Hirdetés

A GeForce RTX 3000-es VGA-k tényleg lenyomják az új konzolgenerációt?

|

Hihetetlenül erősek az új GeForce grafikus kártyák, számokban mindenképpen nyernek, de a hamarosan érkező játékkonzolokat nem fenyegeti a PC gaming. Mutatjuk, miért.

Hirdetés

Ünnepi hónap az idei szeptember a Glorious PC Master Race követőinek: bemutatták a legújabb Nvidia Geforce RTX 3000-es videokártyákat, amelyek hihetetlen gyorsulást hoznak elődeikhez képest, ezáltal a gaming PC-k teljesítménye is egy hatalmasat léphet előre. De ez nem minden, ami miatt izgatott lehet egy gamer 2020 végéhez közeledve: a Playstation 5 és az Xbox Series X is bekerülhet a karácsonyfa alá. Ez a verseny máris olaj a konzol vs. PC csata tűzére, mi pedig nem próbáljuk meg eloltani, de segítünk tisztábban látni, hideg fejjel végiggondolni az eseményeket és az előttünk álló, izgalmas hónapokat.

Hirdetés

Számok bűvöletében

A PC gaming vs. játékkonzolok vallási vitájának egyik első állomása a számokkal való dobálózás: a konzolosok a TFLOPS-okkal, a speciális hardveres megoldásokkal kérkednek, a PC-sek pedig összeadják a CPU, a GPU és minden más chip számítási teljesítményét (vagy nem) és ezzel vágnak vissza.

Ez mind nagyon szép, csak éppen semmire sem jó.

Merthogy a TFLOPS mérése nem teljesen univerzális - nincsen olyan, egyetemes megállapodás, hogy miszerint kell ezt a számítási teljesítményt meghatározni. A hardverek felépítése, az utasításkészlet-archtektúra és egy csomó minden teljesen eltérő, így a TFLOPS mérését is úgy végzik el a különböző cégek, hogy az számukra előnyös legyen. A tranzisztorszám sem jelent túlzottan sokat és - ahogy azt mindjárt leírjuk - az sem elég, ha csak egy komponens erős az adott gépben, a többi elem sem foghatja vissza azt.

A Csodálatos PC-k világa

Kezdjük mindjárt azzal, hogy óriási gratulációt érdemel az Nvidia az RTX 3000-es széria miatt. A 499 dolláros kártyájuk, az RTX 3070 a 2 éves csúcsmodellt, az RTX 2080 Ti-t lehagyja féláron, az aktuális csúcsmodell, az RTX 3090 pedig megállíthatatlan szörnyeteg és

páros lábbal rúgja rá az ajtót a 8K-gamingre.

Egyébként a 3080 sem marad szégyenben a legújabb tesztek szerint, ha már itt tartunk. Persze nem teljesen önzetlen az Nvidiától, hogy a várakozásoknál jelentősen erősebb kártyákkal jelentkezett. A VGA-eladások nem álltak túl jól, az AMD megkaparintotta a két főkonzolt és a mobilok is egyre nagyobb szeletet harapnak ki a gaming tortából.

A jéghideg valóság azonban az, hogy hiába sokkolóan erős már a 499 dolláros RTX 3070 is, önmagában ettől a kártyától még nem kapod meg a 4K@60 fps gaming élményt. Ahhoz, hogy ez valóban így legyen, a többi komponensnek kellően erősnek kell lennie ahhoz, hogy ezt a szörnyeteget kiszolgálja. 6-8 magos, fejlett CPU, 16-32 GB DDR4-3200 RAM, 512-1024 GB NVMe PCIe 3.0/4.0 x4 SSD, fejlett alaplap és combos tápegység is szükséges az élményhez.

Ha 3-5 éves konfigurációba pakolod bele az új RTX-et, a felét sem kapod a beígért teljesítménynek. Ide már a Ryzen 1. generáció és a 4-6000-es Core i CPU-k sem elegendők, ahogy a SATA SSD sem. Ha pedig bővítened kell, az könnyedén alaplapcserével jár, a végén pedig több százezer forint lesz a számla végösszege.

