtenni társnak. Mivel Darth Talon mintegy 170 évvel Maul után élt, némi trükközésre volt szükség: Lucas felvetette, hogy az eredeti Maul helyett használhatnának egy klónt, vagy akár a sith egy leszármazottját is. A történet szerint Maul és Talon együttes erővel vette volna fel a harcot Darth Krayt és annak sith serege ellen, győzelmük után vissza akarták állítani a "kettő szabályát", vagyis azt a rendszert, miszerint egyszerre csak egy sith nagyúr és egy tanítvány létezhet.
A Red Fly Studio egyébként még 2015-ben is azt tervezte, hogy valamilyen formában feltámasztja a kukázott játékot, de ez nyilván nem ilyen egyszerű. Kitalálták, hogy összehoznak egy játszható demót, és ezzel majd lenyűgözik a Star Wars útját azóta videojátékos fronton egyengető EA-t. Nagyon úgy tűnik, hogy ez nem jött össze.
Star Wars: Episode VII: Shadows of the Sith
Volt idő, mikor a Lucasfilmnél úgy gondolták, hogy nem filmes formában, hanem inkább videojátékként kellene folytatni a Skywalker sagát. A Star Wars: Episode VII: Shadows of the Sith lehetett volna az a játék, ami elvégzi ezt a nem mindennapi feladatot. Először 2004-ben hallottunk az ötletről, ami végül nem hagyta el a tervezőasztalt. A Shadows of the Sith koncepciója az volt, hogy a játék összeköti a hatodik részt, A Jedi visszatért az Expanded Universe-zel, vagyis az immár Legendáknak számító Star Wars regényekkel.
Nem tudni végül miért dobták az ötletet, de annyi kiderült, hogy a játékban új, korábban sosem látott erőképességeket is be szerettek volna vezetni, illetve az elkaszált projekt bizonyos részleteit később beépítették a Star Wars: The Force Unleashed videojátékba. A külső nézetes Shadows of the Sith az eredeti tervek szerint Ben Skywalkert, Luke és Mara Jade fiát tette meg főhősének, a főellenség pedig nem más lett volna, mint Jace Solo, Han és Leia sötét oldalra tévedt gyermeke.
Star Wars: Jedi Knight III: Brink of Darkness
Kyle Katarn történetét eredetileg a Star Wars: Jedi Knight III: Brink of Darkness videojátékban akarta lezárni a LucasArts, ez a Star Wars: Jedi Knight II: Jedi Outcast folytatása lett volna. Végül azonban a Jaden Korrt a főszerepbe állító Star Wars: Jedi Knight: Jedi Academy megjelenése után úgy döntöttek, nem folytatják a szériát. A törölt harmadik rész logóját a 2008-ban kiadott Rogue Leaders: The Story of LucasArts kötetben nézhettük meg először, korábban még arról sem tudtunk, hogy egyáltalán valaha tervben volt a játék.
Sajnos magáról a Star Wars: Jedi Knight III: Brink of Darkness történetéről gyakorlatilag semmit sem tudunk, így akik Kyle Katarn sztorijának méltó befejezését várták, sosem kaphatták meg azt, amire vágytak.
A cikk még nem ért véget, a második oldalon folytatódik a törölt Star Wars játékok listája!