Csinálunk nektek programot a hétvégére, most szombaton, vagyis március 9-én, a H13-ban (Horánszky utca 13., Budapest, 1085) délelőtt 10-től este 20 óráig lesz egy szakmai nap, amely Digitális Valóságok címmel toboroz, ami így önmagában elég sok mindent jelenthet, kellően titokzatos ahhoz, hogy az ember vakargassa a fejét, miről is lehet itt szó. Amikor a szervezőkkel leültünk beszélgetni, akkor vált világossá, hogy ennek oka van: ez egy, a digitalizáció és információtechnológia térnyerésével foglalkozó rendezvény, amelynek keretében több fontos téma is helyet kap, főleg szakmai kerekasztal beszélgetések keretében, többek között az információbiztonság, a gamifikáció vagy épp az e-sport kapcsán is hallgathattok érdekes eszmecserét (utóbbit egyébként HP moderálja majd, szóval ha vennétek GameStart és akartok vele koccintani, akkor itt a lehetőség). Persze játék és verseny is vár titeket a helyszínen, ahol a legügyesebbek 150 ezer forint értékű nyeremény zsebelhetnek be. A részvétel teljesen ingyenes, de előzetes regisztrációhoz kötött, a versenyre max három fős csapatokban lehet nevezni.
Ennek kapcsán készítettünk interjút a szervezők részéről a Nemzeti Ifjúsági Tanács (NIT) elnökével, Hegedűs Zoltánnal, a JátékosLét Kutatóközpont alapító vezetőjével, Fromann Richárddal és a NIT elnökségi tagjával, egyben az esemény egyik főszervezőjével, Bodrogi Richárddal, aki maga is aktív gamer. Az elkövetkező napokban ezt a három beszélgetést olvashatjátok majd el a GSO-n, március 9-én pedig nektek is ott a helyetek a Digitális Valóságokon.
Bodrogi Richárd a filozófia szakon végzett az ELTE-n, ahol a hangatói önkormányzaton és az intézeti képviseleten keresztül elkezdett foglalkozni közéleti kérdésekkel is. Az egyetem után is folytatta ezt a tevékenységet különböző civil szervezetek, illetve ifjúsági érdekképviseleti szervezetekben. 2018. január 21. óta a NIT elnökségi tagja, a szervezeten belül hozzá köthető a Digitális Valóságok rendezvény. Nem mellékesen Richárd maga is rendszeresen játszik, most épp a Destiny 2-re van nagyon rákattanva.
GameStar: Hogyan jött a rendezvény ötlete? Miért gondoltátok szükségesnek egy ilyen ömlesztett szakmai nap koncepcióját?
Bodrogi Richárd: Láttunk megvalósulni több olyan rendezvényt, ami digitalizációhoz és a játékokhoz külön-külön kapcsolódik. Régóta szerettünk volna mi is ezzel a területtel komolyabban foglalkozni. Engem ez a terület egyébként is érdekel, magam is egy játékos lélek vagyok. Régen sokat játszottam, most már persze kevesebb időm van erre. Mostanában a Destiny 2-vel szoktam játszani, nagyon szórakoztatónak találom. Egy warlock a mainem, őt tényleg nagyon szeretem. A videojátékok témaköre egyrészt kortárs téma, tehát mindenképp fontos, hogy foglalkozzunk ezzel a kérdéssel. Másrészt szerintem sokszor még mindig nagyon rosszul állnak hozzá, úgy kezelik a játékosokat, mint a drogfüggőket. Igen, van a függésre alapozó jellegzetessége a játékoknak, ez észrevehető, de ez azért alapvetően személyiség kérdése, sokakban megvan az addiktív hajlam, ez nem jelenti azt, hogy a játék függővé tesz.
A játékostársadalom sokszor úgy van kezelve, mintha drogosok tömkelege lenne, ami egyébként nem igaz, merthogy a játékok - akár az online, akár az offline játékok - nagyon sokat tudnak segíteni az egyén fejlődésében.
Én például nagyon sokat tanultam angolul a játékokból. Szerintem ez egy különösen fontos dolog. Nagyon sok játék fejleszti a szem-kéz koordinációt. Az online játékok, főleg az MMORPG-k, de az MMO-k úgy általában az együttműködési készséget, a taktikai érzéket, az együttgondolkodást fejlesztik a játékosokban. Úgy éreztük és én személyesen is úgy érzem, hogy ez a nézőpont keveset jelenik meg a közbeszédben, ezért mindenképpen szerettünk volna egy olyan rendezvényt szervezni, ahol racionális keretek és egy érdemi párbeszéd keretei között közelítjük meg ezt a témát. Igen, vannak árnyoldalai, mint általában mindennek, de nagyon sok pozitív oldala is van és azokat gyakran elfelejtik megemlíteni.
