Júniusban volt 18 éve, hogy az Apple 2005-ös WWDC konferenciáján leleplezték az eredetileg Macintoshra szánt Unity játékmotort, amely mindenekelőtt a fejlesztés demokratizálását tűzte ki céljául, egy kifejezetten könnyen kezelhető eszköztárat adva a célközönség kezébe. A barátságos filozófia az évek során egy mindent lefedő, rendkívül sikeres cross-platform megoldássá tette a technológiát, ami nem csak a magányos játékkovácsok és a független csapatok körében népszerű.
Ezért is váltott ki széles körű felháborodást a motort kezelő Unity Technologies múlt heti bejelentése, mely szerint a cég 2024 januárjától jelentős anyagi terhet róna a legsikeresebb projektekre, egy bizonyos letöltési szám felett extra díjat szedve be a készítőktől minden egyes értékesítés után. A játékosok ellenszenvét már az EA korábbi fejeseként is kiváltó John Riccitiello vezette vállalat ezzel óriási haragot zúdított magára, amely halálos fenyegetésekben csúcsosodott ki.
Cikkünk írásakor ott tart az ügy, hogy a Unity Technologies egy erősen defenzív Twitter-posztban közölte, hogy a következő napok során átgondolja az állítólag még a cégen belül is hevesen vitatott stratégiát. A tét nem kevesebb, mint számos kiváló Unity-alapú játék megmaradása, akadnak ugyanis olyan fejlesztők, akik nem tudnák megfizetni az új sarcot, és inkább elérhetetlenné teszik a műveiket, ha valóban életbe lépnek az új feltételek. Amíg a végső döntésre várunk, összeszedtünk 10 remek címet annak érzékeltetésére, mennyi kincs mögött is dolgozik a veszélybe került motor.
Cult of the Lamb
Kezdjük is rögtön a Massive Monster tavaly megjelent zseniális rougelike-jával, amelyben egy sátánista szektát kell létrehoznunk egy halálból visszatért áldozati bárányt terelgetve. A Devolver Digital által kiadott Cult of the Lamb fejlesztői egyértelművé tették, hogy még most vegyük meg a mókát, a Unity-t érintő változtatás miatt ugyanis január 1-jén törölni fogják. Hogy a szándék mennyire komoly, az nagyban függ Riccitielloék által lebegtetett módosításoktól is, de mi nagyon szomorúak lennénk, ha le kéne mondanunk erről a címről.
Pillars of Eternity-széria
Az elmúlt hetekben mindenhonnan az a Baldur's Gate 3 folyik, amely sikerrel vitte tovább az ezredfordulón megjelent Baldur's Gate II örökségét, aki viszont az eredeti hangulathoz közelebb álló alkotást keres, azt a Pillars of Eternity széria szolgálja ki. A Star Wars: KotOR 2-t és a Fallout: New Vegast is elkövető Obsidian Entertainment műhelyéből kigördült RPG mindkét epizódja tőről metszett, izometrikus szerepjáték-élményt kínál a régi Baldur's Gate-ek, az Icewind Dale és a Planescape: Torment receptje alapján, a boldog békeidőket idéző látvány mögött pedig a Unity dübörög.
Cuphead
A 2002-es Sven Bømwøllen, a Happy Tree Friends animációs sorozat és a 2017-es Cuphead ugyan merőben más-más szórakoztatást kínálnak, az viszont mindegyikben közös, hogy a gyerekeknek szóló, meseszerű látványviláguk ellenére nagyon is felnőttes témákat rejtenek. A Cuphead esetében ez azt jelenti, hogy a 30-as évek rajzfilmjeinek stílusát idéző dizájn mögött a valaha volt egyik legkeményebb játékélmény vár az óvatlan gamerekre, amellyel még a sokat látott veteránok is vért izzadnak. A Studio MDHR munkája tankönyvi példa is lehetne a Unity sokoldalúságára, az összhatást tekintve nem csoda, hogy már több mint 5 millióan fizettek a kínzásért.
Hearthstone
A Blizzard nevét ugyan elsősorban a Warcraft-, a Diablo- és a StarCraft-sorozatokkal azonosítjuk, az Activision zászlaja alatt hajózó stúdió azonban az ingyenesen hozzáférhető gyűjtögetős kártyajátékkal, a Hearthstone-nal is szép sikereket ért el. A 2014-ben debütált alkotás a szintén Blizzard-termék Overwatchcsal egyetemben az es-portban is közkedvelt látványossággá nőtte ki magát, s habár a legjobb évei már mögötte vannak, ma is népes a rajongótábora, a Warcraft-univerzumból merítő paklijait pedig a Unity motor fogja össze.
