Még ha nem is ugyanakkora ütemben, de párhuzamosan növekszik az online játékok és az e-sport népszerűsége. Egyre többen játszanak együtt másokkal, akár azzal a céllal, hogy egyszer karriert tudjanak építeni ebből, akár csak azért, hogy élvezzék a kompetitív játékok élményét. Mégis mi baj lehet ebből?
Persze a legtöbbször lehetetlen megszűrni, hogy kikkel sorsoljanak össze minket a játékok, és könnyen összeakadhatunk olyanokkal, akiknek az az élvezet, hogy mások szórakozását elrontják. Ha ezt csapattársaik lelövésével teszik, az még a kisebb probléma; egyre több fejlesztő gondoskodik az így játszók gyors kipaterolásáról, eltiltásáról. Van viszont egy magasabb szintű probléma, ami ellen nem csak a fejlesztőknek, nekünk, játékosoknak is tenni kell:
ez a toxikus viselkedés, az online zaklatás és a bántalmazás kérdésköre. Sokan csak legyintenek erre, mondván csak azt bántják, aki nem elég kemény, és ha beszólnak, jól vissza kell szólni, de nem ez a leghatékonyabb megoldás.
A toxikus légkör nemcsak az iskolai közegben, de időnként az online játékokban is érzékelhető: a magukat nagyra tartó, hiányosságaikat a játékban kompenzálni próbáló gamerek mások szidásával, piszkálásával, megszégyenítésével szereznek örömet maguknak, elveszik a kezdők kedvét, rosszabb esetben lelki sérülést okoznak. Ez a mentalitás sajnos a profi e-sportban is érzékelhető (szerencsére ahogy egyre komolyabban veszik az e-sportolók a játékot, úgy egyre kevésbé), az Overwatch League egyik játékosának is mennie kellett emiatt.
Az online zaklatás a játékokban és a közösségi oldalakon egyaránt gyakran felmerülő probléma. A nyilvános megszégyenítés (mint amikor valakiről kiposztolnak valami kellemetlent akarata ellenére), a zsarolás (ebben a témában egyébként érdemes megnézni a Black Mirror 3. évadának 3., Shut Up and Dance című részét), a manipulálható fiatalokra vadászó ismeretlenek sajnos állandó fenyegetést jelentenek.
Fontosnak tartjuk, hogy visszaszorítsuk az ilyen kellemetlenségeket, felkészítsük a potenciális érintetteket arra, hogy hogyan kezeljék a támadásokat, hogyan védhetik meg magukat a neten, valamint hogy aki bántalmazás áldozatává válik, tudjon segítséget kérni.
Az ESET-tel, a GameStar E-sport Alkalmassági Tesztlabor főtámogatójával már régóta dolgozunk együtt, hiszen számukra is fontos, hogy az e-sport és az online játékok térhódítása miatt felhívják a figyelmet a veszélyekre, elmondják, melyek azok a lépések, amiket mindenkinek érdemes megtennie a biztonságosabb, stresszmentesebb játék- és internethasználat érdekében.
Egy jó vírusírtó telepítése kötelező; az ESET megoldásait azért is tudjuk őszintén ajánlani, mert a cég külön figyel arra, hogy a háttérben dolgozó program felugró üzenetekkel és teljesítményrontással ne sértse a játékélményt. Okkal adjuk pont az ESET programjait már évek óta a GameStar magazin vásárlóinak ajándékba.
A jövő hétvégén zajló, budapesti PlayIT-en nem csak a GameStar E-sport Alkalmassági Tesztlabort lesz érdemes meglátogatni, hanem a Generali Szülőmegőrző színpadot is, ahol mazur és HP szakértők társaságában beszélget olyan fontos témákról, amelyek kifejezetten a szülőket érdekelhetik. Vasárnap délben az ESET magyarországi képviseletét ellátó Sicontact Kft. biztonsági szakértőjét, Csizmazia-Darab Istvánt is megtaláljátok ott, kérdezhettek tőle bármit, például hogy hogyan lehetünk biztonságtudatos szülők, játékosok, felelős felhasználók.
Várunk titeket most hétvégén sok szeretettel a PlayIT-en, további részletek itt!