Returnal
Nem egyszerű az élet egy időhurokban ragadva, ezt pedig első kézből tapasztalhatták meg azok, akik belevágtak a 2021-es Returnalba. Bár a Housemarque AAA-játéka roguelike alapokra építkezik, a fejlesztők gondosan ügyeltek arra, hogy csavarjanak egyet rajta, ezzel pedig jelentősen megnehezítsék a már jól bejáratott formulát. A történet szerint Selene az Atropos bolygóra történő kényszerleszállása után egy misztikus körforgásban találja magát, amivel a játékosok számára is megkezdődik a gyötrelmes megpróbáltatás.
A mentési pontok lényegében teljes hiányának köszönhetően minden halál után az elejétől - néhány permanens felszerelést leszámítva - a nulláról kell majd újból nekivágnunk, és végigverekednünk magunkat a véletlenszerűen generált pályákon. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy más ellenfelekkel, más felállásban találkozunk majd az egyes menetek során, miközben a pályarészek sorrendje is átvariálódik. Akik rápróbálnak, egy lendületes, ugyanakkor nem könnyű bullet hellre számíthatnak, ahol még a legapróbb hiba is komoly következményekkel járhat. Sok esetben érződhet emiatt a játékmenet frusztrálónak, viszont ha sikerül elkapni a ritmusát, akkor egy kifejezetten szórakoztató lövöldében lehet részünk, ahol még a történet is képes lesz meglepetéseket okozni.
Ninja Gaiden (2004)
Nagy múltra tekint vissza a Ninja Gaiden sorozat, amely már a kezdetekkor sem kegyelmezett a játékosoknak. A kihívás mindig is szerves részét képezte a szériának, és nem volt ez másképp a 2004-es, NES-re megjelent trilógia által inspirált, nemes egyszerűséggel Ninja Gaiden névre keresztelt újragondolás esetében sem, amely először ültette modern, 3D-s környezetbe a szériát. Intenzív, nagy precizitást igénylő harcok, összetett pályák és könyörtelen, olykor a semmiből életünkre törő ellenfelek varázsolták igazán keménnyé az élményt, és ezekre az egészen sajátos irányítás és harcrendszer is rátett egy lapáttal. Hosszas kísérletezés és sorozatos bukások árán válhatunk jobbá a Ninja Gaidenben, éppen ezért csak a legkitartóbb harcosok fognak eljutni a játék végére.
A 2021-ben kiadott Ninja Gaiden: Master Collection révén modernebb köntösbe burkolva is rápróbálhatunk a széria utolsó fővonalas darabjaira, de természetesen az eredeti játékokkal is lehet próbálkozni; nem lesznek könnyebbek.
Hollow Knight
Továbbra is hatalmas várakozás övezi a még 2019-ben bejelentett, a Hollow Knight kvázi folytatásakánt szolgáló Silksongot, amelyben az eredetileg DLC karakternek szánt Hornetet terelgethetjük majd - amennyiben egyszer tényleg megjelenik. Addig is fókuszáljunk az alapokat lefektető elődre, a 2017-es Hollow Knightra, amelyet sokan máig a modern metroidvania-soulslike műfaj egyik legékesebb darabjának tartanak. A játék elsősorban lenyűgöző világával és meglepően mély, komplex játékmenetével szippantotta be és tartotta ott hosszú órákon át a műfajt kedvelő, kihívásra szomjazó játékosokat.
Izzasztó küzdelmek várnak ránk a rejtélyekkel és titkokkal bővelkedő világban, nem beszélve a boss harcokról, amelyek rendesen próbára teszik a türelmünket. A felfedezés öröme és a siker íze azonban minden kellemetlenségért kárpótol; egyszerűen jó elveszni Hallownestben, bejárni annak minden szegletét, és megismerni a történetét - no meg persze lenyomni a rémálomba illő bossait.
