Nehézkesen játszható, jó eséllyel rettenetes játékokkal lenne tele a piac, ha a fejlesztők csak és kizárólag arra törekednének, hogy a lehető legpontosabban lemásolják a való világot. Van egy határ, amíg el lehet menni, vannak dolgok, amikben kifejezetten érdemes is a valósághűségre törekedni, de azon a határon túl már a realizmushoz való ragaszkodás erősen az élmény rovására menne.
A történelmi témájú játékok esetében is szükség van némi szabadságra, hogy izgalmas, kellően bonyodalmas, és a játékos részvételével formálódó történeteket lehessen elmesélni, be kell tölteni egy-egy lyukat, mert a krónikák, irodalmi művek nem őriztek meg mindent. Aki a magyar történelem nagy uralkodóiról szeretne megtudni ezt-azt, annak a Bëlga Királyok a házban című dalát ajánljuk (egyéb témákhoz pedig az egész Platina albumot), a világ múltja iránt érdeklődőknek pedig az alábbi játékokat, amelyek ha nem is teljes egészében, de többnyire hűen mutatják be a valós történelmi eseményeket, mesélnek civilizációkról, építményekről, meghatározó pillanatokról..
Assassin's Creed - Discovery Tour
Az aszaszinok rendje valóban létezett a múltban, de az, amit az Assassin's Creed játékok mesélnek róla, nagyon nagy mértékben a Ubisoft íróinak kitalációja. Ugyanakkor a széria részeiben felbukkannak valós történelmi személyek: Ezio Auditore da Firenze nem harcolt a Borgiákkal és nem találkozott Leonardo da Vincivel, Altair sem volt a templomosok rettegett ellenfele a harmadik keresztes hadjárat idején, de sokan azok közül, akikkel az élet összesodorja a játékok főszereplőit, valóban akkor és ott éltek, sőt, többen - amennyire ezt a feljegyzésekből tudjuk - úgy is haltak meg, ahogy a játékokban látjuk. Aki történelemdolgozatra készül, ne ebből készüljön fel.
Ugyanakkor az utóbbi három játékhoz kapcsolódó, azokon belül vagy önállóan is elérhető Discovery Tour mód célja kifejezetten az, hogy oktasson: megismerhetjük az ősi Egyiptomot, az ősi Hellászt (avagy Görögországot) és a vikingek mindennapjait, vezetett túrák során, békében, zavartalanul tudhatunk meg még többet a világokról, amikben egyébként az alapjátékban válogatott eszközök segítségével mészárolunk órákon át valami nemes cél érdekében. A Ubisoft történészek és szakértők segítségével dolgozott, akik segítettek, hogy a kiadó pontos infókat adhasson át a művészetről, az építészetről, a filozófiáról, a vallásos vagy politikai témákról.
Kingdom Come: Deliverance
Nagy különbség van a középkorban játszódó és a fantasy játékok között - bár ugyanúgy megjelennek mindkettőben lovagok és parasztok, utóbbiakban a mágia és a varázslatos lények, ocsmány szörnyetegek is felbukkannak, előbbiekben meg legfeljebb elégetnek pár boszorkánynak hitt, valójában ártalmatlan hölgyet, de tényleges varázslás nincs. A Kingdom Come: Deliverance fejlesztői az emberiség múltjába repítettek minket vissza, az 1400-as évek Cseh Királyságának területére, ahol még magyar hangokat is hallhattunk. Mindenhol történelmileg hiteles fegyverekkel és épületekkel találkozhattunk, meg persze a köznép köreiben szegénységgel, ami szintén a kor jellemzője volt. Akit viszont a kor történelme érdekel, a Codex menüpontban találhat információkat a környékről, a szokásokról, tárgyakról, és sok egyéb, izgalmas dologról.
Pentiment
Nem győzzük ajánlani az Obsidian tavaly megjelent, a Game Passnak köszönhetően nagyon olcsón játszható, egyedi és stílusos kalandjátékát, a Pentimentet, ami a 16. századi Bajorországban játszódik, és hitelesen, mi több, gyönyörűen díszített kódexek segítségével mutatja be a kor embereinek életét, régies nyelvezetet használ, azt viszont helyesen. A központi rejtély ugyan kitaláció, de így is számos olyan eleme van, amit a valódi történelemből vettek át történészek közreműködésével. És hát nem utolsósorban nagyon jó, tényleg pótoljátok, amint lehet.
