Hirdetés

Az 5 legjobb EA mobiljáték, aminek örökre búcsút inthetünk

|

Legalábbis iOS-en. Az Electronic Arts jónéhány kiváló játékot törölt az App Store-ból, amik annak idején nagy kedvenceink voltak, és jobb jövőt jósoltak a mobiljátékoknak. Ezek fognak a legjobban hiányozni.

Hirdetés

Nagy sóhajok közepette írom ezt a cikket. Amikor az okostelefonok eljutottak arra a szintre, hogy a Snake klónokon, a Pasziánsz-átiratokon túl mást is tudtak futtatni, rengeteg fejlesztő engedte szabadon kreativitását. Akkor még nem a free-to-play volt a bevett pénzügyi modell, sokkal több volt a prémium játék, amikért általában 4,99 eurónál nem kellett többet fizetnünk, és ezért cserébe olyan élményt adtak, amit egy mobiljátéktól abszolút nem vártunk volna. Szívesebben fizettük ki a 0,99 eurót, kb. 300 forintot egy játékért, ami utána órákra, hetekre lekötött, minthogy megkapjunk valamit ingyen, ami ötpercenként betolja az arcunkba, hogy vegyünk ezt ennyiért, azt annyiért, majd egyszercsak elvágja a továbbhaladás útját, és vagy várunk, vagy fizetünk. 

Sajnos a mobiljáték piac sorsa nem úgy alakult, ahogy az ideális lett volna, mostanra szinte mindenki az alkalmi játékosokat célozza, akik szívesen vesznek játékbeli pénzt, és eszméletlen összegeket költenek el csak azért, hogy valami gyorsabban, könnyebben, hosszabb ideig az övék legyen. A fejlesztőknek, kiadóknak ez éri meg. Egy minőségi, AAA-szintű mobiljátékot készíteni egyszerűen nem jövedelmező már, vagy legalábbis nagyon ritka, ha mégis. 

Az Electronic Arts annak idején nagyon beindult, és kimondottan élvezetes, minőségi játékokat készíttetett legnagyobb franchise-aihoz. Az első Real Racing elképesztő élmény volt (főleg a készülék döntögetésével kormányzás, na meg a grafika), de mint látjátok, a harmadik részt már szintén bedarálta a free-to-play őrület; és természetesen hoz a konyhára, ahogy kell. Persze teljesen érthető, miért történik mindez: a régi játékokat már nem éri meg minden egyes új frissítéskor javítgatni, nem működő terméket pedig nyilván a kiadó sem akar árulni. Nehéz búcsút venni azoktól a címektől, amik augusztus végén, vagy épp nagyjából egy hete kerültek le az App Store kínálatából, és fájó, hogy ebből azok, akik most vesznek iPhone-t, iPadet vagy iPod touch-ot, teljesen kimaradnak. Én most teljesen szubjektíven kiválogattam öt játékot a töröltek közül, amik nélkül valószínűleg nem lennék a mobil gaming ilyen lelkes híve.

Mirror's Edge (Megjelenés: 2009, Fejlesztő: IronMonkey Studios)

Amikor a Mirror's Edge mobiljáték megjelent, eleve is nagyon rá voltam pörögve a franchise-ra (ahogy most, a Catalyst megjelenése előtt nem sokkal is rá vagyok tök véletlenül), úgyhogy bármi, amire rácsapták a logót, érdekelt. A Mirror's Edge esetében a mobilos verzió sokban különbözött a konzolostól, de az IronMonkey tudta, hogy alakítsa okoskészülék-kompatibilissé. Oldalnézetből láthattuk, ahogy Faith rohan, és határozott suhintásokkal változtathattuk meg a futás irányát, miközben döntögetéssel állíthattunk a sebességen. Minden megvolt benne, amiért az alapjátékot szerettük, még eldugott táskákat is lehetett gyűjtögetni.

