Az esport világa nem egységes. Világszerte több szervezet csinál versenyeket több különböző játékban, saját szabályok szerint. Vannak elvek, amiket mindenki egymástól függetlenül elfogad és gyakorol, de nincs minden esetben egy hivatalos szabályzat, amit mindenkinek be kell tartania. A Counter-Strike ráadásul egy külön eset, mert annál többségben vannak a nem a fejlesztők által szervezett megmérettetések, míg a nagyobb League of Legends bajnokságokat a Riot, a World of Tanks versenyeket a Wargaming.net, a Call of Duty összecsapásokat pedig az Activision szervezi és/vagy felügyeli.
Nemrégiben megalakult az ESL-hez tartozó WESA, avagy az Esport Világszervezet. Ennek célja, hogy minden felett hatalmat gyakoroljon, szabályozza a csapatok és tornák működését, és segítsen a csapatoknak szponzorokat találni. Minden kérdésben a szervezethez csatlakozó csapatok (illetve inkább azok vezetői, mert ugyan a tagok elmondhatják véleményüket, a végső szót a tulajdonos és az igazgatótanács mondja ki) közösen döntenek, viszont annak, hogy valaki egy bajnokságban indulhasson, nem feltétele a WESA-tagság. A nem WESA-tag csapatoknak így nincs beleszólásuk a versenyek működésébe, míg a WESA-tagoknak igen, és ők nyilván a saját érdekeiket nézve döntik el, hogy melyik pályát preferálják, és melyiket zárnák inkább ki. Ez azért elég aggasztó. Az első, a WESA által meghatározott rendszerben zajló megmérettetés egyébként a CS: GO ESL Pro League lesz, melyben 24 csapat indul, de a WESA-nak jelenleg mindössze 8 tagja van (Fnatic, Na.Vi, EnVyUs, Virtus.pro, G2 Esports, FaZe, Mousesports, Ninjas in Pyjamas). Vagy az is lehet, hogy már csak hét, de erről később.
A szervezethez bárki csatlakozhat, akit a vezetés arra érdemesnek talál. Nincs meghatározva, ki érdemes és ki nem, nincsenek megadva a feltételek, de az ESL egyik alapítója szerint a siker és a stabilitás kulcsfontosságú - kérdés, hogy mi számít sikernek, honnantól vehető egy csapat sikeresnek. A tagságnak díja van, a csapatoknak fizetnie kell azért, hogy szigorú szabályok közé szorítsák őket, viszont az EnVyUS ügyvezető igazgatója, Mike Rufail szerint a csatlakozással olyan bevételekhez juthatnak, amikhez korábban nem. Részesedhetnek a versenyek jegyeladásaiból, a reklámbevételekből, a merchandise eladásokból, valamint a közvetítésekből származó pénzből is.
Az amerikai IGN birtokába jutott információk szerint máris van egy csapat, aki nem kér az egészből, és 50 000 dollárt fizet azért, hogy mind az ESL-t, mind a WESA-t otthagyhassa. A FaZe Clan állítólag azért lép ki, mert az ESL arra akarja kényszeríteni a tagokat, hogy exkluzívan a WESA-val kössenek megállapodást. Jelenleg minden csapat magának szerzi a szponzorokat, saját ügynökségeken keresztül, akik hatékonyan közvetítik és értékesítik őket. Ez a legtöbb esetben tökéletesen működik, érthető, miért nem akarnak lemondani róla.
A WESA indulása egyelőre elég zötyögős, nem tudni még, a végén mi lesz belőle. Most még aggasztó, de nem teljesen tiszta, mi pontosan a szervezet célja, és hányan fognak belépni, vagy hányan hagyják ott. A kommunikáción volna mit javítani, az biztos.