The Oregon Trail
Európai játékosoknak talán valamivel kevésbé izgalmas, de azért említést érdemel a The Oregon Trail, aminek első variációja még 1971-ben készült el, és már annak is az volt a célja, hogy nyolcadik osztályos gyerekekkel ismertesse meg a 19. századi pionírok életét, akik Missouri államból indulva jutottak el az Egyesült Államok északnyugati térségébe, az oregoni hegyekbe. Valódi történelmi személyek, valódi foglalkozások, és olyan izgalmas, a korra jellemző kihívások bukkannak fel, mint például a vérhas, vagy olyan betegségek, amelyek a korra jellemzően tizedelték a lakosságot. Legutóbb a Gameloft dolgozta fel 2022 novemberében, ebben a változatban a hitelesség mellett extremitások is megjelennek.
A Paradox játékai
A stratégiai játékoknál sokszor vagy újra átélhetjük, vagy teljesen átírhatjuk a történelmet. A Paradox több olyan játékot is kiadott az elmúlt években, amik különböző korokban játszódnak, de azokat hitelesen ábrázolják, valódi történelmi személyekkel és csatákkal. Amennyire lehetséges, a Crusader Kings, a Victoria és a Europa Universalis játékok is valósághűek, de érdemes vigyázni azzal, mit kezelünk tényként, és utánakeresni bizonyos dolgoknak: itt ugyanis mi magunk is befolyásolhatjuk az események menetét.
Age of Empires 4
Már a korai Age of Empires játékokból is tanulhattunk ezt-azt a különböző népekről, de az Age of Empires 4 esetében a fejlesztők annyira szerettek volna mesélni a történelemről, hogy közel másfél órányi dokumentumfilmet építettek a játékba a brit Lion Television segítségével. Ezekből megtanulhatjuk egyes hadi szerkezetek működésének mikéntjét, azt, hogy a középkorban hogyan állítottak elő festéket, milyen volt a mongolok zenéje és legendás lovassága, mennyire nehéz volt valójában egy íjpuska használata, hogyan használtak harcosok maszkokat az ellenfelek megfélemlítésére, vagy épp hogy hogyan lőtték arcon V. Henriket egy nyíllal, amit aztán egy speciális szerkezettel kellett eltávolítani.
Valiant Hearts: The Great War
Világháborús játékokból sok van, olyanok is, amikben valódi ütközetekben vehetünk részt (a normandiai partraszállás során szerzett emlékeink már-már úgy ugranak elő néha, mintha valóban ott lettünk volna a partokon), de a legtöbb kiszínezi vagy megmásítja a történéseket - a szórakoztatás a cél, nem a tanítás. A Valiant Hearts: The Great War egy kicsit más, a Ubisoftnak ezzel az volt a célja, hogy az első világháborút többé-kevésbé úgy mutassa be, amilyen az valóban volt, olyan karakterek szemszögéből, akik nem mészároltak le egymaguk egész hadtesteket.
A montpelier-i csapat az Apocalypse: World War I dokumentumsorozat készítőinek segítségével, rengeteg könyvet és dokumentumot tanulmányozva építette fel a játék cselekményét, nekik köszönhetően lehettek olyanok a háborús színterek, amilyenek valójában voltak, a karaktereket is valódi emberek történetei, levelei inspirálták. Az összegyűjtött dokumentumokat egy külön menüpontban nézhetjük meg, valódi, kiszínezett fényképeket láthatunk és eseményekről, tényekről olvashatunk, leveleket böngészhetünk.
+1 A Total War Saga: Troy
Nos, az A Total War Saga: Troy esete egy kicsit különleges, mivel csak annyira valóságosak a benne látottak, amennyire azt az Iliászban hitelesen megírta Homérosz. A trójai háborút sok mítosz övezi, de azért a készítők igyekeztek archeológusokkal és szakértőkkel konzultálni, és ahelyett, hogy természetfelettiként ábrázolták volna a mitológiai lényeket, próbálták őket valóságossá tenni: a minótaurosz például egy olyan egység, ami szőrmét és egy bika fejét viseli magán, de nem valódi bikafejű, embertestű torzszülött. Egy ingyenes frissítéssel 2021-ben lehetővé tették a játékmenet még valóságosabbá tételét, aki a történelmi módot választja, semmi mágiát nem lát.
A fenti játékok, élmények esetében jó eséllyel olyan tudást szerzel majd, ami hasznodra válhat, ha történészeknek és töritanároknak akarsz villantani, de egy kis extra utánanézés sosem árthat. Progresszív oktatók akár be is emelhetik a fentiek valamelyikét a tanórákra, valószínűleg a fiatalok figyelmét is jobban felkelti, ha játékokat látnak a tankönyv bújása helyett.
Neked melyik a kedvenc, valódi történelmi eseményeket bemutató játékod?