Valószínűleg nem én vagyok az egyetlen, aki a Star Wars Jedi: Fallen Orderhez kapcsolódó szegmenst várta a legjobban a 2019-es EA Play élő adásának felhozatalából. Nos, kaptunk is egy közel 15 perces, vágatlan játékmenet videót, de egyértelmű volt, hogy ez az anyag csak a felszínt kapargatja, inkább csak még több kérdés merült fel a régóta várt válaszok helyett - az IGN US újságírói szerint alapvetően egy nagyon furcsa döntés volt, mivel a zárt ajtók mögött lezajlott bemutató sokkal jobban prezentálta azt, hogy mennyire nyitott valójában a játék. Szerencsére azonban a helyszíni beszámolók alapján és a Game Informer hosszú cikkének köszönhetően (munkatársuk két teljes napot tölthetett el a Respawn Los Angeles-i stúdiójában) azért már egy egészen pontos képet alkothatunk arról, hogy idén novemberben milyen Star Wars játékot emelhetünk majd le a boltok polcairól.
A sztorinak lesz eleje, közepe és vége
A szakma veteránjai dolgoznak a Star Wars Jedi: Fallen Orderen, a játék rendezője például az a Stig Asmussen, aki hasonló pozíciót töltött be a God of War 3 esetében. Tőle tudjuk, hogy a Fallen Order sztorija a Bracca nevű bolygón kezdődik. Ez a planéta a középső gyűrűben található, a Birodalom pedig itt szerelteti szét űrhajóit. Nem véletlen, hogy az elbukott Köztársaság naszádjait is itt szedik apró darabokra, ennek egyértelműen szimbolikus jelentése is van. Közvetlenül A Sith-ek bosszúja után járunk ugyanis, a Köztársaság most hullott szét, a galaxis pedig belépett történetének egyik legsötétebb korszakába. Minden megmaradt jedit üldöznek, főhősünk, Cal Kestis (őt Cameron Monaghan, a Gotham sorozat Jeremiah Valeskája kelti életre) pedig egy olyan fiatal padawan, aki egyelőre még csak a túlélésért küzd, de megvan az esély arra, hogy esetleg majd ő támassza fel a felszámolt jedi rendet. Hősünknek a játék elején még nincs komoly harctéri tapasztalta. Kiképzése még a klónok háborúja alatt folyt, de sosem küldték igazán veszélyes, éles bevetésekre.
Jelenleg a bontóüzemben próbálja meghúzni magát kétkezi munkásként. Egyelőre tehát igazán keveset tudunk a főszereplőről, az viszont örömteli, hogy a fejlesztők ígérete szerint a játék végére az összes kérdésünkre választ kapunk, nem kell egy esetleges folytatásra várni a nagy megfejtésekhez. Annak fényében, hogy a Star Wars mozikban jelenleg a világon semmit sem tudunk Rey hátteréről, ez igazán remek hír. Azok is elégedettek lehetnek, akik nem szeretnek órákon át átvezető videókat nézni, mivel ugyan lesznek videós betétek is a játékban, de azért a narratíva nagy része úgy pörög le, hogy közben irányítani fogjuk karakterünket. Cal évekig képes volt elbújni a Birodalom figyelő szemei elől a Braccán, de egy egyelőre még fel nem fedett oknak köszönhetően lelepleződik, így menekülni kényszerül. Összetalálkozik egy Cere nevű nővel, aki korábban jedi lovag volt, jelenleg pedig a rend felélesztésén dolgozik. Stig Asmussen elmondása alapján Cal cseppet sem bízik ennek a célnak a sikerében, a játék elején egyszerűen csak menteni akarja az irháját. A küldetések folyamán egyébként a nálunk jóval profibb Cere (aki mesterünkké is válik) nem lesz velünk, helyette egy végtelenül cuki kis droid, BD-1 válik állandó társunkká - őt akár elterelésként is kiküldhetjük a terepre, de a különböző konzolpanelekkel is remekül elboldogul. Hozzá kapcsolódik a legtöbb humoros mozzanat, az egyik jelenetben például beugrott egy AT-AT pilótái elé, majd amíg a katonák a droid csipogására figyeltek, Cal egymásnak koccintotta a fejüket. Korábbi ismerősök is fel fognak bukkanni, az már biztos például, hogy találkozhatunk a Zsivány Egyesből is ismert Saw Gerrerával, illetve a vuki törzsfőnökkel, Tarffullal. Legnagyobb ellenfelünk pedig az a Second Sister lesz, akor egykor maga is a jedi rend tagja volt, de elárulta társait és a birodalmi inkvizítorok közé állt (ő már felbukkant a Darth Vader: Dark Lord of the Sith képregényben, de magát a karaktert a Respawn és a Lucasfilm közösen alkotta meg).