GS: Milyen programokra számíthatnak majd a résztvevők a rendezvényen?
BR: A rendezvényt a családok éve program keretein belül valósítjuk meg, úgyhogy alapvetően egy hármas bontású nappal készültünk. A programok első harmada a nyersebb témákkal, a digitális világgal, a Facebookkal, úgy általában a közösségi oldalakkal, adatbiztonsággal foglalkozik. Azzal, hogy milyen módon jelennek meg itt a fiatalok, milyen adatokat osztanak meg magukról, milyen veszélyek jelenhetnek meg a jövőre nézve, gondolva akár a cyber bullyingra is. Szeretnénk, ha ez egy olyan rendezvény lenne, ahova el tud jönni az idősebb és a fiatalabb korosztály is.
Persze az ideális az az lenne, ha a szülők a gyerekeikkel jönnének ide, mert közösen beszélhetjük át közös problémáikat.
Az előadások első harmadára egyértelműen olyan témákat kerestünk, amivel a szülők korosztályának tudtunk kedvezni. A második harmad az a JátékosLét Kutatóközpontnak Magyarországon unikális kutatását öleli fel (amelyet a kezdetektől fogva a GameStar is támogat - a szerk.), amiről nem én szeretnék mesélni, ezt meghagynám a Fromann Ricsinek, a druszámnak. Annyit azért elmondanék róla, szerintem nagyon jó, hogy ő ezt anno elkezdte csinálni, mert ténylegesen valós képen lehet arról kapni, mit is jelent az, hogy játékostársadalom. És miért fontos ez egy szülőnek? Talán megértheti könnyebben, miről is szól ez, mit csinál a gyerek a gép előtt.
Mert ugye ez a tipikus esete annak, játszol egy online játékot és bejön apukád, vagy anyukád, és kérdezi, hogy miért nem tudod megállítani a játékot. Hát, mert nem lehet! Tehát raid közben nem tudsz pause gombot nyomni, mert ez nem így működik.
Végül a harmadik harmad az abszolút könnyedebb rész, ott e-sportolókkal szeretnénk beszélgetni arról, hogy mit is jelent e-sportolónak lenni, hogy erről is kaphassunk egy átfogó képet. Sokan egyelőre csak annyit látunk, hogy ugyanúgy a különböző sportegyesületek kereteibe tagozódnak ők is, mint más szakosztályok, vannak rendes számítógépes edzéseik, de én úgy tudom, hogy klasszikus erőléti edzéseik is vannak. De hogy honnan és hova tart ez az egész, az fontos kérdés, pont azért lenne lényeges, hogy a racionális keretek között beszélgessünk az egész történetről, mert az ilyen apró részletek egyébként elvesznének, pedig nagyon fontosak.
GS: Hogy vehetnek részt emberek a rendezvényen?
BR: A digitalisvalosagok.hu honlapon kell regisztrálni, ezt meg lehet tenni egyéni résztvevőként, ami annyit jelent, hogy az illető regisztrál, odajön, részt vesz a programokon, az előadásokon, a beszélgetéseken, kérdez, hogyha úgy gondolja. Ez az átlagos, szokásos konferencia rész. Az érdekesség viszont, hogy a regisztrálók megtehetik, hogy csapatokat alkotnak. A gamifikáció, ami a játékosvilágból eredő csodás jelenség és pont azért, hogy ez ne csak egy üres, száraz konferencia legyen, szerettük volna, hogy legyen ennek egy kézzelfoghatóbb oldala is, úgyhogy lesz egy gamifikált verseny, ahol csapatok indulhatnak el. Komoly díjjal készülünk, összességében 150 ezer forintos fődíjunk van a 2-3 fős csapatoknak.
GS: Elképzelhető, hogy lesz folytatása is a Digitális Valóságok rendezvénynek? Akár visszatér évenként, vagy Budapesten kívül elviszitek más nagyvárosokba is?
BR: Ott van a PlayIT, amit több nagyvárosban is megrendeznek, de őket nem hívnám versenytársnak, más felület és nem is szeretnénk velük versenyezni. Első körben legyünk túl az első Digitális Valóságokon, nézzük meg, hogy milyen visszajelzéseket kapunk, van-e igény arra, hogy ilyen keretek között foglalkozzunk ezzel a témával. Szerintem egyébként van, de ez csak egy vélemény, jó lenne látni, hogy esetleg tényleg több embert érdekel ez a téma.
Digitális Valóságok
Időpont: 2019. március 9, 10:00-20:00
Helyszín: H13, Horánszky utca 13., Budapest, 1085
Facebook esemény: Itt jelezd, hogy jössz!
A rendezvény ingyenes, de regisztrációhoz kötött: Ide kattintva regisztrálhatsz