Flight Control (Megjelenés: 2009, Fejlesztő: Firemint)

Igazából meglepő, hogy a Flight Control eredeti változata idáig megmaradt. A játékot a mostanra a Firemonkeysba olvadt Firemint vezérigazgatója egy karácsonyi szünet alatt találta ki, és miután két kollégája segítségével tökéletesítette és kiadta, több mint 3,8 millióan töltötték le. Varázsa az egyediségében rejlett: új volt egyrészt a játékmenete (úgy kellett a képernyőre érkező repülőket a megfelelő leszállópályára irányítani, hogy nem ütköznek össze), másrészt az irányítási módja (az ujjunkkal vonalat húztunk a képernyőn, a gépek pedig követték azt), ami a szerethető megjelenítéssel párosítva meghozta a sikert. Egy folytatása készült, a szintén most búcsúzó Flight Control Rocket, de mégis az eredeti marad az örök kedvenc.

Dead Space (Megjelenés: 2011, Fejlesztő: IronMonkey Studios)

Ezt a Firemonkeys másik felét alkotó Iron Monkey Studios készítette, mint az EA mobilos akciójátékainak jelentős részét. Az első és második Dead Space játék közötti időben játszódó mobilos epizódban egy teljesen új főszereplőt, Vandalt irányítva térképezhettük fel a borzalmakat rejtő űrhajót 12 fejezeten keresztül. Miközben tökéletesen ültették át a hagyományos irányítást érintőképernyőre, kihasználva a lehetőségeket új gesztusokat építettek be, amik remekül illettek a játékmenethez. A legjobban az a pálya maradt meg, amin egy terembe beérve eltűnt az összes ajtó, és ki kellett nyírni az ott lévő Necromorphokat a továbbjutáshoz. Na meg a hangok. Durva volt az egész.

SPY Mouse (Megjelenés: 2011, Fejlesztő: Firemint)

Hasonlóan imádtam, mint a Flight Controlt, és egyébként minimálisan hasonlított is hozzá, csak itt nem repülők útját, hanem egy kém kisegérét kellett megrajzolni úgy, hogy egyrészt összegyűjtsön minél többet a pályán található sajtokból, másrészt kikerülje a különböző viselkedésű macskákat. A látványa, a gyorsan lenyomható, de változatos és izgalmas küldetések, a felépítés, a hangulat tették ezt emlékezetessé.

Mass Effect Infiltrator (Megjelenés: 2012, Fejlesztő: IronMonkey Studios)

Hasonlóan a Dead Space-hez, ez is egy olyan akciójáték volt, ami bőven felülmúlta elvárásainkat. Szerepjáték elemeket csak nagyon elvétve tartalmazott, nagyobb hangsúlyt kapott a harc, de a döntéseink befolyásolták Paragon és Renegade szintünket. Shepard sehol nem volt, helyette a Cerberus egy ügynökét irányítottuk. A sztori lényegében mindegy: a játékélmény maga elvitte a hátán az egészet, az már csak bónusz, hogy a végigjátszással jutalmat kaptunk a Mass Effect 3-ban.

+1 Rock Band (Megjelenés: 2009, Fejlesztő: EA Montreal, Harmonix)

A Rock Band már nagyon régen eltűnt az App Store-ból, és tökre nem a fent ismertetett okokból. A sztori röviden annyi, hogy lejárt az EA és a Harmonix szerződése, minek következtében 2012 júliusában a kiadó szimplán eltávolította a játékot, és azóta csak azok játszhatnak vele, akik azelőtt megvásárolták. Az iOS-es Rock Band (és a Rock Band Reloaded, aminek most szintén csak hűlt helyét találjuk) amennyire lehetett, ügyesen átültette a játék élményét mobilokra, de hangszerek helyett csak az ujjunkat kellett használni a képernyő ritmusos nyomogatására. Erről egyébként egy másik, nem-EA mobiljáték is eszembe jutott, amivel annak idején nagyon sokat játszottam, mostanra viszont megszűnt: a Tap Tap Revenge.

Nektek mely játékok hiányoznak? Melyik a kedvenc mobilos EA-játékotok?

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)