Tegnap éjjel végre szÃnt vallott a Rockstar Niko Bellic oly régóta várt kalandjaival. A játékot a Take-Five nevű pesti szórakozóhelyen, egy Amex-Tec-Microsoft közös buli keretében tekinthettük meg, ahol dögös cicababák táncoltak és a rendezÅ‘k a sok kirakott GTA poszter és igencsak alulöltözött leánykák, illetve a játék trailerei révén igyekeztek maximálisan átadni a játék hangulatát. Persze mi igazából arra voltunk kÃváncsiak, hogy, hogy a Grand Theft Auto IV képes-e megfelelni azoknak a hihetetlen elvárásoknak, amelyeket a Rockstar elé támasztottunk. Az internetes sajtó szinte mindenhol „tökéletes tÃzzel" jutalmazta a játékot (még a szigorúságáról ismert GameSpot is), ezért szinte égtem a vágytól, hogy végre megtudjam, megérdemelt-e a dicséret özön.
„Welcome to America!"
Niko Bellic, a játék szerb fÅ‘hÅ‘se nem éppen elegánsan érkezik meg Liberty City-be: egy koszos kereskedelmi hajó fedélzetérÅ‘l száll le a város kikötÅ‘jébe. HÅ‘sünk katona volt, megjárta a boszniai háború poklát és most az unokatestvére, Roman Bellic hÃvószavára hagyta el hazáját és jött el az „a beteljesült álmok hazájába." Niko persze hamar ráébred, hogy Liberty City valósága korántsem az a tejjel-mézzel folyó Kánaán, mint amilyennek nagyszájú és mindent megszépÃtÅ‘ rokona beállÃtotta. A „palota" valójában egy koszos, ócska kéró, a luxusprostituáltak és drága sportkocsik pedig úgyszintén hiányoznak a Roman által ecsetelt repertoárból. Nikónak hamar rá kell ébrednie: mint mindig, most is mindent neki kell saját erÅ‘bÅ‘l, a nulláról indulva megszereznie.
A nagyváros forgatagában
Amikor Nikóval végre belevetjük magunkat Liberty City élÅ‘, lélegzÅ‘ forgatagába, eleinte nehezen tudjuk levenni a szemünket a minket körülvevÅ‘ világról. Mivel nem túl nÃvós (bár még nem a legszegényebb) negyedbÅ‘l indulunk, az utcákon bűnözÅ‘ket, drogdealereket, hajléktalanokat, prostikat, rendÅ‘röket, illetve egyszerű civileket láthatunk, amint élik mindennapi életüket. Az egyik sarkon három termetes feka beszélget egymással (méghozzá értelmes, folyamatos párbeszédet hallhatunk!) és ha beléjük ütközünk, akkor durván elküldenek melegebb éghajlatra. No de GTA-val játszunk, ezért gyorsan megejtjük elsÅ‘ autólopásunkat: Niko betöri az üveget és a kocsiba beülve, a gyújtással bűvészkedve elköti a járgányt. Irány az autóút! Hopp: egy rosszul bevett kanyar, már el is csaptunk valakit. No igen: a GTA IV-ben az autók vezetése sokkal realisztikusabb, ezért külön örültem a GT5-ben vett „leckéimnek". Sokan „rossznak" is találták az irányÃtást, de a realizmushoz bizony hozzátartozik a komplexebb autóvezetési szimuláció is. Én miután beletanultam, nagyon élvezem, és sokkal jobban bejön, mint a régi árkádos furikázás.
„Ice cold" gyilkos?
Még sokáig ecsetelhetném a játék részletességét, illetve a város polgárainak megdöbbentÅ‘en realisztikus viselkedését, de - aki tudja - az inkább tapasztalja ki saját maga. Ahogy a Liberty City csodálatából felocsúdva az elsÅ‘ küldetésekbe belevetjük magunkat, úgy válik egyre inkább világossá, hogy a sztorin mekkora erÅ‘feszÃtéssel dolgozott a Rockstar. Maga Niko sokkal inkább kidolgozott, emberibb, érdekesebb karakter, mint a korábbi GTA részek hÅ‘sei. Bár kegyetlen, „ice cold" gyilkos (ahogy az egyik NPC hÃvja), de korábbi élete miatt lelkiismeret furdalása van és nem szÃvesen veti bele magát az újabb öldöklésbe. Eleinte pusztán a körülmények kényszerÃtÅ‘ hatására cselekszik, aztán késÅ‘bb már nincs megállás... Ahogy Liberty City alvilágába belemerül, úgy találkozik különbözÅ‘ szÃnes karakterekkel: idegesÃtÅ‘en erÅ‘szakos orosz bűnözÅ‘kkel, füvezgetÅ‘ raszta fekete gangsztákkal, idegbeteg maffiafÅ‘nökökkel, egy saját magát a „város megmentÅ‘jének" tituláló ex-gangsztával és sok más alakkal, akik csak bábúnak használják Nikót. HÅ‘sünknek persze ez koránt sincs Ãnyére és gyakran saját döntéseket hozhatunk: eldönthetjük, hogy megkÃméljük a háztetÅ‘rÅ‘l lógó célpontunk életet, egy másik alkalommal pedig közvetlen közelrÅ‘l fejbe lÅ‘hetjük régi fÅ‘nökünket. A sztori messze az egyik legjobb, mint amit bármelyik másik játékban láthattam (igen: beleértve még a Mafiát is...).
PS3, vagy Xbox 360, ez itt a kérdés...
A forgalmazó jóvoltából egy PS3-as és egy Xbox 360-as GTA IV verziót is kaptam, Ãgy össze tudtam hasonlÃtani a bennük rejlÅ‘ különbségeket. Igazából csak egészen minimális differenciákról beszélhetünk, de a PS3 elÅ‘nyére szól, hogy az anti-aliasingnak köszönhetÅ‘en kevésbé „fűrészfogas", és egy hangyányit élesebb a kép, viszont Xbox 360-on egy egész picit élénkebbek a szÃnek. PS3-on installáláskor 5 percet várni kell, viszont játék közben kevesebbet töltöget. Az Xbox 360 tulajoknak sem kell azért aggódniuk: nem kell sokat körmöt rágni a töltögetés miatt, a különbség itt is minimális. AlapvetÅ‘en egyik verzió sem „jobb", vagy „rosszabb", talán egyedül az Xbox 360 only DLC tartalmak döntik valamelyest az Microsoft oldalára a serpenyÅ‘t - már akinek ez számÃt persze.
„Tényleg tÃzes?"
Ezt kérdeztek tÅ‘lem sokan tegnap este és bizony azt kell mondanom: a játék maximálisan megérte a várakozást. Bár apró hibákat találunk benne (a fedezékbe vonulós lövöldözés picit lehetne precÃzebb, illetve az ellenséges MI is nagy ritkán furán viselkedik), de ezek mind-mind eltörpülnek a töménytelen innováció és élvezet mellett, amelyet ez a mestermunka okoz. Ha tÃzes skálán osztályoznék, én is 10/10-et adnék, de mivel nálunk a százalék dÃvik, ezért a nüasznyi kis problémák miatt maradjunk a 98%-ban. :)
Adios...
Videó a buliról:
"Első benyomások" videó a játékról:
GameStar