"Jaj, minek kell még egy zombis játék, nem tudtok valami újat kitalálni?"
- hangzik el rendszeres időközönként a kommentelői fanyalgás, de én sosem tudom megunni ezt a műfajt. Filmekben és sorozatokban sem, imádom a katasztrófafilmes áthallásokat, a bújtatott társadalomkritikát, az "ember az embertelenségben" pszichés drámáját, a magány és túlélés küzdelmét, van ebben valami teljesen egyedi sajátosság, amire rá lehet kapni. És persze abszurditása könnyen átfordítható humoros, karikatúra jellegű ábrázolásmódba, aki látta a Haláli hullák hajnala, vagy a Zombieland (csak az első részt nézzétek meg, a második kiábrándító) című alkotásokat, bizonyára érti, mire gondolok.
Nincs ez másképp a játékok terén sem. Számtalan akció és túlélő-horror játék használja az élőhalottakat, az úgynevezett zombi-apokalipszist díszletnek egyedi történetek elmeséléséhez, vagy ijesztő környezetként egy kellemes henteléshez, vérengzéshez. A Dead Island pont az utóbbi kategóriába sorolható FPS élmény, de nem csak a tonnaszám felkoncolható zombik adják meg hangulati elemeit.
Míg a klasszikus túlélő-horror játékok a szűkös erőforrások menedzselésére alapoznak, a Dead Islandhez hasonló címek főleg az akcióra és a folyamatosan elhasználódó fegyverekre építenek, ez is némileg korlátozza a játékost, de egy sablonos FPS-hez képest itt nem lehet kedvenc fegyverünk, mivel előbb vagy utóbb minden harci eszköz elkopik, javításra szorul. Ez persze húz be looter és crafting elemeket is a játékélménybe, amitől erősen hajaz az összhatás a túlélő-horrorok gyűjtögető élményéhez, de itt sokkal központibb szerepet kap az akció, a folyamatos életveszély nem a lőszerhiány, hanem a sok ellenfél miatt áll fent, más megközelítést igényel a túlélésért folytatott küzdelem. Ha bejön ez az élmény, akkor nem csak a Dead Island 2 lehet a te játékod, ajánlanék gyorsan pár hasonló alkotást, amit érdemes kipróbálni.
Dead Island Definitive Edition
Nahát, milyen meglepő, a még Techland égisze alatt fejlesztett nagy előd (és a két évvel később megjelent, folytatásként is értelmezhető Riptide) abszolút megfelel majd az igényeknek, és az eredetileg 2011-ben megjelent alkotás felújított változata bőven elég kihívást jelent, hogy órákra a képernyő elé szegezzen. Kevésbé blőd, mint a mostani rész, de a közelharcra és gyűjtögetésre kihegyezett játékmenet mindenképpen magával tud ragadni, de itt még látszik, hogy komolyan gondolták alkotói a szerepjátékos vonalat is, nem véletlen, hogy a Techland később a Dying Lightban teljesítette ki álmait komplex és izgalmas nyílt világú akció-kalandot építve, ami mellett szintén nem mehetnek el szó nélkül a műfaj rajongói. Ja, és minden idők egyik legjobb játéktrailere volt ez:
Dying Light 1-2
Ha már a Dead Island alkotóiról van szó, muszáj nagyobb, komplexebb, minden szempontból továbbfejlesztett mesterművüket idetennünk, mind a 2015-ben megjelent Dying Light, mind a tavaly debütált folytatás, a Stay Human is sok szempontból remek alkotás, de némileg eltér a Dead Island életérzéstől. Itt sokkal fontosabb a nyitott tér, és a parkouros elemekkel játszó szabad mozgás, illetve az RPG-s beütések is erősebbek, mint az akcióra kihegyezett Dead Island széria, mégis a közelharc, a fegyverrendszer, és persze a játékélmény sok tekintetben mutat hasonlóságokat, ami egyáltalán nem meglepő a fejlesztőcsapatot ismerve. Ráadásul a Techland iskolapéldája annak, hogyan kell bánni a saját közönségeddel, számtalan extra tartalom és törődés került az első részbe az évek során, de a folytatást is nagyon komolyan vették, még ha nem is sikerült minden tekintetben megugrani az elvárásokat. Ha kimaradt, adjatok neki egy esélyt, ez a széria abszolút megérdemli!
