Durva ezt leírni, de 1999 márciusában indul a történet, amikor a később Counter-Strike 1.0 néven megismert játék még csak egy csiszolatlan mod volt. A lövölde, ami forradalmasította az online FPS-ek világát, majdnem Counter-Terrorist Forces néven került a boltok polcaira és a Steam kínálatába.
Azzal talán nem árulunk el nagy titkot, hogy a játék elképesztően sikeres lett, az 1.6-tal a mai napig játszanak, ahogy a Source-nak is megvan a rajongótábora, 2012-ben azonban megjelent a Counter-Strike: Global Offensive, és bár sokáig úgy tűnt, hogy nem lesz méltó az elődjeihez, végül néhány jó döntés következtében minden korábbi epizódot zárójelbe tett.
A Counter-Strike: Global Offensive első bétája 2011 augusztusára datálható. A pre-PAX / August 2011 Closed Beta még egy nagyon más játék volt, mint amivel ma milliók játszanak. Az első verziónak saját logója sem volt, helyette a Portal 2 ikonját használta, a modernizált szürke konzol helyett a klasszikus zöld Source felület működött, és ne feledjük el azt sem, hogy a Valve ekkor még három platformra fejlesztette a játékot, hiszen olyan időket éltünk, hogy a cég a konzolos terjeszkedéssel kísérletezett, játékuk elérhetővé vált Xbox 360-ra és PlayStation 3-ra is.
2012. augusztus 21-én aztán hivatalosan is megjelent a Counter-Strike: Global Offensive, az átállás azonban finoman szólva sem volt zökkenőmentes. A CS már akkor is nagyon erős e-sport közösséggel rendelkezett, a profi játékosok pedig meg voltak győződve, hogy a CS:GO nem áll készen arra, hogy mindenki váltson, helyette továbbra is inkább a CS: Source-t tartották volna meg a versenyeken. Sokan kritizálták a profik közül a balanszolatlan fegyvereket, az akár meccseket eldöntő bugokat és sokan még arról is meg voltak győződve, hogy a molotov-koktélnak sincs helye a kompetitív meccseken.
Egyes kommentátorok és elemzők konkrétan úgy gondolták, hogy a Valve aláírta a Counter-Strike halálos ítéletét, a Global Offensive az egész sorozatot eltűnteti a föld színéről.
Az amatőr közösség szintén nem volt elragadtatva a játéktól, ami nagyobb gépigénnyel rendelkezett, mint a CS: Source, mégis úgy érződött, hogy annak és az 1.6-nak a rosszul sikerült keveréke. A Valve balszerencséjére a játékosok ezen rétegét nem tudta mivel rákényszeríteni a váltásra, míg valakinek ki nem pattant az ötlet a fejéből: legyenek skinek a játékban.
Arms Deal
2013. augusztus 14-én megérkezett az Arms Deal névre keresztelt frissítés, ami alapjaiban változtatta meg a játékosok hozzáállását a Global Offensive-hez. Az Arms Deal a teljesség igénye nélkül ezekkel bővítette a játékot:
- Megérkezett az első láda, benne a CS:GO első skinjeivel.
- Bekerültek az eSport ládák, melyek bevételének egy részét visszaforgatták az e-sport eseményekbe.
- Ekkor indultak a random skindropok a meccsek végén.
- Bekerült az M4A1-S és az USP-S a választékba.
2012 végéhez közeledve a CS:GO már kifejezetten játszható állapotba került, amihez az is nagyban hozzájárult, hogy volt egy profi csapat, a Ninjas in Pyjamas, akik látták a játékban a potenciált, így kiálltak mellette és rengeteg visszajelzéssel is segítették a fejlesztést.
2013 novemberében a Valve partnerséget kötött a DreamHack csapatával, hogy megszervezzék a Counter-Strike: Global Offensive első major eseményét, a DreamHack Winter 2013-at. Ez azért is volt hatalmas lépés, mivel korábban a Valve sem tűnt igazán elkötelezettnek a játék e-sporttá tétele kapcsán, ekkor azonban megérkezett a visszajelzés, amire sokan vártak.
A nagybetűs Counter-Strike
2014-re a Global Offensive azzá a játékká vált, amiről már hosszú ideje álmodott a közösség, és az e-sport ága is kivirágzott. A profi csapatok minden héten izgalmas mérkőzésekkel szórakoztatták a nézőket, a szervezők pedig mindent megtettek, hogy még több figyelmet irányítsanak a játékra. Ebben az évben már három major verseny volt, az EMS One Katowice 2014, az ESL One Cologne 2014 és a DreamHack Winter 2014. A játék körüli kultusz egyre erősödött, amihez alaposan hozzájárultak az olyan legendás pillanatok, mint például Olofmeister bombahatástalanítása:
A játéknak persze ebben az időszakban is voltak a hullámvölgyei. A Revolver érkezésével a Valve egy pillanat alatt szétrombolta a játékot, amíg az nerfelve nem lett, és az AWP-vel való mozgás megváltoztatása is alaposan kiverte a biztosítékot a közösségnél.
Ezek közül persze egyik sem generált akkora felháborodást, mint mikor kiderült, hogy több amerikai szervezet is nyakig benne volt profi meccsek elcsalásában, élükön az iBUYPOWER-rel. Ebben az időben sok felháborító esemény történt ezen kívül is a profik között, például több, korábban kiemelt játékosról derült ki, hogy csal. Ilyen volt KQLY is, aki egy kiváló francia rifler volt, ezután azonban visszavonulni kényszerült, az esete pedig a CS:GO egész közösségét megrengette. A kitiltott játékosok egyébként egyes platformokon kaptak második esélyt, ezzel azonban nem tudtak élni.