De egy pillanatra tekintsünk el a komponensek árától: még mindig össze kell szerelned a komponenseket, telepíteni a Windowst, drivereket, játékokat beszerezned stb. Ja és el is felejtettük a kijelzőt: 1080p-s, 60 Hz-es monitorra abszolút overkill egy ilyen gép: 240 Hz-es monitor, vagy 4K-s, G-Sync/FreeSync kijelző fog kelleni (de legalábbis a modern 4K-s tévédre kell majd valahogy rákapcsolni a PC-det a látvány érdekében).

Minden gamer kényelmes

Milyen ígérettel csábít a két új konzol? A kényelemmel és egyszerűséggel: megveszed, hazaviszed, kicsomagolod, kicsit gyönyörködsz benne, majd bekapcsolod, végignyargalsz a beállításokon és már játszol is. Tény, hogy a PC jobb számítási eredményeket fog felmutatni, tény, hogy RTX 3090-nel a 8K-gaming sem elérhetetlen, de a PC helyét sem szabad elfelejteni a játékfejlesztők és kiadók rangsorában.

A legtöbb játékot konzolokra optimalizálják,

és ezt bizony a PC-sek a multiplatformos címeknél rendre megtapasztalják. Ma már nem túl drága a PS4-nél vagy Xbox One-nál erősebb gamer PC-t összepakolni, ám sok fejlesztő nem bajlódik az extra optimalizálással, a nagyobb textúrákkal, részletesebb objektumokkal és speciális effektekkel - PC-n a gyorsabb képkockaismétlésnek és egérrel a pontos célzásnak örülhetsz - a látvány nem lesz szebb. Ez egészen biztosan a következő konzolgenerációval sem változik meg, ahogy az sem, hogy konzolokon nagy eséllyel érsz majd el sok-sok exkluzív címet - ahogy ezt a PS5-nél már biztosra is veheted. Bár szerencsére a Sony az utóbbi időben egyre többet ad a PC-s játékosoknak is, szóval ez az érv fél lábon áll csak meg, jórészt időbeli előnyről beszélhetünk. 

Szép, erős és univerzális egy modern gaming PC, de meg kell érte dolgoznod, a hardver ára garantáltan magasabb lesz, mint egy konzolénak és csak reménykedhetsz benne, hogy a fejlesztők veszik majd a fáradtságot és a konzolokénál szebb, jobb effekteket, textúrákat építenek be a PC-s verzióba. 

Néhány szó a PC-védelmében

Ha PC gamer vagy és idáig jutottál a cikkben, garantáltan forr már az agyvized, anyukámat emlegeted, de ha lehiggadsz, remélhetőleg belátod, nem teljesen alaptalan a fenti okfejtés. A konzol kényelmes, azonnali játékélményt nyújt, az újgenerációs konzolokkal pedig remélhetőleg tényleg korrekt és látványos teljesítményt remélhetünk.

Ha olyan PC-d van, amiben elegendő a VGA kártyát egy RTX 3070/3080-ra cserélni, mindenképpen azt javasoljuk, ragaszkodj ehhez a platformhoz, hiszen egész jó áron meg fogod úszni a saját géped "generációváltását". Ha azonban az alapoktól kell új gépet építened ehhez, jobb, ha végigmantrázod a PC előnyeit a konzolokkal szemben, hogy szentesítsd a kb. 2×-es árat. Miután jó magam is a PC-s gamerek táborába tartozom (de van Nintendóm és PS4-em is), álmomból felkeltve is tudom az alapvető érveket: nem csak játék- hanem munkaállomás, egy PC-t összeszerelni és először elindítani egy utánozhatatlan élmény, a játékok olcsóbbak, több a legális ingyenes lehetőség vagy nagyon pénztárcabarát akció, és még sorolhatnánk a végtelenségig. 

A lényeg tehát nem az, hogy a PC veri-e a konzolokat, évek óta nincs egyetemes válasz erre a kérdésre ugyanis, és feltehetően most sem lesz. Nagyobb az átjárás, több a lehetőség, és remélhetőleg csodás játékokat kapunk majd PC-s játékosként is, ha a fejlesztők nem mondanak le rólunk a mobilpiac felé kacsintgatva. Persze az már egy egészen más történet...

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)