Ésszel bánj a fénykardoddal
Már az EA Playen bemutatott demó alatt is felmerült bennünk, hogy bizony itt a FromSoftware játékainak több eleme is visszaköszön, erre a sejtésünkre pedig a későbbi beszámolók még jobban ráerősítettek. Fontos azonban megjegyezni, hogy a Respawn nem akarja az egekbe tolni a vérnyomásunkat, itt nem kell képernyő vagy épp a fal felé repíteni dühünkben a kontrollert. A fejlesztők ígérete szerint a harcrendszer igényli majd a taktikus gondolkodást, ugyanakkor nem kell hosszú kombókkal számolnunk, de több tucatnyi ellenfelet sem fogunk lecsapni egyetlen suhintással. Mindig az adott helyzetnek megfelelően érdemes megválasztani a mozdulatainkat, a megfelelő pillanat kivárásával pedig okosan bevihetjük halálos csapásainkat, mikor épp rés támad az ellenfél védelmén. A Respawn kiemelten ügyel arra is, hogy a játék jutalmazzon és ne büntessen bennünket. Attól még, hogy bizonyos elemeket átemeltek a Souls szériából, nem egy az egyben egy FromSoftware játékot készítenek. Ez érthető is, hiszen egy Star Wars-os címnek hatalmas közönséget kell kiszolgálnia, a Csillagok háborúja rajongói között pedig nem csak Dark Souls veteránok akadnak, senkinek sem érdeke, hogy egy pokolian nehéz játék esetleg tömegeket riasszon el annak kipróbálásától.
Az sem véletlen, ha a Sekiro jut az eszünkbe az új Star Wars játék kapcsán, hiszen bizonyos ellenfelek életerőcsíkja alatt ott figyel egy blokkolási mérce is, ha pedig ezt sikerül levernünk, akkor a gaz ellen védtelenné válik, mi pedig egyetlen halálos csapással kivégezhetjük. Ugyancsak a FromSoftware játékaira hajaz a gyógyítás (egy az egybe az Estus flaskák rendszerét vették át, nem regenerálódunk automatikusan) és a mentés is. Utóbbira csak bizonyos pontokon nyílik lehetőségünk, ha viszont ezeken a helyeken megpihenünk, akkor az ellenfelek újra visszakerülnek a helyükre. Arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy nem áll meg a játék egy pillanatra sem, így mikor esetleg rápillantunk a holotérképünkre, akkor is nyakon csaphatnak bennünket az ellenségek. Kalandunk során olykor a Star Wars világának ikonikus járművei felett is átvehetjük az irányítást, az például már most kiderült, hogy vezethetünk majd egy pusztító erejű AT-AT lépegetőt.
Sáskával az űrben
Főhadiszállásunk és lakhelyünk egy Stinger Mantis nevű űrhajó lesz. Ez az űrjármű egy teljesen újfajta dizájnt kapó hajó lesz, ami mostantól a nagy Star Wars kánon szerves részét képezi. Alapvetően kék és ezüst színekben pompáznak belső terei, de ezt teljes mértékben testre is szabhatja a játékos. Az űrhajó hátsó részében találhatóak a lakrészek, a közepén pedig egy méretes társalgó (nagyon reméljük, hogy holosakk is kerül ide), ahol a galaktikus térképet is el tudjuk érni. Ezt a térképet elég gyakran meg kell látogatnunk, mivel a hajóval utazhatunk a különböző planéták között. A The Stinger Mantis kapitány is egy érdekes figura lesz: egy korábban még sosem látott idegen faj képviselője, aki a Greez Dritus névre hallgat. Greez denevérforma feje és négy karja azonnal gondoskodik arról, hogy különös szerzetek is tagjai legyenek kicsiny csapatunknak. A planéták között bármikor szabadon utazhatunk, akarjunk akár küldetéseket megoldani, akár csak szabadon barangolni a bolygókon - az ilyen felfedezések során bukkanhatunk olyan ládákra, amik kozmetikai cuccokat rejtenek, velük megváltoztathatjuk főhősünk, űrhajónk, vagy kis robotunk küllemét, esetleg fénykardunk kristályának színét (már most érdemes belenyugodni, hogy vörös kristály nem lesz).
