Egyrészt tavaly decemberben a Royal Panda tényleg készített egy felmérést a különböző platformok játékosaival kapcsolatban, de most nem erről lesz szó. És egyúttal rögtön elnézést kell kérnem tőletek: nincs semmiféle olyan tanulmány, mint ami ennek a hírnek a címében és leadjében szerepel. Mindösszesen arról van szó, hogy ki szerettem volna próbálni azt a kísérletet, amit Hancu 2015-ben már megtett az Indexen.
Eddig is sokan kommenteltek úgy cikkeink alá, hogy teljesen egyértelmű volt, nem olvasták el az adott anyagot még csak felületesen sem.
Ez a Facebook kommentek esetében a legjellemzőbb, de a napokban sokan csodálkoztak rá például a "Rey tényleg visszatérhet a The Mandalorian harmadik évadában?" cikkünkben, hogy hogyan valósulhat meg mindez az időbeli különbségek miatt, noha ehhez csak a hír második bekezdéséig kellett volna eljutni az olvasásban.
A "Scarlett Johanssont zöld trutymóval öntötték nyakon, miközben köszönőbeszédet mondott" hírnél is megjegyezték többen, hogy "de hát, ez a Nickelodeon díjátadójánál szokás", holott épp ez volt az egész poén lényege.
Most tehát arra vagyok nagyon kíváncsi, ezen pár sor alatt, illetve főként a hozzá tartozó Facebook posztnál milyen kommentek születnek, tényleg elolvassák-e követőink a cikkeket, és csak páran szeretik informálódás előtt/helyett véleményüket világgá kürtölni, vagy fordított a helyzet, és tömegével jönnek majd a felháborodott hozzászólások.
Azért most próbálkozok meg ezzel, nem pedig április elsején, hogy még kevésbé legyen nyilvánvaló a csavar azok számára, akik csak kommentelni szeretnek, olvasni nem.
Az említett Hancu cikkhez hasonlóan egyébként nyilván direkt nem szerepel helyesen jelen cikk címében az intelligens szó, de ezt is csak azok tudják meg, akik eljutottak idáig az olvasásban. Persze ez gyenge lábakon álló érvelés, hiszen gyakran hibázunk, amiért külön elnézést, de a lényeg itt az, mivel triggerelhető az, aki szereti hallatni a saját hangját.
Ne értsetek félre, a vélemények ütköztetése, az építő kritika, a normális párbeszéd fontos és hasznos dolog, de a mai social média működési elve abszolút ellentétes azzal, amit gondolnánk. Ha valami számunkra érdektelen, de leírjuk kommentben, hogy "Ez számomra érdektelen" (vagy ugyanezzel a jelentéstartammal valami sokkal mélyebbről érkező gyűlöletgombóc), akkor az algoritmus úgy értékeli, hogy minket ez érdekel, és máris benne vagyunk a spirálban. Ha valamire pedig úgy reagálunk (akár kommenttel, akár megosztással), hogy el sem olvastuk, máris adjuk tovább a hírt mindenkinek.
Egyébként most épp a Facebook is azon dolgozik, hogy olvassuk is el a cikkeket, mielőtt megosztjuk őket. Az olvasatlanul megosztott kamuhírek kiszűrésére pedig remek megoldás lehet az urbanlegends.hu tippgyűjteménye.
Még egyszer elnézést mindenkitől, aki most úgy érzi, feleslegesen kattintott, de egyúttal meg is köszönöm azt, hogy ti tényleg olvastok is minket, nem csak kommenteltek. A cél érthető talán: olvassunk többet, és alkossunk megalapozott véleményt.
Kérlek egyúttal benneteket arra, hogy a cikkhez tartozó Facebook poszt alatt ne leplezzétek le mások előtt a csavart, lássuk, hova fut ki a kommentszekció!