Vajon mikor ismeri majd el az Electronic Arts, hogy a Ghost Games nem tud igazán jó versenyjátékot készíteni? Az utóbbi évek Need for Speedjei ugyan nem voltak katasztrofálisak, de nem is tudtak megfelelni az elvárásoknak; az állandó online kapcsolat szükségessége (ami a Paybacknél hál' isten nem lesz), a bután viselkedő MI kivette az élvezetet a Rivalsből és a tavalyi rebootból is - hogy mást ne említsek. Egy év kihagyás után idén jön a Payback, ami megint egyfajta újrapozícionálása a Need for Speed sorozatnak, de valószínűleg egy újabb szünet következik - talán hosszabb, mint a mostani.
A Ghost abszolút rá akart menni a filmszerű élményre, amivel önmagában nem lenne baj, sőt szívesen látnánk egy autós akciójátékot, aminek jó a története, és egyúttal a játékmenete is (közel) kifogástalan. A sztori egyelőre nem tűnik a világ legkreatívabban megírt cselekményének, egy háromfős csapat tagjaival kell mindenféle feladatokat végrehajtanunk, hogy adósságot törlesszünk, hírnevet szerezzünk, satöbbi. A gamescomon összesen öt feladatot próbáltunk ki, melyből kettő egy-egy sztoriküldetés volt, kettő további egy-egy verseny, az ötödik pedig egy rendőri üldözés.
Haladjunk sorban, kezdve a játék magját adó kampány misszióival. Az EA üzleti részének nyitott területén, ahol rögzíteni is lehetett a játékmenetet (mi több, rögzítettük is, ezt hamarosan láthatjátok), az E3-on is látott kamionból autót lopós küldetést lehetett végigjátszani, és ezen is érezhető volt, hogy mindennek megvan a sorrendje. Mikor például üldöztem a teherautót, hiába száguldottam 140 mérföld per órával, hiába nitróztam, mindig gyorsabb volt, amíg el nem jött az a pont, amikor utol kellett érnem, és akkor valahogyan hirtelen lelassított. Nem éreztem magam az események résztvevőjének, csak egy filmet láttam, miközben szorítottam a ravaszt, meg néha pöcköltem kicsit az analógon, hogy kikerüljek pár roncsot. Az autók kilökésekor életbe lépő lassítás nagyon hamar unalmassá válik, egy idő után már csak megtöri azt a kevés izgalmat, ami éri a játékost.
A sztori egy másik eseményét zárt ajtók mögött mutatták meg. Azt láthattuk, hogyan lopnak el a főszereplők egy kocsit, majd hogyan éri őket utol a karma, és miért kezdenek el annak az embernek dolgozni, akinek a verdáját le akarták nyúlni. Játékmenetet tekintve volt egy kis A-ból B-be eljutás, egy pár scriptelt jelenet, és lehetett lökdösni a zsarukat, de megint a versenyzés része hiányzott.
A fentiekből sejthetitek, milyen az, amikor kimondottan a rendőrökkel való kergetőzés a feladat. Egy dobozhoz hajtva csapdába csalhatjuk magunkat, és elindul a csatározás, melynek első két percében a testület olyan tagjai erednek nyomunkba, akik nem félnek addig nyomni a gázpedált, míg pontosan mellénk nem érnek (a mi sebességünk mindegy is), majd két perc után valami csodával határos módon megérkeznek a sebességhatárt betartó fiúk, hogy nyugodtan el tudjunk menekülni.
Az alábbi videóban láthatjátok az első sztoriküldetést, valamint egy versenyt.
Valamivel pozitívabb élményt nyújtott az off-road versenyzés, melynek esetében kapunk egy kis szabadságot; nem muszáj egy kötött utat követnünk, több útvonal is elérhető. Elvégre off-road. Az autó nagyjából ugyanannyira volt irányítható, mint az utcai versenyek esetében, de jobban rugózott. Egyébként mindig eldönthetjük, nagyobb jutalom reményében elvállalunk-e mellékfeladatokat, amik olyanok, hogy driftelj X métert, érj el bizonyos sebességet, satöbbi.
Nem hiszem, hogy a sztori igazán jó lesz, hogy a játékmenetet élvezetessé tudják tenni, és a rubber-bandinget elfelejtik a megjelenésig. Láthatóan lelkes a csapat, a prezentáló fejlesztő azt mondta, mióta a Ghost Gamesnél dolgozik, nem volt még ilyen izgalmas projektje, és ezt el is hiszem: az NFS Payback az utóbbi évek legizgalmasabb játékának tűnik - csak az a baj, hogy nem annak érződik. Meglátjuk novemberben, de ne tegyétek magasra az elvárásokat.