Minden bolygón helyet kap egy központi hub, ide landol űrhajónk. Ezeken a helyszíneken tudunk majd menteni, skillpontokat elosztani, pihenni, és beszélgetni az NPC-kkel. Nem tudjuk pontosan, hogy hány bolygót kapunk, de a fejlesztők utaltak arra, hogy akad majd belőlük bőven - elvileg fele-fele arányban lesznek már ismert és most debütáló planéták. A korábban említett Bracca mellett biztosan bekerül az immár teljesen a Birodalom befolyása alá tartozó Kashyyyk is, hiszen itt játszódott a bemutatott demó. Fontos még megjegyezni, hogy az űrutazás valós időben zajlik, azaz miután ráböktünk a célra, kik kell várnunk, amíg odaér a Stinger Mantis. Ezzel egyrészt elérték azt, hogy egyáltalán nem lesznek a játékban töltőképernyők, másfelől pedig lehetőséget adtak a játékosnak, hogy különböző (egyelőre még meg nem nevezett) elfoglaltságokkal múlassa az időt a hajón - említettem már, hogy szeretnék egy holosakkot?
Egy új remény
Zárt ajtók mögött a helyszínen lévő újságírók egy hosszabb prezentációt nézhettek meg, ami a bemutatott küldetés legelejét is felfedte. Itt az is kiderült, hogy úszni is lehet majd a játékban. A misszió legelején AT-AT-kkel gyűlt meg Cal baja, a GameSpot munkatársai pedig egyenes a Shadow of the Colossushoz, illetve az Uncharted szériához hasonlították a lépegetők elleni harcot. Stig Asmussen rámutatott, hogy a Metroid játékok is fontos inspirációt jelentettek a csapat számára. A Star Wars Jedi: Fallen Order játékmenete is úgy épül fel, hogy folyamatosan vissza akarjunk majd térni korábban már meglátogatott helyszínekre, hogy újonnan szerzett képességeink birtokában elérhessünk eddig elzárt területeket. Asmussen szerint sikerült egy remek rendszert összerakniuk, ami nem követi szolgaian a sokszor ismételt Metroidvania alapokat, inkább próbál valami frisset is hozzájuk adni. Elmondása alapján bár a hatalmas szabadságot adnak a játékos kezébe, azért sikerült úgy vezetniük az eseményeket, hogy előre megkomponált és gondosan kidolgozott játékbéli pillanatokba fussunk bele. Érdemes lesz nyitott szemmel járni és figyelni a bolygókon elszórt ládikókat, ugyanis ezekből szerezhetőek meg azok a tárgyak, amelyekkel növelhetjük HP-nkat és Erőnket - utóbbi a különleges képességek használatához szükséges, gondoljatok rá nagyjából úgy, mint a Souls játékokban a staminára. Ugyancsak az említett ládák rejtik a skillpontokat amelyek segítségével új képességeket és mozdulatokat oldhatunk fel.
Kíváncsian várjuk, hogy mi minden derül még ki a Star Wars Jedi: Fallen Orderről az idei E3 során. A Microsoft konferenciáján már biztosan ott lesz a játék, úgyhogy simán megvan a lehetőség arra, hogy ott többet is mutassanak nekünk a feloldható képességekből, az űrhajóból, a szabadon bejárható világokból, és az ellenfelekből, mivel eddig csak különféle rohamosztagosokat, pár óráspókot, és egy marcona KX-szériás biztonsági droidot láttunk - vele mondjuk nem szívesen futnánk össze egy sötét sikátorban. Minden adott ahhoz, hogy a Respawn egy emlékezetes Star Wars játékkal ajándékozza meg a rajongókat (grafikai finomhangolásra azért még szükség van, elég csak ránézni szerencsétlen vukik szőrére), erre pedig csak november 15-ig kell várnunk, akkor jelenik ugyanis meg a Star Wars Jedi: Fallen Order PC-re, valamint PlayStation 4 és Xbox One konzolokra.