Crash Bandicoot 4: It's About Time
Hosszú múltra tekint vissza a Naughty Dog által 1996-ban útnak indított Crash Bandicoot széria, amely számos részt és leágazást megélt az évek során. A legnagyobb sikert kétségkívül az eredeti trilógia aratta (2017-ben az Activision és a Vicarious Visions jóvoltából meg is kaptuk egybecsomagolva ezeknek a felújított változatát), a számozott folytatás viszont sokáig váratott magára.
Hosszas szünet után, 2020-ban érkezett meg a negyedik felvonás, a Toys for Bob által felügyelt Crash Bandicoot 4: It's About Time, amely méltó módon támasztotta fel és vitte tovább a legendás szériát. A folytatásnak úgy sikerült megtartania az eredeti részek klasszikus elemeit és hangulatát - no meg persze nehézségét -, hogy közben számos újdonsággal modernizálta a sorozatot. Ilyenek voltak például a különleges maszkok révén megszerezhető speciális képességek, amelyek kiválóan rázták fel az egyébként már jól ismert játékmenetet.
A pályák egyébként ebben a részben is tele vannak különféle ügyességi kihívásokkal, precíz időzítést igénylő manőverekkel és szoros helyzetekkel, amelyek rendesen próbára teszik a reflexeket. Semmiképp sem könnyű a Crash Bandicoot 4, pláne akkor, ha mindent ki szeretnénk maxolni benne, de nehézsége ellenére is bőven tud szórakoztató lenni; a széria rajongóinak és a platformer játékok szerelmeseinek erősen ajánlott.
Getting Over It with Bennett Foddy
A Getting Over It koncepciója kétségtelenül extrém bizarr. A játékban egy félmeztelen, egy méretes üstben ragadt férfit irányítunk, akinek mindössze egy kalapács áll a rendelkezésére ahhoz, hogy felügyeskedje magát egy hegynek a tetejére. Az ausztrál videojáték-tervező, Bennett Foddy 2017-es agymenése mindössze egyetlen céllal jött létre: hogy mérhetetlenül felidegesítse, már-már veszélyesen dühössé tegye a játékosokat.
A tudatosan pocsékra hangolt irányítás, a checkpointok hiánya és az egyre frusztrálóbbá váló akadályok mind azt a célt szolgálják, hogy a legapróbb rontás esetén is akár több órányi előrehaladást veszítsünk el, amelyet Foddy filozófiai mélységű kommentárjai varázsolnak teljesen elviselhetetlenné. A Getting Over It önsanyargatásra kétségkívül tökéletes, de ezt leszámítva aligha tudnánk bárkinek ajánlani. Mi nagy ívben elkerülnénk, de minimum félve közelítenék felé, saját és környezetünk testi épségének megőrzése érdekében.
Bónusz: Driver Tutorial rész
És akkor egy igazi klasszikus a végére: egy tutorial, amely játékosok ezreit késztette arra, hogy hátat fordítsanak a játéknak, mielőtt az érdemben elkezdődött volna. Az 1999-ben, PS1-en debütált Driver tutorial szekciójában egy sor trükkös vezetési manővert kell végrehajtani, amelyekre erősen korlátozott idő áll rendelkezésre. Ezek között szerepel a gyorsítás, a tolatás, a kézifékes fordulás és egy 360 fokos fordulat, amelyek bár leírva nem tűnnek különösebben bonyolultnak, a nehézkes irányításnak köszönhetően a gyakorlatban közel lehetetlennek bizonyultak.
Nemrégiben egyébként Lewis Hamiltont, a Mercedes-AMG Petronas Forma-1-es csapatának hétszeres világbajnokát is leültették a Driver garázsos tutorialja elé, de még neki sem sikerült teljesíteni a küldetést, szóval nem csoda, hogy rengeteg játékos hasonló módon belebukott. Okkal vált hírhedtté a szekció; vétek lett volna lehagyni a listánkról.
Ti miket próbáltatok már a fenti játékok közül? Esetleg volt olyan, amit félbehagytatok a túlzott nehézség miatt? Írjátok meg kommentben!