1999-ben jelent meg a BioWare legelsÅ‘ bestseller játéka, a Baldur's Gate, amely a kis kanadai céget azonnal az RPG játékosok panteonjába emelte. Az elsÅ‘ Baldur's Gate-re a folytatással még inkább rátett egy lapáttal a BioWare: a Baldur's Gate 2 mind a mai napig minden idÅ‘k leghÃresebb, legösszetettebb (és a jelzÅ‘ket csak sorol) szerepjátékának számÃt és hatalmas rajongói bázist alakÃtott ki magának. Ezért nem is értette a nagyközönség, hogy miért nem koronázta meg trilógiaként - tehát egy harmadik résszel - a sorozatot a BioWare. Ha nem is egy Baldur's Gate 3 formájában, de legalábbis annak szellemi örököseként üdvözölhetjük a Dragon Age-t!
Â
„Rofl n00b!"
Akinek a „Sárkány kor" cÃmbÅ‘l nem vágta volna, annak most megsúgjuk, hogy a Dragon Age igazi klasszikus fantasy univerzumban játszódik, ahol lézerkardok és szuperszonikus fegyverek helyett középkori pallosokkal és Ãjakkal csapnak össze lovagok és szörnyek, illetve a Jedi erÅ‘t és biotikus képességeket is a jó öreg tűzlabda váltja fel. Bár ezúttal nem a Forgotten Realms jól ismert világában kalandozhatunk, mint a Baldur's Gate-kben, hiszen a BioWare új univerzumot agyalt ki, de mégiscsak kÃsértetiesen hasonlatos hozzá. A játék fÅ‘szereplÅ‘je egy ifjú és zöldfülű újonc (tehát egy igazi „n00b"), aki nemrég lépett be a gray warden lovagrendjébe. HÅ‘sünk külsejét ezúttal is megváltoztathatjuk a játék elején, ez nem újdonság, ám annál érdekesebb, hogy tetoválásokat is rakhatunk rá kedvünk szerint. Mindenesetre ennek a militáris szervezetnek az a feladata, hogy megvédjék az emberiséget a mindenféle veszedelemtÅ‘l
Â
Ez a király tényleg „király"
A játék elején egy Duncan nevű magas rangú warden vezet minket körbe és magyarázza el nekünk az eseményeket. MielÅ‘tt azonban a heroikus uralkodóval találkoznánk, egy rövid idÅ‘re Duncan magunkra hagy. Miközben barangolunk a romos bázison, is szembesülni fogunk egy szokásos morális dilemmával, amely a KotOR óta szinte már a BioWare játékok trade markjává vált. Itt egy elfogott tolvajjal kell egyezkednünk, aki egy kincsláda kulcsát csórta el, mielÅ‘tt rajtakapták volna a wardenek és egy koszos, dohos börtönbe nem dobták volna. A szerencsétlen fickó eleinte vÃzért és ételért könyörög, ám az igazi célja persze, hogy kiszökjön a börtönbÅ‘l. Ha segÃtünk neki, akkor cserébe hajlandó odaadni a kulcsot, amely miatt dutyiba került.
Â
„Ãœdvözöllek, dicsÅ‘ lovag!" („Szép a ruhád, nincs is lovad")
A rövid kis intermezzo után ismét találkozunk Duncannel, aki végre a király elé vezet. Itt egy átvezetÅ‘ jelenetet láthatunk, mely során az uralkodó és a parancsnokok átbeszélik, hogy mit is kellene tenni azért, hogy a blight invázió ellen hatékonyan felvegyék a harcot. Az átvezetÅ‘ során láthatjuk, hogy a karakterek kidolgozása terén ismét mennyit dolgozott a BioWare: az arcok kidolgozása, a gesztikulálások, a kifejezések a szokásos BioWare minÅ‘séget hozzák, tehát ezen a téren biztos nem kell majd panaszkodnunk. Ha már itt tartunk, akkor érdemes megjegyezni, hogy a BioWare fejlesztÅ‘i ezúttal kihangsúlyozták, hogy a játék „mature" besorolást kap majd, Ãgy nem fogják izgatni majd magukat a vér és erÅ‘szak ábrázolása miatt.
Â
Ahogy parancsolja uraságod!
A játék kezelÅ‘felülete erÅ‘sen emlékeztet a World of Warcraftéra, amiért mi nem is panaszkodunk, hiszen jótól jót elcsenni nem bűn, sÅ‘t, dicséretes. A kameranézeteknél viszont újdonság lesz, hogy kedvünkre váltogathatunk a hagyományos Baldur's Gate-szerű felülnézetes, illetve a Mass Effectre és TPS-ekre hajazó „nézd a hátam"-féle külsÅ‘nézetes között
Â
Tűzoltó leszel, s katona...
Ez persze megszokott fÃcsör, azonban a BioWare tartogat pár újdonságot a tarsolyában. Varázslataink például nem feltétlen csak pusztÃtásra alkalmasak: bizonyos esetekben például „katasztrófa elhárÃtásra" is használhatjuk Å‘ket. A toronyban például az ellenség mágusa egy kiömlött olajoshordót kihasználva alaposan ránk akart gyújtani egy tűzlabdát ráküldve. A lángok hamarosan el is harapóztak volna, ropogósra sütve hÅ‘seinket, ám a csinos kis elf varázslólánnyal jégesÅ‘t idézhetünk, amely eloltja a forró veszedelmet.
Â
Nem egy Shrek...
Miután felértünk a torony legtetejére, egy hatalmas ogre-val kerülünk szembe, aki éppen egy emberi holttesten csámcsog á la Resident Evil, szóval egy Shrek-féle bumfordi lénnyel van dolgunk. A több méter magas szörny hatalmas agyarokat visel a fején, amely kicsit hasonlÃt a jó öreg Diablóéra. Rettenetes fogazatával bárkit képes kettészakÃtani, aki elég szerencsétlen ahhoz, hogy védtelen legyen és túl közel kerüljön hozzá. A tagbaszakadt szörny elÅ‘ször is egy hatalmas követ hajÃt a csapatunk számára legveszélyesebb és egyszerre legsebezhetÅ‘bb pontjára: az elf varázslónÅ‘re.
Â
Újabb RPG király várható?
Természetesen még túl korai lenne ilyen konklúziókat levonni, de az már most biztos, hogy a Dragon Age jelenleg a legjobban várt PC-s RPG. Igaz, túl sok szerepjáték mostanában nem nagyon készülget, Ãgy a BioWare-re hárul a feladat, hogy ezt a nagy űrt (a világűr után, hehehe) betöltse. Csak reménykedhetünk tehát benne, hogy annyi év fejlesztés után a 2009-es, év eleji megjelenést tartani tudják - annál is inkább, mert Ãgy éppen meg tudná ünnepelni a BioWare a Baldur's Gate megjelenésének tÃzéves jubileumát. Mi aztán drukkolni fogunk, azzal nem lesz probléma...