Escape from Tarkov
Napjaink meghatározó játékipari trendjeinek egyike, hogy bizonyos címeket félkész állapotban tesznek elérhetővé a fejlesztők, így az adott móka akár éveken át is termelheti a bevételt anélkül, hogy hivatalos megjelenési dátumot kapna. Ezen produkciók közé tartozik a Battlestate Games által kalapált Escape From Tarkov, ami Oroszország képzeletbeli Norvinszk-régiójába kalauzolja a többjátékos taktikai lövöldék szerelmeseit. A 2017 óta hozzáférhető játék grafikája a Call of Duty- vagy a Battlefield-szintű címekkel ugyan nem veszi fel a versenyt, a Unity-mezőnyben viszont kifejezetten ütősnek számít.
Disco Elysium
Minden okunk megvolt rá, hogy a 2019-es Disco Elysiumra rányomtuk a "Kihagyhatatlan" plecsnit, az észt Studio ZA/UM remekműve ugyanis az első pillanatban berántja az arra fogékony gamereket a minőségi dialógusaival, míg a remek történet, a valós súllyal bíró döntési lehetőségek és a főhősünk nagy fokú személyre szabhatósága gondoskodnak róla, hogy később se akarjuk letenni. A jellegzetes élményben nagy szerepe van az összetéveszthetetlen látványvilágnak, amit a Unity segítségével alkottak meg a méltatlanul hányattatott utóéletű játék készítői.
Ori-sorozat
A botrányba került játékmotor pályafutása során számos fejlesztő bizonyította, hogy habár a Unity technológiája nem versenghet az Unreal Engine-szerű nagyágyúkkal, a megfelelő kezekben ebből a motorból is gyönyörű dolgokat lehet kihozni. Ennek az egyik legjobb példája a 2015-ös Ori and the Blind Forest és a 2020-as folytatása, az Ori and the Will of the Whisps is, amelyek nemcsak a szépségükkel, de a megható történetükkel is elkápráztattak minket, nem is beszélve a metroidvaniák sorát gyarapító, lendületes játékmenetükről.
Cities: Skylines-sorozat
Vitathatatlan, hogy a városmenedzserek alapjait Will Wrighték fektették le az 1989-ben elindult SimCity-sorozattal, a Colossal Order által összehozott Cities Skylines azonban minden korábbinál messzebbre tolta a műfaj határait, ügyesen betöltve az időközben csúnyán félresiklott előd által hagyott űrt. Nem is véletlen, hogy míg az Electronic Arts által birtokolt SimCity franchise körül már 10 éve síri csend honol, a lelkes közösség által is bővítgetett Cities: Skylines október 24-én kapja meg a folytatását, továbbra is a Unity Engine tolmácsolásában, ami egy egész metropoliszt is életre kelt nekünk, ha éppen arra van szükség.
Valheim
Valószínűleg nem sokan szavaztak volna arra, hogy a piacnak szüksége van még egy túlélős-craftelős többjátékos címre, de az Iron Gate Studio bátorsága meghozta a gyümölcsét, a korai hozzáférésben megjelent Valheim ugyanis már az első hónapban elérte az 5 millió vásárlót, a SteamDB statisztikái alapján pedig két évvel később is 13 ezren gyűrik a Steamen. A vikinges kalandot tartalmakban és lehetőségekben gazdag játékmenet jellemzi, a skandináv hangulatot pedig a Unity szállítja.
Subnautica-széria
Akinek nem kenyere a többjátékos túlélősdi, az a Subnautica-sorozattal is belecsobbanhat a műfajba, amely magányos farkasoknak kínál egy meglehetősen egyedi, víz alatt játszódó élményt. Teljesen mindegy, hogy a 2018-as első részt, vagy a 2021-ben kiadott folytatást (Subnautica: Below Zero) választod, egész biztosan élvezni fogod az idegen bolygók óceánjainak felfedezését, közben pedig ne felejts el rácsodálkozni, hogy milyen szép akváriumokat kerekítettek a készítők a Unityvel.
A sort pedig még nyugodtan folytathatnánk, hiszen a Unitynek a teljesség igénye nélkül olyan további gyöngyszemeket köszönhetünk, mint az Outer Wilds, az Overcooked-széria, a Hollow Knight, az Untitled Goose Game vagy az Among Us. A kérdés most az, hogy vajon mit tartogat a játékmotor jövője, de remélhetőleg a következő napok során a Unity Technologies egy olyan ajánlatot tesz le az asztalra, ami nem ér fel egy újabb arculcsapással a fejlesztői közösség számára.