Egy ideje gyakorlatilag biztosra vehettük, hogy készül a következő generációs Xbox és PlayStation, abban pedig biztosak lehetünk, hogy sem a Sony, sem a Microsoft nem szeretné, hogy a gépe komoly lemaradásban legyen a teljesítmény tekintetében (a felhő alapú szolgáltatások mellett persze). Miután néhány alapvető információt a tegnap esti sajtókonferenciáján a Microsoft is elárult a készülő Xbox Scarlettről, ezeket már lehetőségünk van összehasonlítani a PlayStation 5-ön dolgozó Mark Cerny által áprilisban közzétett hivatalos infókkal.
Ha a nagyon rövid verzióra vagytok kíváncsiak, első ránézésre elég hasonlónak tűnik a két konzol, igaz a Sony és a Microsoft sem fogalmazott igazán pontosan azzal kapcsolatban, milyen technológiát fognak alkalmazni. Mindketten az AMD-vel közösen építenek egyedi CPU és GPU-megoldásokat, így egy az egyben nem tudjuk megfeleltetni a konzolokba kerülő alkatrészeket a vásárlók által beszerezhető PC-s AMD termékekkel, hiába azoknak egy oldalági fejlesztéséről van szó.
De hogy ezt a gyakorlatban is megnézzük, kezdjük a processzorral: a Microsoft elmondása szerint egy Zen 2-alapú AMD CPU-t használnak majd, míg Cerny azt nyilatkozta, hogy egy harmadik generációs Ryzen ketyeg majd a PS5-ben. Ez a jelenlegi információink alapján ugyanazt a technológiát fedi le, hiszen a Computexen leleplezett 3000-es szériájú Ryzenek mind a Zen 2-es architektúrát használják, így nem tudjuk, hogy melyik gépnél lesz az előny ezen a téren.
Hasonló a helyzet a videokártya terén is: a PS5-ben egy Radeon Navi kártya alapján készített alkatrész kap majd helyet, míg az új Xboxban a Radeon RDNA alapján készülő GPU készíti nekünk a képkockákat. Mivel nem tudjuk, hogy a Sony melyik Navi-generációt használja majd, még nem tudjuk megmondani, melyik konzolnál lehet az előny, ugyanis az idén nyáron megjelenő Radeon 5000-es széria (ezt hívják az AMD-nél Navi 10-nek) még vegyesen használja a korábbi GCN és az új RDNA-technológiát, az utóbbira teljesen csak a jövőre érkező Navi 20-szal állnak majd át.
Itt talán technológiai előnyben lehet az új Xbox, ha a PS a Navi 10-es modellek egyikét használja fel és a Microsoft egy, már teljesen az RDNA-n alapuló kártyát választ, de ez egyelőre nem tűnik túl valószínűnek. A kártyák teljesítményéről annyit viszont tudunk, hogy mindkettő támogatja a ray-tracing valamilyen formáját, képes lesz játékok 4K-s futtatására (az Xbox esetén kiemelték, hogy natívan), akár 120 fps-es játékra, és (valószínűleg ez inkább az előre renderelt médiatartalmakra vonatkozik) 8K-s képi jel kiadására is.
Tudjuk továbbá, hogy mindkét konzolban SSD háttértár kap majd helyet a gyorsabb töltési idők érdekében, illetve mindkettő képes lesz bizonyos szintű visszafelé kompatibilitásra. Igaz a PlayStation 5 esetében csak az előző generáció címeit vehetjük újra elő (beleértve a PSVR-os élményeket), a Scarlett esetében pedig mindegyik Xbox játékai közül választhatunk, viszont a 360-as és az eredeti Xbox felhozatalából csak azokat, amik bekerültek az erre szolgáló emulációs programba.
Van továbbá néhány részlet, amit csak az egyik konzol kapcsán ismerünk: míg a Scarlett kapcsán fejben elraktározhatjuk a 2020 év végi megjelenést, a PlayStation esetében ezt még nem ismerjük, illetve a memória kapcsán tudtuk meg, hogy az új Xbox GDDR6-os RAM-ot használ, erről pedig nem mesélt Mark Cerny az április PS5-ös interjújában, a 3D-s hang támogatásáról igen, míg ezt a Microsoft még nem erősítette meg.
Ti mit reméltek még a következő konzolgenerációtól?