Ebben az időszakban hatalmasat futottak a szerencsejátékos oldalak is, mint például a CSGOLounge, ahol a forgalom néha akkora volt, hogy egy-egy profi mérkőzés után hosszú perceken át béna volt az oldal. Sajnos azonban ahogy egyre több fogadós oldal tűnt fel és a csalók is felfedezték maguknak ezt a területet, a Valve-nek lépnie kellett és alaposan megszigorította a tárgyak cserélgetési lehetőségét, ami a legnagyobb oldalakat teljesen tönkretette. Manapság is vannak site-ok, ahol lehet skinekkel fogadni és szerencsejátékozni, a forgalom azonban már közel sem akkora, mint annak idején volt.
Bajban a játék?
A Counter-Strike: Global Offensive kódja valószínűleg egy spagettire hajaz, és az sem segít a játékon, hogy nagyon lassan történnek a változások, hiszen a Valve-től kiszivárgó információk alapján alig néhány ember dolgozik rajta. Ez egy ideig nem volt gond, azonban többek között a battle royale játékok megjelenésével a CS:GO népszerűsége csökkenni kezdett és látszólag nem is lehetett megállítani.
A hobbijátékosok unatkoztak, a profik pedig a pénzügyi stagnálás miatt haragudtak a Valve-ra, ugyanis miközben a Dota 2-t kiemelt odafigyeléssel kezelte, a CS:GO majorök pénzdíjazása nem emelkedett hosszú ideje 1 millió dollár fölé (ez egyébként még mindig változatlan, mindössze egyszer volt 2 millió a teljes nyereményalap). Ebből kifolyólag egyre többen döntöttek úgy, hogy felhagynak a CS-vel, ugyanis időközben megjelent a Valorant, ami sokaknak sokkal vonzóbb a polírozottabb játékélmény miatt.
Ezek után már csak hab a tortán, hogy az évek óta kért 128 tick rate-es matchmaking még mindig nem lehetséges, a map pool elképesztően lassan frissül és a balanszfrissítések is sokat váratnak magukra, az operationök érkezésén pedig már inkább csak gúnyolódik a közösség.
Ezek a faktorok mind hozzájárultak ahhoz, hogy 2016-tól lassan, de biztosan elkezdjen játékosokat veszíteni a CS:GO, 2018-ra pedig nem maradt más választása a Valve-nek, ingyenessé kellett tenniük a játékot, és egy felejthető battle royale módot is hozzácsaptak a Global Offensive-hez.
Lennél a GS közösség tagja? Gyere a GS Party/Chat Facebook csoportba, dobj fel témákat, dumálj régi és új GS írókkal, olvasókkal!
A Global Offensive reneszánsza
2018. december 6-án a Counter-Strike: Global Offensive ingyenessé vált. Természetesen az így becsatlakozók nem kaptak akkora támogatást, mint azok, akik korábban fizettek a játékért, a pénzügyi modellben történt módosítás azonban új életet lehelt a játékba.
Ettől a pillanattól kezdve a CS:GO újra állandó éllovasa lett a Steam legnépszerűbb játékai listájának, sőt, sokszor a Dota 2-nél is többen tolják. A koronavírus miatt otthon ragadó tömegek aztán később ugyancsak felfedezték maguknak a játékot, és látszólag rengetegen benne is ragadtak mind a mai napig.
Az e-sport ellenben erősen megroppant a vírus miatt, 2019. szeptemberében még tartottak egy major versenyt, legközelebb azonban ilyen nagyszabású eseményre 2021. novemberében került sor, Stockholmban.
Mit tartogat a jövő?
Fogalmunk sincs. Tényleg nehezen lehet megtippelni, hogy mi a következő lépés a Counter-Strike: Global Offensive előtt. Miután a Valve már hosszú évekkel ezelőtt átültette a Dota 2-t a Source 2-re, a közösség joggal várja el a fejlesztőktől, hogy a Global Offensive is megkapja a korszerűbb motort, ami az erőforrásokkal is jobban bánik. Ez azonban jóval összetetteb feladat, mint elsőre hangzik, hiszen egyrészt kevesen foglalkoznak aktívan a játék fejlesztésével, másrészt a hírek szerint a közösségi elemek (ideértve az összes fegyverkinézetet, matricát, stb.) átemelése rendkívül körülményes feladat, amire egyszerűen nincs elég erőforrása a csapatnak.
Egy könnyebben teljesíthető változtatás a 128 tick rate-es matchmaking szerverek bevezetése lenne, amit ugyan még mindig sokan várnak, de több teszt is bizonyította, hogy nincs drasztikus különbség a 64 és a 128 tick rate között.
Egy meredek jövőképben akár egy új Counter-Strike-ot is el tudnánk képzelni, erre azonban több okból sem látunk esélyt. Egyrészt aligha szeretne egy teljesen új játék fejlesztésére csapatot allokálni a Valve, másrészt nem is tudjuk, hogy mivel lehetne ésszerűen jobbá tenni az élményt. Persze egy új motorral készülő, jobban futó, figyelmesebben optimalizált játék nem okozna fejfájást, a közösségi piac átszervezése (vagy átültetése), a tartalmak koordinálása és az új játék támogatása mind olyan kérdés, amivel szerintünk a Valve nem szeretne foglalkozni.