Zombi
A Ubisoft Montpellier játéka 2012-ben ZombiU néven látott napvilágot a Nintendo emlékezetes Wii U konzolján exkluzív címként, és a mai napig azt gondolom, hogy az egyik legérdekesebb IP-je volt annak a generációnak, később újabb generációs konzolokra is megjelent, sajnos mindenhol szerény sikerekkel. Igen, persze, a Ubisoftra jellemző hibák és bugok megcibálták az élményt, de maga a hangulat és a koncepció csodálatos volt, főleg az az ötlet, hogy nem EGY hős küzd a túlélésért, hanem számtalan karakter: ha az egyiket megöljük véletlenül, akkor egy másik testében ébredünk újra, aki csak akkor viheti tovább a cuccokat, ha megtalálja az előző holttestét. A belső nézetes akció és limitált eszközhasználat miatt mutat hasonlóságot a Dead Island játékélményével, de a fent említett permadeath-recept egészen új ízt ad az egész túlélő túrának, mindenképpen megér egy próbát, de London szerelmeseinek is melegen ajánlott. A trailere elég löttyesztő így visszanézve, a játék azért nem olyan rossz, mint amilyennek ez a kedvcsináló hat:
Dead Rising sorozat
A Capcom és Keiji Inafune 2006-ban útjára indította a klasszikus horrorfilmek (főleg a Holtak hajnala) hangulatára építő szériáját, amely egy percig nem vette komolyan saját magát, ügyesen egyensúlyozott a zombik tömegétől való szorongás és a ripacs akcióparádé határán, számos érdekes újítással fűszerezve a játékmenetet (például a sorozat egyik legfurcsább eleme, hogy időre kellett végigjátszani a játékot, végig nyomást gyakorolt ez a játékosra). A négy fő játék, és pár vadhajtás sokkal abszurdabb és őrültebb, mint a Dead Island 2, de ha a Resident Evilnél könnyedebb, akciódúsabb zombis élményre vágytok, és tényleg ipari mennyiségű élőhalottat radíroznátok le különféle kreatív módon, megfejelve pár őrült kihívással és keményebb bossharccal az élményt, akkor ez a széria remek lehetőséget nyújt erre.
State of Decay 1-2
Az Undead Labs 2013-ban és 2018-ban ajándékozta meg a nagyérdeműt a State of Decay széria részeivel, amelyek alapvetően a nyílt világú túlélőjáték stílusát dobják fel érdekes bázisépítős és menedzselős elemekkel. Nem olyan könnyed és akciódús, mint a Dead Island, de van benne potenciál, ráadásul a legújabb konzolokon már technikailag is teljesen elfogadható szinten fut, ami sokat lendít az élményen. A fegyverek elhasználódása itt is jelentős probléma, de a túlélőkre váró megpróbáltatások közül ez talán a legkisebb para. Nyilván merészebb stílusváltás, de ha éppenséggel a Dead Island 2 volt a belépőtök a zombikat trancsírozós alkotások világába, akkor egy komolyabb hangulatú cucc is megérdemli a figyelmeteket, hátha. Én csendben várom a harmadik részt addig.
+ 1: 7 days to die
Talán kicsit elvetem a sulykot azzal, ha a végén iderángatom az egyik legnehezebb, zombis hordamódra építő játékot, de a crafting és túlélő elemek miatt teszek vele egy próbát. Stílusában ez áll talán a legmesszebb az akciójátékok, és így a Dead Island világától, de ha valami újat akarsz kipróbálni a zombis műfajban, fegyvert eszkábálni, bázist építeni, a hordák elleni küzdelmet taktikai szintre emelni, akkor tekinthető ez a játék a stílus evolúciójának kicsit Minecraft-elemekkel díszítve az élményt. Erős asszociáció, belátom, de ha kicsit is nyitottak vagytok az ilyen műfaj-kísérletekre, akkor a The Fun Pimps egy évtizedes játéka még manapság is érdemel egy nekirugaszkodást, ráadásuk kanapé-coop rendszerben is játszható.
Mit hagytam ki vajon? Szerintetek mivel lenne teljes, vagy még jobb ez a lista? Írjátok meg kommentben. Addig is megyek vissza a Dead Island 2 világába aprítani kicsit, még hátra van a végjáték!